Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Školní dílo z pohledu autorského zákona

Předmětem práva autorského je dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora. Autorem přitom nemusí být pouze vědecký pracovník či renomovaný literát, ale může se jím stát prakticky kdokoliv, včetně studenta či žáka, který se na své budoucí povolání teprve připravuje.
Dle autorského zákona je školním dílem dílo vytvořené žákem nebo studentem ke splnění školních nebo studijních povinností vyplývajících z jeho právního vztahu ke škole nebo školskému či vzdělávacímu zařízení (dále jen školní zařízení). Mezi typická školní díla můžeme zahrnout bakalářské, diplomové či rigorózní práce, které vysoké školy zveřejňují ve své databázi kvalifikačních prací a jejichž odevzdáním autor automaticky souhlasí se zveřejněním své práce, a to bez ohledu na to, zda dojde k její obhajobě, či nikoli. Školní zařízení má právo užít školní dílo vytvořené svým žákem či studentem ke své vnitřní potřebě či k výuce, čímž žádným způsobem nezasahuje do autorských práv a nepotřebuje k takovému užití svolení jeho autora. Při užití díla tímto způsobem je však zapotřebí pamatovat na uvedení jména autora a rovněž pramenu, z něhož bylo čerpáno. Tak je tomu rovněž v případě dalších zákonných licencí, a to citací, ať již v rámci výuky pro ilustrační účel, nebo v rámci jiného díla (např. výukových materiálů).
Jedná-li se o jiné užití školního díla, tj. jeho komerční užití školním zařízením, má školní zařízení právo na uzavření licenční smlouvy o užití školního díla s jeho autorem, a to za obvyklých podmínek (včetně obvyklé výše úplaty). Pokud by autor školního díla uzavření licence se školním zařízením bezdůvodně odmítal, může se školní zařízení domáhat, aby příslušný soud souhlas autora nahradil svým rozhodnutím.
Při vytvoření školního díla je nutné přihlédnout k tomu, že jeho autorovi bylo školním zařízením poskytnuto zázemí, zejména pak po stránce materiálního zabezpečení. Z tohoto důvodu má následně školní zařízení právo požadovat od autora školního díla příspěvek na úhradu nákladů, které školní zařízení na vytvoření školního díla vynaložilo, a to pro případ, kdy vznikne autorovi v souvislosti s užitím školního díla zisk. Náklady školního zařízení lze vyčíslit až do jejich skutečné výše.
Dojde-li k neoprávněnému zásahu do školního díla (tj. autorského práva), například k jeho užití ke komerčním účelům školním zařízením bez uzavření licenční smlouvy, aniž by souhlas autora byl nahrazen rozhodnutím soudu, má dotčený autor právo se u soudu domáhat mimo jiné zákazu ohrožení svého autorského práva, sdělení o způsobu a rozsahu neoprávněného užití školního díla, odstranění následků zásahu do autorského práva či poskytnutí přiměřeného zadostiučinění. Stranou nezůstává ani možný postih v rámci správního trestání za neoprávněné užití autorského díla (formou peněžní pokuty), či dokonce trestněprávní postih v případě spáchání trestného činu porušení autorského práva, jsou-li naplněny všechny znaky skutkové podstaty tohoto trestného činu.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha & Kolář