Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V zemích Evropské unie
V zemích Evropské unie se stále více a více hovoří o zavedení systému
elektronického výběru mýta na silniční síti, zejména pro těžkou
nákladní dopravu. V čele těchto snah stojí v poslední době zejména
Německo a Rakousko. Další státy jako Nizozemí a Velká Británie se
nacházejí v předprojektové fázi.
Po zavedení systému elektronického výběru mýtného v Rakousku počátkem
tohoto roku a plánovaném zavedení v Německu (původně již od 1.9.2003)
hrozí České republice, že bez přijetí určitých adekvátních opatření
získají mezinárodní dopravci značný impuls pro přesun zejména těžké
kamionové dopravy na naši silniční síť. Takovýto přesun by jen zvětšil
negativní důsledky dopravy na stav této sítě, vyvolal potřebu dalších
(zejména v dnešní době reformy veřejných financí) zdrojů na její
údržbu a opravy a současně také nepříznivě ovlivnil životní
prostředí.
Česká republika
V České republice je v současné době používán systém
paušálního – časového zpoplatnění vybraných dálnic a rychlostních
silnic prostřednictvím uživatelských poplatků (dálničních kuponů).
Česká republika plánuje přechod na výkonové zpoplatnění na vybraných
pozemních komunikacích, kde je pak vybrané mýto vztaženo k počtu
kilometrů ujetých na zpoplatněné silniční síti. Výběr mýta lze
provádět manuálně (tak jak to známe například z Francie nebo Itálie)
nebo elektronicky. Elektronické systémy výběru mýta v souvislosti
s rozvojem nových, zejména mobilních technologií umožňují vyhnout se
nevýhodám, které s sebou nese manuální výběr poplatků – zdržení
řidičů a zvýšené nebezpečí dopravních nehod. Takovéto systémy
elektronického výběru mýtného nevyžadují úplné zastavení ani
podstatné snížení rychlosti vozidel. V závislosti na současném stavu
technologií je možno do budoucna počítat se zavedením dalších služeb
s přidanou hodnotou, které mohou způsobit, že celkový systém bude
efektivnější, atraktivnější a v konečné fázi zajistí i další
příjmy. Mezi tyto služby s přidanou hodnotou patří např. zjišťování
aktuální polohy vozidla pro dopravce, informace o dopravní situaci apod.
Zaváděné systémy v Německu a Rakousku však v současné době
vycházejí z různých technologií a jsou nekompatibilní. Proto bude velmi
složité u těchto sousedících zemí zajistit požadavek Evropské komise na
interoperabilitu pro oblast elektronického výběru mýtného v zemích
Evropské unie. V případě nekompatibility však hrozí nebezpečí zavedení
několika různých systémů v prostoru Evropy, resp. Evropské unie.
Z tohoto důvodu je nutné hledat výhody i nevýhody obou systémů,
případně dalších již provozovaných systémů, a provést důkladnou
analýzu a s přihlédnutím k uživatelským potřebám pak navrhnout
nejvhodnější systém elektronického výběru mýtného pro Českou
republiku.
Švýcarsko
Švýcarsko se jako země s velkým podílem tranzitní dopravy (sever –
jih) přes Alpy začalo bránit rostoucímu počtu kamionů od roku
2001. Vlastní projekt elektronického výběru mýta byl odstartován
všelidovým referendem v r. 1994. Výstavba systému začala v roce 1999 a
celý systém byl uveden do provozu k 1.1.2001. Výběr elektronického
mýtného ve Švýcarsku je zabezpečován státem, za výběr mýtného je
zodpovědná celní správa, která má v organizační struktuře
i oddělení výběru mýtného. Výstavba a zprovoznění celého systému
stálo v letech 1997 až 2001 částku 281 mil. CHF. Roční provozní
náklady systému představují 5 až 7 % z celkových příjmů. V prvním
roce uvedení systému do provozu (r. 2001) bylo na poplatcích vybráno
770 mil. CHF, což znamená, že návratnost investičních prostředků
vložených do systému v letech předešlých včetně r. 2001 byla
6 měsíců.
Výnosy z výběru elektronického mýtného za použití švýcarské
silniční sítě jsou prováděcí vyhláškou přerozdělovány tak, že
např. v r. 2002 připadlo cca 55% na železniční projekty, 28% bylo
rozděleno do kantonů na podporu rozvoje a údržby silniční infrastruktury.
Z uvedeného vyplývá, že zatímco ve státech Evropské unie se počítá
s použitím výnosů z mýtného na budování a obnovu silniční
infrastruktury, ve Švýcarsku se významná část prostředků investuje do
železniční infrastruktury, aby se zvýšilo procento přepravy zboží po
železnici, a tím se snížilo zatížení silniční sítě a zlepšilo
životní prostředí. Z výnosů r. 2001 a 2002 se využívají volné
prostředky na masivní budování dopravní infrastruktury – výstavba a
modernizace tunelů, výstavba a modernizace zmíněné železniční, ale
i silniční sítě apod.
Dodávku a výstavbu systému elektronického mýtného zajišťovalo konsorcium
společností Ascom a Fela, jejichž oficiálním zástupcem pro Českou
republiku je společnost Delta Energy Systems (Czech Republic), spol.
s r.o.
Delta Energy Systems
Delta Energy Systems (Czech Republic), spol. s r.o. (donedávna ASCOM Praha,
spol. s r.o.) je součástí mezinárodní skupiny Delta Energy Systems. Tato
skupina vyvíjí a vyrábí zákaznické napájecí systémy, telekomunikační
napájecí systémy a konvertory DC/DC pro telekomunikace, IT systémy,
průmyslovou automatizaci a medicínskou techniku. Delta Energy Systems (Czech
Republic) dále působí v oblasti rádiových komunikací a bankovní
technologie.
DELTA Energy Systems
Strašnická 3165/1b
102 00 Praha 10
tel.: 271751800
fax: 271751799
e-mail: info@delta-es.cz