Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Silniční doprava a systém elektronického výběru mýtného

V zemích Evropské unie
V zemích Evropské unie se stále více a více hovoří o zavedení systému elektronického výběru mýta na silniční síti, zejména pro těžkou nákladní dopravu. V čele těchto snah stojí v poslední době zejména Německo a Rakousko. Další státy jako Nizozemí a Velká Británie se nacházejí v předprojektové fázi.
Po zavedení systému elektronického výběru mýtného v Rakousku počátkem tohoto roku a plánovaném zavedení v Německu (původně již od 1.9.2003) hrozí České republice, že bez přijetí určitých adekvátních opatření získají mezinárodní dopravci značný impuls pro přesun zejména těžké kamionové dopravy na naši silniční síť. Takovýto přesun by jen zvětšil negativní důsledky dopravy na stav této sítě, vyvolal potřebu dalších (zejména v dnešní době reformy veřejných financí) zdrojů na její údržbu a opravy a současně také nepříznivě ovlivnil životní prostředí.

Česká republika
V České republice je v současné době používán systém paušálního – časového zpoplatnění vybraných dálnic a rychlostních silnic prostřednictvím uživatelských poplatků (dálničních kuponů). Česká republika plánuje přechod na výkonové zpoplatnění na vybraných pozemních komunikacích, kde je pak vybrané mýto vztaženo k počtu kilometrů ujetých na zpoplatněné silniční síti. Výběr mýta lze provádět manuálně (tak jak to známe například z Francie nebo Itálie) nebo elektronicky. Elektronické systémy výběru mýta v souvislosti s rozvojem nových, zejména mobilních technologií umožňují vyhnout se nevýhodám, které s sebou nese manuální výběr poplatků – zdržení řidičů a zvýšené nebezpečí dopravních nehod. Takovéto systémy elektronického výběru mýtného nevyžadují úplné zastavení ani podstatné snížení rychlosti vozidel. V závislosti na současném stavu technologií je možno do budoucna počítat se zavedením dalších služeb s přidanou hodnotou, které mohou způsobit, že celkový systém bude efektivnější, atraktivnější a v konečné fázi zajistí i další příjmy. Mezi tyto služby s přidanou hodnotou patří např. zjišťování aktuální polohy vozidla pro dopravce, informace o dopravní situaci apod.
Zaváděné systémy v Německu a Rakousku však v současné době vycházejí z různých technologií a jsou nekompatibilní. Proto bude velmi složité u těchto sousedících zemí zajistit požadavek Evropské komise na interoperabilitu pro oblast elektronického výběru mýtného v zemích Evropské unie. V případě nekompatibility však hrozí nebezpečí zavedení několika různých systémů v prostoru Evropy, resp. Evropské unie. Z tohoto důvodu je nutné hledat výhody i nevýhody obou systémů, případně dalších již provozovaných systémů, a provést důkladnou analýzu a s přihlédnutím k uživatelským potřebám pak navrhnout nejvhodnější systém elektronického výběru mýtného pro Českou republiku.

Švýcarsko
Švýcarsko se jako země s velkým podílem tranzitní dopravy (sever – jih) přes Alpy začalo bránit rostoucímu počtu kamionů od roku 2001. Vlastní projekt elektronického výběru mýta byl odstartován všelidovým referendem v r. 1994. Výstavba systému začala v roce 1999 a celý systém byl uveden do provozu k 1.1.2001. Výběr elektronického mýtného ve Švýcarsku je zabezpečován státem, za výběr mýtného je zodpovědná celní správa, která má v organizační struktuře i oddělení výběru mýtného. Výstavba a zprovoznění celého systému stálo v letech 1997 až 2001 částku 281 mil. CHF. Roční provozní náklady systému představují 5 až 7 % z celkových příjmů. V prvním roce uvedení systému do provozu (r. 2001) bylo na poplatcích vybráno 770 mil. CHF, což znamená, že návratnost investičních prostředků vložených do systému v letech předešlých včetně r. 2001 byla 6 měsíců.
Výnosy z výběru elektronického mýtného za použití švýcarské silniční sítě jsou prováděcí vyhláškou přerozdělovány tak, že např. v r. 2002 připadlo cca 55% na železniční projekty, 28% bylo rozděleno do kantonů na podporu rozvoje a údržby silniční infrastruktury. Z uvedeného vyplývá, že zatímco ve státech Evropské unie se počítá s použitím výnosů z mýtného na budování a obnovu silniční infrastruktury, ve Švýcarsku se významná část prostředků investuje do železniční infrastruktury, aby se zvýšilo procento přepravy zboží po železnici, a tím se snížilo zatížení silniční sítě a zlepšilo životní prostředí. Z výnosů r. 2001 a 2002 se využívají volné prostředky na masivní budování dopravní infrastruktury – výstavba a modernizace tunelů, výstavba a modernizace zmíněné železniční, ale i silniční sítě apod.
Dodávku a výstavbu systému elektronického mýtného zajišťovalo konsorcium společností Ascom a Fela, jejichž oficiálním zástupcem pro Českou republiku je společnost Delta Energy Systems (Czech Republic), spol. s r.o.

Delta Energy Systems
Delta Energy Systems (Czech Republic), spol. s r.o. (donedávna ASCOM Praha, spol. s r.o.) je součástí mezinárodní skupiny Delta Energy Systems. Tato skupina vyvíjí a vyrábí zákaznické napájecí systémy, telekomunikační napájecí systémy a konvertory DC/DC pro telekomunikace, IT systémy, průmyslovou automatizaci a medicínskou techniku. Delta Energy Systems (Czech Republic) dále působí v oblasti rádiových komunikací a bankovní technologie.





DELTA Energy Systems

Strašnická 3165/1b

102 00 Praha 10

tel.: 271751800

fax: 271751799

e-mail: info@delta-es.cz