Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Setkávání lidí je v byznysu velmi důležité

Hospodářské odvětví cestovní ruch je v Česku v drtivé míře vnímáno jako sféra utrácení peněz. Je však třeba začít vnímat, že je pro českou ekonomiku výrazným přínosem. Jeho nedoceňování až přehlížení potvrzuje i absence jakékoliv zmínky ve zprávě Národní ekonomické rady vlády ČR i programů politických stran, že by jednou z možností jak přispět k zvládání finanční krize a rozhýbání ekonomiky, tj. spotřeby, mohla být podpora domácího cestovního ruchu a incomingu – kampaň na přilákání spotřebitelů odjinud, aby utráceli v České republice. Povědomí, že cestovní ruch je významnou oblastí zahraničního obchodu a hospodářským odvětvím generujícím desítky miliard korun zahraničního inkasa ročně (kolem 5 mld. €), jsou v Česku mizivé. Česká republika, coby turistická destinace, zhodnocuje pouze zlomek svého potenciálu a generuje asi jen desetinu možného zahraničního inkasa z cestovního ruchu. Proto je třeba společensky emancipovat cestovní ruch jako hospodářské odvětví.
Tímto konstatováním jsem za Exportní klub Ligy pro cestovní ruch zahájil rozhovor s prezidentem Hospodářské komory České republiky Ing. Petrem Kuželem.
Komora odvětví cestovního ruchu podporuje, a to jak na centrální úrovni, tak na krajských a okresních. Nejen proto, že je v rámci Evropské unie velmi významným zaměstnavatelem a rezortem, který vytváří a indukuje obrovské množství podnikatelských příležitostí. V této době je o to významnější, že umí rozhýbat spotřebu prostřednictvím spotřebitelů odjinud. Turistů, delegátů kongresů a konferencí, účastníků incetnivních akcí i lidí přijíždějící do země za byznysem, léčením atd. Drtivá většina Čechů si ale neuvědomuje, že se jedná o hospodářské odvětví, a už vůbec ne, že jde o jejich vlastní peníze a sociální jistoty. Tedy, jak by cestovní ruch mohl přispívat k jejich osobnímu blahobytu, když v něm nepracují a nepodnikají. Že pokud bychom se v odvětví cestovního ruchu alespoň trochu přiblížili systémovému přístupu našich sousedů Rakušanů (a Česko má daleko víc turistických atraktivit než Rakousko), dostávali bychom každoročně do našeho ekonomického systému o desítky miliard korun více.
Incomingový cestovní ruch je v podstatě exportní disciplínou oplývající řadou výhod. Netýkají se ho vývozní kvóty, není třeba, aby byl subvencován státem či daňově zvýhodňován, jako je tomu u klasických exportů.
Co se týče outgoingu, u nás u Čechů je dovolená, a nejen u moře nebo ve velehorách, ale i v tuzemsku, výraznou prioritou. Díky tomu silně motivuje zaměstnance k tomu, aby oni sami, a tedy i jejich zaměstnavatelské firmy, uspěli v hospodářské soutěži. Aby si na zřejmě nejočekávanější část roku (např. na pobyt u moře apod.) vydělali. Také proto velmi podporujeme úsilí, aby cestovní kanceláře měly pokud možno co nejjednodušší podmínky pro svá podnikání.
Co se týká domácího cestovního ruchu a lidí, kteří v něm podnikají a pracují, před většinou z nich je třeba smeknout. Česká republika kumuluje snad nejvíc turistických atraktivit v Evropě. Jenže o nich světu ani u nás doma nedáváme mnohdy dostatečně vědět, a to je nutné společně s městy, kraji a dalšími institucemi změnit.

Pane prezidente, hlavním tématem tohoto vydání je MICE.
HK ČR je velkým podporovatelem MICE, zejména veletrhů a výstav a ruku v ruce s tím i veletržní turistiky. Co se týče kongresů, pořádá letos Komora velký mezinárodní kongres EUROCHAMBRES. Do Prahy se sjedou prezidenti národních hospodářských komor a jejich zástupci ze čtyřiceti sedmi států. 13. až 15. května se tak v Praze sejde spolu s nimi přes čtyři sta delegátů s tím, že budeme diskutovat o evropské legislativě v podnikání, o podnikání bez bariér s vazbami na legislativu jednotlivých zemí. Nejen v Česku, ale i v ostatních státech evropská direktiva přesahuje ty národní, takže je důležité o tom diskutovat, protože se jako podnikatelé musíme naučit řešit své záležitosti v intencích bruselské unijní legislativy. Akce se uskuteční v rámci předsednictví České republiky EU.
Co se týče podpory podnikání v MICE, mohl bych zmínit řadu jednání s krajskými hejtmany, se starosty a primátory v zájmu podpory tohoto sektoru průmyslu cestovního ruchu v regionech. Nemohu opominout Prahu, jejíž snahou je být světovou kongresovou destinací a metropolí, která přijme a dobře obslouží hosty z domova i ze světa.Velký důraz Komora klade na spolupráci krajských a okresních hospodářských komor, živnostenských společenstev s odbornými institucemi a ministerstvy. Rád konstatuji, že krajští hejtmani nám vycházeli a vycházejí vstříc. Setkávání se lidí a diskuse nad aktuálními tématy, problémy a návrhy řešení jsou velice důležité v jakékoli lidské činnosti, ale pro hospodářské odvětví cestovní ruch je to momentálně ještě mnohem více naléhavé.