Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rozhovor s generálním ředitelem Čedoku Ing. Miroslavem Resem,
zveřejněný pod názvem "Běh na dlouhou trať"před třemi roky v prvním
vydání Všudybylu 2002 jsem tehdy začal konstatováním, že nejen pro
proslulost značky, ale i pro svou stabilitu je Čedok vítaným obchodním
partnerem. Takže, pane generální, jak se Čedoku běželo v roce 2003?
Byla to opravdu podivná sezona, nicméně pro Čedok úspěšná. Podle
statistik údajně došlo k celkovému poklesu trhu, Čedoku ale přitom
zákazníků oproti předloňsku přibylo. Prodej dovolených se díky
mezinárodní situaci rozjížděl velmi pomalu. Mnoho klientů čekalo
s jejich nákupy. Žádné cestovní kanceláři přirozeně nedělá radost,
když do poslední chvíle neví, jestli naplní objednaná letadla a hotelové
pokoje. Pro subjekty, které nedisponují dostatečným provozním kapitálem,
může být taková situace fatální.
Končí pool pojistitelů cestovních kanceláří. Připravují se
změny Zákona 159/1999 Sb. Blíží se vstup do Evropské unie. Jaký,
i z tohoto pohledu, bude pro cestovní kanceláře rok 2004?
Stále je v Česku téměř tisíc cestovních kanceláří. Nabídka
převyšuje poptávku, takže jsou ceny zájezdů nesmyslně nízké a generují
minimální zisk. Sdružení pojistitelů vzniklo na společenskou objednávku.
Mělo téměř monopol, a tudíž i nepsanou povinnost pojistit skoro
každého. Teď se trh uvolní a pojišťovny si budou vybírat. Dá se
očekávat, že některé cestovní kanceláře pojištění nezískají a budou
muset skončit. Podle informací z tisku Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
licenci pro příští sezonu nevydá několika desítkám cestovních
kanceláří.
V roce 2000 se Čedok stal akcionářem letecké společnosti Travel
Service. Letos získal padesátiprocentní podíl v cestovní kanceláři ESO
travel a vaše mateřská firma Unimex má podíl v cestovní kanceláři
Canaria Travel. Co tím sledujete?
Čedok je cestovní kanceláří s nejširší nabídkou zájezdů. Nebráníme
se ale úzké spolupráci, případně majetkovému propojení se
specializovanými touroperátory. Např. u exotických zájezdů jsme takového
partnera našli v cestovní kanceláři ESO travel, s nímž jsme již
několik let spolupracovali při tvorbě některých poznávacích zájezdů.
Totéž platí o Kanárských ostrovech a Canarii Travel. Čedok je
univerzální cestovní kanceláří s tradicí a zázemím. ESO travel a
Canaria Travel pak jsou naprostou špičkou ve svých oborech, takže je nejen
obchodně prospěšné, ale i ve prospěch klientely užitečné tento
potenciál spojit. Obdobné trendy lze pozorovat i v zahraničí.
Jaké ale vnímáte hlavní trendy u nás doma v českém outgoingu
v posledním období?
Jednoznačně roste podíl leteckých zájezdů na úkor autokarových. Autobusy
budou jezdit nadále především poznávací okruhy. Stále méně lidí je
ochotno trávit na cestě k moři desítky hodin. Už i v případě
Chorvatska zaznamenáváme rostoucí zájem o letadla. Další dlouhodobou
tendencí je, že přibývá lidí, kteří s námi jezdí na dovolenou
vícekrát než jednou ročně a že přibývá i těch, kteří vyhledávají
ubytování ve vícehvězdičkových kapacitách.
Letecká společnost Travel Servis, jejímž je Čedok akcionářem,
má za sebou další velmi úspěšnou sezonu.
Ano, má sedm letadel a je bezkonkurenčně nejúspěšnější charterovou
společností u nás. Je otevřena všem partnerům – cestovním
kancelářím, které o její služby projeví zájem. Je vytěžována
v létě i v zimě a díky tomu své služby může nabízet za mimořádně
příznivé ceny. Na této skutečnosti pak profituje Čedok i jeho klienti.
Travel Servis pro příští rok přidává lety např. do Maroka, do
španělské Andalusie, na tuniskou Džerbu, na západní Krétu, na ostrov
Lefkada a na Sicílii. Z dálkových cílů je to brazilská Fortaleza, Srí
Lanka a Mauricius.
S čím Čedok vstupuje do roku 2004?
S oprávněným optimismem podloženým čtyřiaosmdesátiletou tradicí
značky Čedok, zkušenostmi i silným kapitálovým zázemím skupiny UNIMEX
Group s více než destimiliardovým obratem, jejímž je Čedok, a.s.
součástí. Co se týče produktu v oblasti outgoiongu, výrazně
rozšiřujeme nabídku pobytů v Egyptě a v Bulharsku. Přidali jsme novinky
v oblasti aktivní dovolené, např. kombinace pobytů v horách a u jezer
v Alpách a v Pyrenejích a také maďarské lázně. Pro nadcházející
léto jsme „objevili“ např. Maroko, Venezuelu a Grónsko. Přidali jsme
poznávací zájezdy, např. do Irska, do Pobaltí a do východního Turecka.
Tím to ale určitě nekončí, protože ve světě dovolených je stále co
objevovat.