Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































S oprávněným optimismem

Rozhovor s generálním ředitelem Čedoku Ing. Miroslavem Resem, zveřejněný pod názvem "Běh na dlouhou trať"před třemi roky v prvním vydání Všudybylu 2002 jsem tehdy začal konstatováním, že nejen pro proslulost značky, ale i pro svou stabilitu je Čedok vítaným obchodním partnerem. Takže, pane generální, jak se Čedoku běželo v roce 2003?
Byla to opravdu podivná sezona, nicméně pro Čedok úspěšná. Podle statistik údajně došlo k celkovému poklesu trhu, Čedoku ale přitom zákazníků oproti předloňsku přibylo. Prodej dovolených se díky mezinárodní situaci rozjížděl velmi pomalu. Mnoho klientů čekalo s jejich nákupy. Žádné cestovní kanceláři přirozeně nedělá radost, když do poslední chvíle neví, jestli naplní objednaná letadla a hotelové pokoje. Pro subjekty, které nedisponují dostatečným provozním kapitálem, může být taková situace fatální.

Končí pool pojistitelů cestovních kanceláří. Připravují se změny Zákona 159/1999 Sb. Blíží se vstup do Evropské unie. Jaký, i z tohoto pohledu, bude pro cestovní kanceláře rok 2004?
Stále je v Česku téměř tisíc cestovních kanceláří. Nabídka převyšuje poptávku, takže jsou ceny zájezdů nesmyslně nízké a generují minimální zisk. Sdružení pojistitelů vzniklo na společenskou objednávku. Mělo téměř monopol, a tudíž i nepsanou povinnost pojistit skoro každého. Teď se trh uvolní a pojišťovny si budou vybírat. Dá se očekávat, že některé cestovní kanceláře pojištění nezískají a budou muset skončit. Podle informací z tisku Ministerstvo pro místní rozvoj ČR licenci pro příští sezonu nevydá několika desítkám cestovních kanceláří.

V roce 2000 se Čedok stal akcionářem letecké společnosti Travel Service. Letos získal padesátiprocentní podíl v cestovní kanceláři ESO travel a vaše mateřská firma Unimex má podíl v cestovní kanceláři Canaria Travel. Co tím sledujete?
Čedok je cestovní kanceláří s nejširší nabídkou zájezdů. Nebráníme se ale úzké spolupráci, případně majetkovému propojení se specializovanými touroperátory. Např. u exotických zájezdů jsme takového partnera našli v cestovní kanceláři ESO travel, s nímž jsme již několik let spolupracovali při tvorbě některých poznávacích zájezdů. Totéž platí o Kanárských ostrovech a Canarii Travel. Čedok je univerzální cestovní kanceláří s tradicí a zázemím. ESO travel a Canaria Travel pak jsou naprostou špičkou ve svých oborech, takže je nejen obchodně prospěšné, ale i ve prospěch klientely užitečné tento potenciál spojit. Obdobné trendy lze pozorovat i v zahraničí.

Jaké ale vnímáte hlavní trendy u nás doma v českém outgoingu v posledním období?
Jednoznačně roste podíl leteckých zájezdů na úkor autokarových. Autobusy budou jezdit nadále především poznávací okruhy. Stále méně lidí je ochotno trávit na cestě k moři desítky hodin. Už i v případě Chorvatska zaznamenáváme rostoucí zájem o letadla. Další dlouhodobou tendencí je, že přibývá lidí, kteří s námi jezdí na dovolenou vícekrát než jednou ročně a že přibývá i těch, kteří vyhledávají ubytování ve vícehvězdičkových kapacitách.

Letecká společnost Travel Servis, jejímž je Čedok akcionářem, má za sebou další velmi úspěšnou sezonu.
Ano, má sedm letadel a je bezkonkurenčně nejúspěšnější charterovou společností u nás. Je otevřena všem partnerům – cestovním kancelářím, které o její služby projeví zájem. Je vytěžována v létě i v zimě a díky tomu své služby může nabízet za mimořádně příznivé ceny. Na této skutečnosti pak profituje Čedok i jeho klienti. Travel Servis pro příští rok přidává lety např. do Maroka, do španělské Andalusie, na tuniskou Džerbu, na západní Krétu, na ostrov Lefkada a na Sicílii. Z dálkových cílů je to brazilská Fortaleza, Srí Lanka a Mauricius.

S čím Čedok vstupuje do roku 2004?
S oprávněným optimismem podloženým čtyřiaosmdesá­tiletou tradicí značky Čedok, zkušenostmi i silným kapitálovým zázemím skupiny UNIMEX Group s více než destimiliardovým obratem, jejímž je Čedok, a.s. součástí. Co se týče produktu v oblasti outgoiongu, výrazně rozšiřujeme nabídku pobytů v Egyptě a v Bulharsku. Přidali jsme novinky v oblasti aktivní dovolené, např. kombinace pobytů v horách a u jezer v Alpách a v Pyrenejích a také maďarské lázně. Pro nadcházející léto jsme „objevili“ např. Maroko, Venezuelu a Grónsko. Přidali jsme poznávací zájezdy, např. do Irska, do Pobaltí a do východního Turecka. Tím to ale určitě nekončí, protože ve světě dovolených je stále co objevovat.





www.cedok.cz