Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































S Jiřím Kolbabou na Cestu kolem světa nebo na severní pól

Někteří z mých přátel říkají, že dát osm set tisíc korun za cestu kolem světa pro ně není problém. Chtějí však ode mne slyšet argumenty, proč by měli absolvovat zájezd právě s cestovní kanceláří ESO travel, když si mohou pronajmout soukromé letadlo. Na to jsem se 17. června 2014 zeptal místopředsedkyně a předsedy představenstva akciové společnosti ESO travel Martiny a Tomáše Cikánových.
Naše Cesta kolem světa trvá pětadvacet dní. Letíme speciálně upraveným Boeingem 737. Tento typ letounu bývá standardně vybaven pro 189 pasažérů v ekonomické třídě. V naší konfiguraci má pouze 64 sedaček ve třídě Comfort. Naše Cesta kolem světa stojí sedm set sedmdesát devět tisíc korun na osobu. Můžeme uvést i srovnání, kolik by to stálo malým proudovým byznys jetem. ESO travel má totiž i klienty, kteří trasu Cesty kolem světa absolvovali v osmi lidech v malém tryskáči, který rovněž létá 900 km v hodině. Každého z účastníků to stálo dvaapůlkrát tolik, tedy přibližně 1,9 milionu korun na osobu.

Co dělá Cestu kolem světa tak poptávanou, že absolvujete čtvrtý ročník v řadě?
Koncept cestování v malé skupině na předem domluvené trase byl odstartován v USA. Americké cestovní kanceláře, které té nejnáročnější klientele zprostředkovávají zážitky v nejvěhlasnějších světových destinacích, tento typ zájezdu pořádají několikrát ročně již od roku 1991. Nám se jejich koncept líbil, proto jsme v roce 2011 začali jednat s leteckou společností Travel Service a po několika měsících jsme došli k dohodě. Travel Service speciálně pro naši potřebu nakoupila 64 byznysových sedaček, takže na náš požadavek může demontovat 189 sedaček ekonomických a místo nich nasadit 64 byznysových. Celý let je tedy v konfiguraci byznys třídy. Trasu jsme přizpůsobili českým podmínkám. Cílíme na trošku jiné destinace než Američané, kteří tento zájezd při stejné konfiguraci prodávají za sto patnáct tisíc dolarů, při stejném komfortu letecké přepravy, stejné kvalitě hotelů a stejně dlouhém pobytu. Některé taháky, které nabízejí Američané, jako např. francouzské Nice nebo Londýn, v itineráři nemáme. Evropu jsme vynechali a přidali víc destinací exotických pro Evropany, jako je např. australský Ayers Rock, Nová Kaledonie či Oceánie.

Shrňte prosím nadstavbové prvky zájezdu.
Určitě je to letadlo, které máme po celou dobu k dispozici. Nikde se nepřestupuje. Nečekáme na letadlo, letadlo čeká na nás. Vytipovali jsme deset vysoce atraktivních cílů, kam by se mnozí z nás rádi podívali, avšak nejsou to destinace na čtrnáctidenní dovolenou. Kdo by nechtěl vidět a zažít plavbu Panamským průplavem, vinobraní v argentinské Mendoze či strávit dva příjemné dny na Velikonočním ostrově. Nebo již zmiňované „rudé srdce Austrálie“, kde bydlíme přímo pod jedním z největších monolitů světa, Uluru, a při sklence nejlepšího australského Chardonnay můžeme sledovat západ slunce. Takže dalším z přínosů je optimalizace trasy. V navštívených destinacích vybíráme nejskvělejší ubytování. Jedná se o pětihvězdičkové butikové hotely, např. ve Francouzské Polynésii na ostrově Bora Bora hotel Le Meridien. V Indonésii zase bydlíme přímo pod posvátným Borobudurem zasvěceným Buddhovi Gautamovi. Fascinující místo!

Fascinace? Sdílení sice povznáší, a vámi zařazená místa evokují hluboké zážitky, není ale šedesát účastníků zájezdu přeci jen moc?
Není. Naši klienti se totiž pohybují ve třech samostatně fungujících skupinách přibližně po dvaceti lidech. Každé z nich je k dispozici špičkový český průvodce. V každé destinaci na nás u letiště čekají tři velké padesátimístné luxusní autokary, v nichž se pak veze pouze dvacet klientů s průvodcem. Klienti mohou volně zvolit kteroukoliv ze tří skupin.

Kdo má čas a peníze cestovat s vámi pětadvacet dní po zeměkouli?
Dobrá otázka, na kterou odpoví průměrný věk našeho klienta, dvaašedesát let. Většinou to jsou manželské dvojice, majitelé fabrik a dalších podniků, kteří celý život tvrdě pracovali a stále dávají práci stovkám živitelů rodin, a nejsou až tak zcestovalí, aby někdy v minulosti navštívili většinu z destinací včleněných do zájezdu. Cestu kolem světa s námi absolvuje i lékař. Za tři poslední roky ale nikdy nemusel zasahovat kvůli závažnému úrazu nebo onemocnění. Vyhýbáme se všem malarickým oblastem i oblastem s výskytem žluté zimnice. Nenavštěvujeme žádnou ze zdravotního hlediska rizikovou oblast. Letos, při čtvrté Cestě kolem světa budeme mít kromě lékaře a zkušených průvodců po celou dobu s sebou i cestovatele, fotografa a populárního vypravěče pana Jiřího Kolbabu.

Jirka Kolbaba se s klienty ESO travel v roce 2015 vydá i na severní pól.
Ano. Zároveň to bude poslední komerční plavba největšího ledoborce světa. Poslední komerční, protože ruská vláda rozhodla, že od podzimu 2015 bude v Arktidě zkoumat možnosti využití tamního nerostného bohatství. Takže poslední šance plout během deseti dní z Murmansku na severní pól. Tato gigantická loď má pouhopouhých osmačtyřicet pasažérských kajut. Cesty na severní pól se tedy může zúčastnit maximálně šestadevadesát cestovatelů z celé planety. Máme zablokovaných dvanáct míst a ledoborec poprvé, a bohužel naposledy, popluje i s českým průvodcem, kterým bude právě cestovatel pan Jiří Kolbaba.

Nebude to pouze pět dní lámání se ledem tam a pět dní zpátky?
Plavba nabízí daleko pestřejší zážitky než se „pouze“ nechat fascinovat, jak ledoborec zvládá průchod souvislým neprostupným ledem. Je velká naděje, že v Barentsově moři potkáme velryby. Čeká nás několik výsadků z motorových člunů Zodiac na ostrovy Země Františka Josefa a na velké ledové kry. V zaledněné oblasti se pravděpodobně potkáme i s ledními medvědy. Budeme mít k dispozici vrtulník. Každý z pasažérů plavby má v ceně jeden let. Ať už nad nekonečným ledovým příkrovem nebo nad některým z ostrovů. Program je hodně pestrý. Včetně zajímavých přednášek. Cena tohoto zájezdu je šest set tisíc korun na osobu.

Jak dlouho dopředu je třeba se rozhodnout k účasti na některém ze zájezdů?
V roce 2011 jsme spustili prodej Cesty kolem světa 15. července a šedesát míst jsme měli prodáno 29. července. V předloňském roce se zájezd vyprodal během zhruba dvou měsíců. A jak to bude letos? Prodej zahajujeme 1. července. A podotýkám, že když si dnes povídáme, nemáme sice Cestu kolem světa 2015 vypsanou, ale už evidujeme na třicet zájemců.