Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S PhDr. Jiřím Fleyberkem, spoluzakladatelem týdeníku Reflex a
tvůrcem několika dalších, převážně časopiseckých titulů, hovoříme
začátkem roku 2004 v roli značně odlišné. Pane doktore, jaká byla vaše
cesta na místo ředitele pro komunikaci ČSA?
Profesí jsem novinář. Prakticky celý život jsem se tak či onak živil
novinařinou. Nabídku dělat ředitele pro komunikaci ČSA jsem tím spíš
velmi pečlivě zvažoval a nakonec jsem ji přijal jako určitou životní
výzvu. Jako cosi, co může být velmi zajímavé, byť to vyžaduje plné
nasazení. Je to pro mne nový, pracovně nad očekávání náročný, ale
profesně zajímavý začátek.
Dá se očekávat, že celkové výsledky potvrdí, že ČSA, ve
srovnání s řadou dalších světových leteckých společností, rok
2003 zvládly úspěšně. S čím vstupují do roku 2004?
Rok 2003, dá se říci, dopadl v zásadě pozitivně, nicméně mohl dopadnout
i lépe.To byl zřejmě základní důvod, proč došlo ke změnám ve
vrcholovém managementu ČSA. Ekonomické efekty této změny se ovšem mohou ve
větší míře projevit nejdříve v roce 2004. Máte pravdu – na to,
jaká byla situace v leteckém průmyslu, si České aerolinie, stejně jako
Praha coby významný evropský letecký uzel, nevedly špatně. Lze však
očekávat, že v tomto roce bude jejich dynamika patrnější. České
aerolinie šly v minulých letech cestou opatrného vyčkávání. Teď jim
téměř nezbývá nic jiného než expandovat. Vstupem do Evropské unie a
otevřením trhu se podmínky pro progresivní hráče výrazně vylepší.
A pro toho, kdo by chtěl opatrně vyčkávat, výrazně zkomplikují.
Strategická koncepce, ať již bude formulována jakkoli, vychází tedy
z premisy, že se ČSA budou rozvíjet. Budou otevírány nové linky, dojde
k výrazné obnově letadlového parku, jež krom jiného umožní nabízet
stále kvalitnější produkt. To vše by se mělo odehrát, aniž by zásadním
způsobem rostly náklady. Jednoduše řečeno: Za optimalizace nákladů
dosáhnout co největšího rozvoje potažmo zisku. To z hlediska
ekonomického. Z hlediska praktického dopadu pro naše klienty to bude o tom,
že značka ČSA zůstane synonymem vysoké kvality. Zprávy, že se chystá
přerod ČSA na nízkonákladovou leteckou společnost, jsou, přinejmenším,
velmi nepodložené spekulace.
Znamená to tedy, že se tohoto segmentu trhu zcela vzdáváte?
Ovšemže ne. Budeme se snažit výrazněji působit i zde. K tomu nás nutí
realita. Musíme se postavit čelem k faktu, že nízkonákladové společnosti
získávají všude na západoevropském trhu silnou pozici. Součástí
strategie prakticky všech velkých národních leteckých dopravců je oslovit
i ty své budoucí klienty, kteří si aktuálně nemohou dovolit létat, a
nabídnout jim levnější produkt. Jelikož ale levný produkt získáte
jedině cestou maximálních úspor nákladů a tedy i minimalizací servisu,
který není nezbytný – zjednodušeně řečeno – pro přepravu z bodu
A do bodu B, nabízíte vlastně produkt nový. A protože nemůže být
pochyb o tom, že značka ČSA zůstane i v budoucnu synonymem nejvyšší
kvality, můžeme jít jen cestou dceřiné společnosti. Lidé kteří dosud,
kromě charterové, leteckou dopravu nepoužívali, se prostřednictvím tak
zvaných low costů vlastně učí létat. A tím nám nízkonákladové
společnosti paradoxně i pomáhají. Jejich pasažéři přirozeně
dospívají k tomu, že jakmile se dostanou do lepší ekonomické situace,
přesednou z laciných letadel na letadla mateřské společnosti a berou
leteckou dopravu jako běžný způsob svého cestování. Mluvíme tedy
vlastně stále o jednom trhu. Je-li na něm místo, které nevyužijeme my,
zaplní ho velmi rychle jiní.
Bylo by samozřejmě možné vemni podrobně rozebírat jednotlivé strategické
cíle Českých aerolinií i cesty vedoucí k jejich dosažení, na tomto
místě bych ale nejspíš unavoval. Myslím, že ona už naznačená definice
razantní expanze provázené zvyšováním kvality za současné rozumné
optimalizace nákladů je dostatečně výstižná. Přešlapování na místě
vážně nikam nevede…