Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Penta Investments je původem středoevropská investiční skupina založená v roce 1994, specializující se na oblasti private equity a nemovitostí. V současnosti expanduje na nové trhy, investuje ve více než deseti evropských zemích a v jejích portfoliových společnostech pracuje přes pětadvacet tisíc lidí. Zaměřuje se na podniky, v nichž může uplatnit svoji odbornost a aktivně se podílet na jejich řízení.

„Do real estate jsme vstoupili v roce 2005 exkluzivním projektem Digital Park. V současnosti patříme mezi top developery v Čechách a na Slovensku. Opírajíce se o značku a tradici naší investiční skupiny chceme i v této oblasti prokázat, že umíme projekty dovést do úspěšného konce. Naším cílem je být lídrem v kvalitě nabízených prostor a přinášet špičkovou světovou architekturu.“
Jozef Oravkin, Managing Partner

Motel One Group byla založena v roce 2000 v Mnichově. V současnosti v evropských metropolích provozuje 42 designových hotelů s více než devíti tisíci pokoji, vždy se snadnou dostupností z centra města. V roce 2012 měla skupina obrat cca 175 milionů € a průměrnou obsazenost 73 %.

Real Estate Penta Investments v Praze chystá první hotel řetězce Motel One

S ředitelem divize Real Estate společnosti Penta Investments Ing. Petrem Paličkou se potkáváme 5. března 2013. Naše loňské interview bylo uvedeno textem: „Florentinum je dvanáctým realitním projektem investiční skupiny Penta a naším prvním v České republice. Zároveň je vlajkovou lodí Penty a našich ambic být lídrem v kvalitě nabízených administrativně obchodních prostor. Je sebevědomým krokem, kterým naplňujeme svoji vizi v oblasti realitního podnikání – realizovat projekty vyznačující se výjimečnou architekturou a nejvyšší kvalitou v celosvětovém srovnání. Poselstvím vetknutým do projektu Florentinum překračujícím staletí je Art of Business – Umění obchodu. Realizace tohoto výjimečného prostoru inspirovaná historií místa, světlem a lidskou dovedností demonstruje kontinuitu v nadčasové architektuře Prahy, vycházející z renesanční tvořivé vyspělosti a umění obchodovat.“ (Viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Florentinum, Art of Business“.)
Pane řediteli, výstavba Florentina postupuje fantasticky rychle. Zdalipak už jste měli glajchu?
Slavnostní glajcha bude zhruba za dva týdny. Nejvyššího bodu budovy jsme ale již dosáhli. Stavební práce začaly zhruba před deseti měsíci, a v tuto chvíli završujeme hrubou stavbu, instalujeme fasádu, děláme vnitřní páteřní technologické rozvody a připravujeme se na finální vybavování jednotlivých prostor, protože za osm měsíců musí být budova zkolaudovaná.

Když jsme spolu hovořili před rokem, s demolicí budovy Rudého Práva jste teprve začínali, přesto už jste měli v chystaném Florentinu pronajatu značnou část ploch. Jaká je situace teď?
V tuto chvíli máme smlouvami pokryto asi osmačtyřicet procent pronajímatelných prostor. U dalších smluv právě probíhají jednání. Podepsané nájemní smlouvy nebo předběžná ujednání o podmínkách (head of terms) máme zhruba pro osmapadesát procent prostor objektu.

Když jste kupovali pozemky s objektem České typografie, tedy Rudého Práva, jehož bleskové zbourání rovněž vyvolalo velké uznání, koupili jste zároveň i daleko starší dům v ulici Na Poříčí, v němž předtím sídlila Annonce. Tam teď budujete hotel.
Ano, tato historická budova se samozřejmě nebourala, ale projde kompletní rekonstrukcí. Zvažovali jsme, jestli zde vybudujeme kanceláře, či využijeme toho, že prostor mimořádně dobře odpovídá hotelovým potřebám. Rozhodli jsme se pro hotel a na jeho provozování jsme se dohodli s německým hotelovým řetězcem Motel One. Přestože nese název Motel, je to velmi zajímavý hotelový koncept, který své hotely otevírá výhradně v centrech velkých měst. V současné době je jich, tuším, dvaačtyřicet.

Německý hotelový řetězec Motel One expanduje opravdu výrazně.
Bezesporu. Když jsme začali s touto hotelovou společností jednat, měla o deset hotelů méně. Náš pražský je prvním hotelem Motel One v tzv. východním bloku. Motel One svoji úspěšnou expanzi zahájil v Německu (provozuje pět nebo šest hotelů v Berlíně, v Mnichově je jich také asi pět nebo šest), potom vstoupil do Rakouska – do Vídně, kde se právě staví čtvrtý hotel, a Salcburku – a v tuto chvíli proniká do dalších zemí včetně Belgie a Velké Británie. Coby výrazně se rozvíjející hotelová společnost už získal řadu ocenění. Celý koncept je úspěšný díky tomu, že za rozumnou cenu umožňuje velmi slušný komfort v oblastech, o které jde většině cestovatelů. Přes týden hotely využívá obchodní klientela, o víkendech turisté včetně rodin s dětmi. Pojetí vychází z poznatku, že většina hostů nepotřebuje zázemí typu restaurace, wellness, fitness apod. Chtějí za rozumnou cenu dobře přespat, být v centru města nebo na dobře dostupném místě. Stravují se mimo hotel, ať už jde o pracovní obědy a večeře nebo kvůli poznávání a zážitku z návštěvy města. Krátké pobyty jim vlastně ani neumožňují pořádně využít hotelového zázemí typu fitness či spa. Do většiny metropolí se nejezdí proto, aby tam člověk trávil čas ve wellness – lidé chtějí poznávat turistické atraktivity nebo čas investovat do pracovních záležitostí.

Pro koncept Motel One je příznačné, že veřejné prostory jsou materiálově na úrovni čtyřhvězdičkového hotelu.
Také pražský Motel One bude mít elegantní lobby a čtyřiadvacet hodin denně otevřený lobby bar. Pokoje nejsou příliš velké, ale jsou velmi pěkně zařízené, např. koupelny jsou obloženy kamenem. Nabízejí tak pohodlné bydlení. Ani v pražském hotelu Motel One se nechystá hotelová restaurace ani žádné relaxační zázemí typu fitness či wellness. To umožnilo výrazně snížit náklady při adaptaci objektu na hotel a ubytování se snídaní – jež se podává v prostorách lobby baru – poskytovat za velice zajímavé ceny. Ve všech hotelech Motel One se běžné ceny pohybují v rozpětí 59 až 79 € za pokoj.
Pražský Motel One nabídne 141 pokojů. Je na výhodném místě v samotném centru a v blízkosti hlavního nádraží a hlavních turistických cílů. Bude tak optimální volbou pro obchodní i soukromé návštěvy Prahy. Na jeho otevření se velmi těšíme.

V roce 2012 Česko navštívil rekordní počet zahraničních turistů. Tržní platforma cestovního ruchu v objemu zahraničního inkasa rovněž téměř dosáhla svého rekordního maxima z roku 2008. Pane řediteli, byl rok 2012 obdobně úspěšný i pro divizi Real Estate Penty Investments?
V developmentu je to tak, že stále investujete a teprve v okamžiku, kdy je projekt hotový a pronajatý, se investované peníze začínají částečně vracet. Vlastní finanční úspěch se pozná až ve fázi, kdy se developerský projekt prodá finálnímu investorovi. Tato fáze u nás zatím nenastala. Nicméně fakt, že stavba Florentina, pro něž jsme stavební pozemky koupili zhruba před třemi roky, probíhá zcela podle harmonogramu a v rámci očekávaných finančních parametrů, a také poměrně vysoký předběžný pronájem nás opravňují k názoru, že je to velmi úspěšný projekt. Další naše projekty jsou v různých fázích přípravy. Jak Areál Waltrovka, tak Masaryk Station Development se vyvíjejí pozitivně.

Ano, vaši kancelář už zdobí architektonická studie a maketa areálu Waltrovka.
To je naše nová akvizice z podzimu loňského roku. Jedná se o areál na území bývalého strojírenského komplexu Walter (dříve Motorlet a ještě před znárodněním původní fabriky Walter). Jedná se o šestnáctiapůl­hektarové území, z něhož půldruhého hektaru pokryje park a zhruba patnáct hektarů lze zastavět smíšenou výstavbou. Je to lokalita vhodná především pro rezidenční bydlení a zčásti i pro komerci. Dopravně je velmi blízko centra Prahy, na stanici metra trasy „B“ Jinonice. Za deset minut lze dojet na Václavské náměstí, za pět na Anděl. Přitom jste v klidné části Prahy v zeleni.