Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (druhá zleva) společně se svým náměstkem pro cestovní ruch Jiřím Houdkem, ředitelkou odboru cestovního ruchu Margit Beníčkovou (zcela vpravo) a ředitelkou odboru komunikace Radkou Burketovou (zcela vlevo) na tiskové konferenci k novele zákona č.159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností oblasti cestovního ruchu, která se uskutečnila 25. června 2014 na Ministerstvu pro místní rozvoj České republiky v Praze na Staroměstském náměstí.

Proč novela zákona č. 159/1999 Sb.

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR předkládá dílčí novelu zákona č.?159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, proto, že došlo ke zpoždění příprav evropské směrnice Rady 90/314EHS o souborných cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou.
Zároveň chtělo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR reagovat na nejasnosti ve výkladu některých ustanovení stávajícího zákona. Novela přispívá ke zvýšení ochrany spotřebitele a rozšiřuje povinnosti cestovních kanceláří.

Cílem je:

  • přispět ke zpřehlednění podnikatelského prostředí v oblasti cestovních kanceláří a agentur;
  • zajistit soulad zákona s občanským zákoníkem a živnostenským zákonem;
  • posílit ochranu spotřebitele (zákazníka) úpravou povinného pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře tak, aby nemohlo ze strany pojišťovny dojít k omezení rozsahu pojistného plnění;
  • upravit dozor správních orgánů nad činností cestovních kanceláří a cestovních agentur;
  • zavést správní trestání včetně sankcí.

Dotčenými subjekty jsou:

  • spotřebitelé (klienti cestovních kanceláří a cestovních agentur) – navržená opatření vytvoří podmínky pro zlepšení jejich informovanosti a bude posílena ochrana zákazníků v případě úpadku cestovní kanceláře;
  • provozovatelé cestovních kanceláří;
  • provozovatelé cestovních agentur;
  • pojišťovny poskytující pojistný produkt pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře.

K návrhu novely zákona se uskutečnily konzultace s Ministerstvem spravedlnosti ČR, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a s Ministerstvem financi ČR.

1. Zásadní úpravy a změny posilující ochranu spotřebitele

  • Zpřesnění informovanosti spotřebitele o tom, kdo organizuje zájezd prodávaný cestovní agenturou

Cestovní agentura je povinna uvést zřetelně informaci o tom, kdo zájezd organizuje, a to na internetu i ve všech tištěných materiálech. Organizátor zájezdu musí být zřetelně uveden hned na první úrovni internetové stránky.

  • Zahrnutí poukazu na zájezd do povinného pojištění pro případ úpadku

Tato změna reaguje na minulá období, kdy cena zaplacená za poukaz na zájezd nebyla zahrnuta do pojištění pro případ úpadku. V těchto případech se klientům, kteří si zakoupili tyto poukazy, neposkytovalo pojistné plnění, a proto nyní v rámci novely dochází k úpravě.

  • Zřízení veřejně dostupného seznamu cestovních kanceláří, který povede ministerstvo

Z daného seznamu se spotřebitel zejména dozví, zda a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna pro případ úpadku. V seznamu bude také případně zveřejněn údaj o tom, zda má cestovní kancelář zákaz uzavírat smlouvy o zájezdu a rozšiřovat smlouvy již uzavřené.

  • Zpřesnění ustanovení týkajících se pojištění záruky pro případ úpadku
  • Zahrnutí pojistného plnění v případě, že úpadek cestovní kanceláře byl způsoben úmyslně

Ve smlouvě o pojištění pro případ úpadku nesmí být vyloučeno pojistné plnění pojišťovnou v případě, že úpadek byl způsoben úmyslně.

  • Limity pojistného plnění

Ministerstvo ponechalo princip platné zákonné úpravy pojistného plnění, tj. minimálně 30?% ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdu. Pojišťovna nesmí rozsah pojistného plnění omezit sjednaným limitem.

  • Nově ministerstvo navrhuje absolutní částky sjednaného limitu pojistného plnění:
  • 1 milion korun (cestovní kancelář nenabízí zájezdy s leteckou nebo námořní dopravu) a
  • 4 miliony korun (cestovní kancelář organizuje zájezdy s leteckou nebo námořní dopravou).

Absolutní částky vyplynuly z analýzy úpadků cestovních kanceláří v minulých letech, která ukázala, že takto nastavený minimální limit by pokryl nároky cca 80?% poškozených klientů.

  • Vydávání zákazu uzavírat smlouvy o zájezdu a rozšiřovat smlouvy již uzavřené

Ministerstvo nově zavádí možnost vystavit rozhodnutí o pozastavení oprávnění cestovní kanceláře prodávat nově zájezdy nebo rozšiřovat smlouvy o zájezdech již uzavřených.

2. Zásadní úpravy ve vazbě na rozšíření povinností cestovních kanceláří
Povinnost vedení průkazné evidence o prodaných zájezdech
Cestovní kancelář bude povinna vést za každý kalendářní měsíc průkaznou evidenci o prodaných zájezdech včetně výše tržeb za tyto jednotlivé zájezdy a tržeb za poukazy na zájezd.
Povinnosti cestovních kanceláří vůči pojišťovnám
Před uzavřením smlouvy o pojištění je cestovní kancelář povinna

  • předložit pojišťovně: údaje týkající se hospodaření cestovní kanceláře (včetně druhů a počtu zájezdu atd.);
  • předložit ministerstvu do 10 pracovních dnů ode dne uzavření pojistné smlouvy kopii této smlouvy a kopii platné pojistky (ministerstvo bez zbytečného odkladu tuto pojistku uveřejní na svých internetových stránkách);
  • před uzavřením smlouvy předložit pojišťovně údaje týkající se hospodaření cestovní kanceláře;
  • v průběhu trváni pojištění bez zbytečného odkladu oznámit pojišťovně změnu pojistného rizika (zejména zvýšení tržeb z prodeje zájezdů nad výši, kterou uvedla pojišťovně před uzavřením smlouvy).

3. Úpravy ve vazbě na rozšíření povinností vůči ministerstvu
Povinnost pojišťoven vůči ministerstvu
Pojišťovna je povinna:

  • informovat ministerstvo bez zbytečného odkladu o změně pojištění (ke kterému došlo na základě nárůstu tržeb za zájezdy);
  • informovat ministerstvo bez zbytečného odkladu o odmítnutí uzavřít s cestovní kanceláří smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku;
  • informovat ministerstvo nejméně 5 pracovních dnů předem o okamžiku zániku pojištění;
  • na výzvu ministerstva do 5 pracovních dnů předložit kopii smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku uzavřené s cestovní kanceláří;
  • bez zbytečného odkladu informovat ministerstvo o vzniku pojistné události a o rozsahu poskytnutého pojistného plněni.

Cestovní kancelář i pojišťovna jsou povinny do 5 pracovních dnů ode dne zániku pojištěni informovat o této skutečnosti ministerstvo.

4. Správní delikty

  • Nově se vkládá ustanovení o právních deliktech právnických a fyzických osob.
  • Výše pokut (až 100 000 korun; resp. 2 500 000 korun) byla odvozena od výše pokut za spáchání správních deliktů podle živnostenského zákona.
  • Tato úprava nebyla dosud pro cestovní kanceláře a agentury legislativně zakotvena.

Příklady správních deliktů u cestovních agentur:

  • neoznačí provozovnu nebo propagační a jiné materiály pro zákazníka;
  • neinformuje zákazníka, pro jakou cestovní kancelář je zájezd zprostředkován;
  • nepředloží zájemci o uzavření cestovní smlouvy doklad o pojištění;
  • neinformuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR před zahájením zprostředkování prodeje zájezdů pro cestovní kancelář usazenou na území jiného státu atd.

Příklady správních deliktů u cestovních kanceláří:

  • opakovaně nepředloží zákazníkovi současně s cestovní smlouvou doklad o uzavřeném pojištění;
  • nevede evidenci svých tržeb;
  • nepředloží ministerstvu kopii smlouvy o pojištění pro případ úpadku nebo kopii platné pojistky;
  • před uzavřením cestovní smlouvy na žádost zájemce nepředloží doklad o pojištění pro případ úpadku;
  • neoznačí provozovnu nebo propagační a jiné materiály určené zákazníkovi atd.