Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Půjčovna kongresové techniky firma ProMoPro je partnerem řady
hotelů. A když už jsem byl v době připravovaného hotelového Všudybylu
na návštěvě u jejích majitelů Mileny a Jaroslava Veselých, požádal
jsem je na toto téma o interview.
Ano, spolupracujeme s řadou z nich. Téměř pro všechny jsme jakousi
pojistkou. Pokud jim něco chybí nebo chtějí-li něco exkluzivního, vědí,
že to u nás najdou.
Vývoj informačních technologií pádí šíleným tempem. Realizace
novinek stíhá jedna druhou. Řada hotelů proto investuje již pouze do
základního vybavení kongresovou technikou a vše ostatní si půjčuje od
firem vaší branže. Zapůjčená technika zkrátka morálně ani fyzicky
nezastarává…
Technika kráčí mílovými kroky kupředu, přičemž nejmodernější
technologie nebývají levné. Rozumný hotelový top management si uvědomuje,
že pokud nakoupí aktuálně nejšpičkovější techniku, která za rok už
pravděpodobně bude o generaci lepší, a má-li přitom držet krok s dobou,
nezaplatí se mu ani náklady na její pořízení. Proto se hotely vybavují
základními věcmi, které mají velkou obrátkovost a dražší si půjčují
od firem, jako jsme my. Problém je i v tom, že třeba zlevnily datové
projektory, ale protože si celý svět rád hraje, prezentace začínají být
poptávány jako multimediální. Najednou zjišťují, že projektor sice
stojí pouze padesát tisíc korun, ale nejjednodušší zařízení, které
umožní alespoň trochu profesionální úroveň multimediální show, stojí
čtyři sta padesát tisíc korun.
>Jak je to s perspektivami hotelové branže v oblasti kongresové
turistiky? Upevňuje Česko pozici kongresové destinace?
Tady je trošku problém v tom, že Praha se malinko okoukala. Dřív si
zadavatelé kongresů řekli: „Praha, to je fajn, tam se všichni rádi
podívají…“ Řada akcí tak u nás byla proto, že většina kongresových
účastníků chtěla do Prahy. V současné době se kongresy již nějakou
dobu dělají z hlediska požadavků vzdálenějších účastníků, a těm je
jedno, jestli je to Bratislava, Vídeň, Budapešť nebo Praha. Pro ně je to
vedle sebe. Jejich geografické vnímání ilustruje hláška jakéhosi
Američana, kterého z Prahy vyvezli do Krkonoš: „To je great, že máte
v Praze hory.“ Vzdálenosti pro ně mají poněkud jiné dimenze. Asi
všichni v kongresové branži se snažíme být ve světové špičce, ale
k tomu potřebujeme, aby se venku, srovnatelně s konkurenčními
kongresovými destinacemi, prezentovala i naše republika. Aby se
představitelé státu zmiňovali a prosazovali Česko jako ideální místo pro
realizaci kongresových akcí. Vídeň dělá obrovské propagační kampaně po
celém světě, Budapešť šla hodně nahoru. Ty, kteří plánují kongresy,
je třeba udolat argumenty, že jsme v kongresech nejlepší. Už není možné
spoléhat pouze na to, že Praha je sama o sobě turistickým magnetem. Musíme
přesvědčovat, že máme kvalitní techniku, vynikající hotely, dobré sály
atd. Teď už to nezáleží jen na Praze.
Česká republika ale není jenom Praha.
To je pravda. Problém je v tom, že velké akce, které přinášejí prestiž
a peníze, se jinam nevejdou. Mimo Prahu lze dělat setkání pro dvě stě,
tři sta, možná pět set lidí. To ale z hlediska kongresového byznysu jsou
malé akce. A pokud se jedná o kongres patnáct set až dva tisíce pět set
lidí, kam ho dát? V úvahu připadá ještě tak Brněnské výstaviště,
ale musely by se tam udělat podstatné úpravy, protože veletržní pavilony
neodpovídají tomu, jak by měly vypadat kongresové prostory. Pokud nebude
mimo Prahu vybudován kongresový sál pro dva tisíce lidí s navazujícími
velkorysými prostorovými dimenzemi pro doprovodná jednání, tj. patnáct až
dvacet menších sálů, a ubytovacími kapacitami, bude obtížné vytížit
jej tak, aby takto investice byla návratná.
Blíží se doba, kdy budeme prostřednictvím prostředníků námi
volených prostředníků vládnout Evropě.
Na to se docela těšíme, protože to v oblasti hotelnictví a kongresové
turistiky rozhýbe obchody v celé republice. ProMoPro tím, že je členem
světové kongresové sítě „Congress Rental Network“, spolupracuje
s dalšími členskými firmami po celém světě. V současné době máme
většinu tlumočnických zařízení v Portugalsku. Předtím jsme měli
tlumočnické kabiny a další techniku v Berlíně, kde jsme se podíleli na
realizaci Setkání G8. Dělali jsme i Summit NATO v Litvě. Pokud bude Česko
předsedat Evropské unii, budou u nás mraky jednání, na něž je potřeba
mraky techniky, a na špičkové úrovni. Evropská unie má zřízeno
speciální kongresové oddělení, pro něž před jakoukoliv akcí musíte
vyplňovat spousty dotazníků, v nichž uvádíte typ příslušného
zařízení, jeho stáří, předkládáte reference, posíláte obrazovou
dokumentaci a na základě toho tato instituce posoudí, zdali jste schopni
zajišťovat unijní akci nebo ne.
Co vaše nové „hračky“, velkoplošné projekční stěny
atd?
Protože zahraniční zákazníci poptávají různá multimediální show,
koupili jsme od Barca datovou režii Folsom ENCORE Presentation System, která
umožňuje propojovat více projektorů na plátně, dělat efekty „picture in
picture“, pohybovat plátny aj. Rozhodně to není na běžné formy
prezentace. Zákazník na to musí být připraven a nechat si vytvořit
program. A to je otázka dalších vydání. Něco jiného je promítat na
projekční plátno obrázky z akcí nebo přenos, např. z průběhu operace,
a něco jiného dělat datovou režii obrazu, prolínání a vkládání
obrázků, blendování atd.
Blendování?
To se na plátně propojují dva projektory, aby vznikl širokoúhlý obraz. Na
projekční ploše dvanáct metrů široké se přitom překrývá např.
půlmetrový pruh dvou projekcí. Zařízení dělá to, že si obrázky
přepočítává mezi sebou a přehazuje si pixely. Jeden pixel z jednoho
projektoru, druhý z druhého. Výsledkem je jednolitý obraz, na němž není
vidět žádný přechod. Takové prezentace si ale mohou dovolit pouze
špičkové firmy.