Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Přípravy na IDE Praha 2006 ve finiši

Za necelé dva měsíce se v Praze sejde špička amerických cestovních kanceláří. Prezidenta české sekce ASTA , kterým je generální ředitel a předseda představenstva akciové společnosti Teris Ing. Karel Dach, CSc., jsem se zeptal, proč se o Mezinárodním destinačním expu mluví jako o „olympiádě cestovního ruchu“.
Americká asociace ASTA se rozhodla, že kromě svých výročních celosvětových kongresů zavede novinku. Po vzoru olympiád se rozhodla zaměřit ji na různá místa ve světě. Nazvala ji International Destination Expo (IDE), aby pomohla svým cestovním kancelářím a dalším subjektům poznat jiné turistické destinace schopné nabídnout kvalitní služby. Českou republiku a Kongresové centrum Praha si vybrali už před dvěma a půl rokem. Stali jsme se pro ně pivotem – branou do této části Evropy. Vyhráli jsme v konkurenci s jinými atraktivními destinacemi, jako jsou Korea, Turecko, Maroko či Maďarsko. Hovořit o olympiádě je pochopitelně trochu nadsázka. IDE se bude konat každoročně. Ale svým celosvětovým rozměrem má s olympiádou hodně společného. Myslíme si, že ve světě už dnes středoevropský region znají. Že vědí o České republice a o Praze. Málo se však ví o dalších regionech českých zemí, a američtí touroperátoři je chtějí poznat. Chtějí vědět, co zařadit do nabídky zájezdů amerických turistů. Vždyť Evropu jich v roce 2005 navštívilo přes 8,5 milionů a jejich návštěvy střední a východní Evropy každoročně rostou. Za posledních deset let se zvýšily o sedmdesát procent. I když na kongres IDE přijedou převážně reprezentanti cestovního ruchu z USA a Kanady, velký zájem jsme zaregistrovali i v Evropě. Když jsem loni hovořil s představiteli dvaačtyřiceti sekcí ASTA, všichni potvrdili, že do Prahy přijedou. Nápor na organizátory už začal. Mezi přihlášenými jsou i nejvýznamnější evropské vládní i nevládní turistické organizace z Německa, Slovenska, Maďarska, Bulharska, Chorvatska, Polska, Turecka atd.

Přípravy na Mezinárodní destinační expo ASTA v Praze vrcholí…
Přípravy přímo řídí Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism prostřednictvím Řídicího výboru, jehož členy jmenoval ministr pro místní rozvoj. Přípravy nabraly na intenzitě v závěru roku 2005. V listopadu se Česká republika za účasti ministra Martínka a několika krajských hejtmanů velmi úspěšně prezentovala na 75. Světovém kongresu ASTA v Montrealu. V současné době na přípravách pracuje pět specializovaných pracovních skupin, které koordinují přípravy pražského setkání. Víme, že Praha se zapsala do povědomí jako schopný organizátor celosvětových akcí typu zasedání NATO, Mezinárodního měnového fondu, celosvětových odborných kongresů a konferencí. IDE chceme dát stejně vysokou kvalitu a péči.

Jak Česko představí své turistické atraktivity?
Kromě Prahy a nejznámějších turistických cílů, bude Česká republika představena jako centrum turistického dění ve střední a východní Evropě. Vycházíme z toho, že běžný americký turista chce poznat nejen Prahu, ale i další místa ve střední Evropě. Vždyť celý region má v jeho očích jen malou rozlohu, kterou by rád při své návštěvě Evropy poznal během pár dní. Už v Montrealu byl velmi pozitivně přijat koncept představení České republiky jako atraktivní křižovatky – místa, kam se sbíhají trasy z Mnichova, Drážďan a odkud lze pokračovat do Vídně, Bratislavy, Budapešti či Krakova. Regiony České republiky se budou prezentovat také v expozicích uvnitř pražského Kongresového centra. Účastníci IDE budou moci navštívit expozice krajů v bloku českých neziskových organizací, které se budou prezentovat pod patronací a za podpory Ministerstva pro místní rozvoj a CzechTourism. Regionální problematiku významně obsahuje také program plánovaných sedmnácti tras výjezdů před a po kongresu, který účastníkům nabízí ASTA. Jejich vedení ještě může zaznamenat změny. Zahrnují okruhy po hlavních památkách Čech, po jihočeských či středočeských památkách, dávají možnost poznat lázeňskou tradici v západních Čechách, cestovat po stopách géniů české hudby včetně současné hudební folklorní tradice v Brně. Další trasy cest vedou do Drážďan, Bratislavy, Budapešti, Vídně, ale i Krakova, Varšavy, Sofie či Lublaně.

Neoslabí zařazení famtripů do Polska, Maďarska či Bulharska vyznění IDE ve prospěch Prahy a České republiky?
Tomu se neubráníme. Američané vidí střední a východní Evropu jinak. Když byl kongres ASTA ve francouzském Strassbourghu, část pozornosti přitáhly také regiony v západní části Německa či Itálii. Hlavní jednání IDE se však uskuteční v Praze. V Kongresovém centru Praha bude nejvíce příležitostí, jak účastníky informovat a upoutat zájem.

Co tedy lze účastníkům nabídnout?
ASTA má tuto část velmi dobře zmapovánu. Ze zkušeností z kongresů, které již organizovala pětasedmdesátkrát, si udělala přehled, co na účastníky platí a co je zajímá. Cestovní kanceláře sdružené v ASTA představují ohromnou kupní sílu. Za minimální investici lze oslovit celý trh amerických touroperátorů. Nabízíme možnost vystavovat v předsálí kongresu, kde je prostor pro více než čtyři sta vystavovatelů. Kromě toho si lze objednat vkládání materiálů do tašek, inzerci v programu pro účastníky, v seznamu vystavovatelů, prezentaci na reklamních bannerech, na účastnických visačkách. Oslovit účastníky lze při produktových seminářích, gastronomických akcích, na obědech a večeřích. Marketingové příležitosti včetně jejich kombinací v sponzorských balíčcích nabízí ASTA na svých internetových stránkách. Kromě toho organizátoři připravují další doprovodné akce, jako jsou gastronomická procházka regiony Čech a Moravy či společný stánek neziskových organizací v rámci expozice v Kongresovém centru Praha.

Mohou se zájemci o prezentaci ještě registrovat?
Samozřejmě. Ale už moc času nezbývá. Zájem o IDE je velký. Je to první akce nové tradice, která má vázat pozornost amerických, kanadských a dalších velkých operátorů. Má jim umožnit blíže poznat pro Ameriku méně známé turistické destinace. Proto se v Praze bude prezentovat i Korea jako organizátor příští IDE, proto se sem hlásí i středoasijské či keňské firmy. Snažíme se našim potenciálním zájemcům vyjít vstříc a své zprostředkovatelské služby nabízí jak CzechTourism, tak i má firma Teris, která organizuje výstavářskou část.

Kdo se může zúčastnit?
Všichni, kdo mají co nabídnout. Mezi zájemci registrujeme cestovní kanceláře, organizátory kongresů a konferencí, hotely a restaurace, regionální centrály cestovního ruchu, telekomunikační firmy, dopravce, organizátory studentských výměn, rezervační společnosti, organizátory turistických atraktivit, letecké společnosti, kulturní instituce (zájem projevila například Národní galerie), organizátory festivalů a vydavatele hudby, výrobce suvenýrů či výrobků, které turisté rádi nakupují.

ASTA Praha se tedy připravuje na vrcholnou událost…
Nejen ASTA a jejích jedenačtyřicet členů české sekce. IDE je od počátku výrazně podporováno Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, nejvyššími státními představiteli, ale i Českou centrálou cestovního ruchu, Čedokem, ČSA, hlavním městem Prahou, Pražskou asociací kongresové turistiky i Národní federací hotelů a restaurací ČR. S velkými očekáváními se všichni těšíme na onu tisícovku představitelů vlivných cestovních kanceláří.

www.astanet.com