Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Pražský hrad pošestnácté

Mgr. Jiří Nekuda

Žáci Hotelové školy Teplice v prosinci 2011 zajišťovali slavnostní oběd pro ruského prezidenta Dmitrije Medveděva a jeho paní u příležitosti jejich oficiální návštěvy České republiky. Na Pražský hrad od roku 2006 tak už vyjeli pošestnácté. Za necelých šest let tu obsluhovali šestnáct nejvyšších představitelů světa včetně dvou amerických prezidentů, prince Charlese nebo nejvyššího pontifica papeže Benedikta XVI. Nejčastěji, třikrát, slovenského prezidenta Ivana Gašparoviče. Nejvzdálenějším hostem byl brazilský prezident Lula da Silva, nejstarším italský prezident Giorgio Napolitano, kterému v době návštěvy bylo šestaosmdesát let.

S ředitelem Mgr. Jiřím Nekudou jsme se naposledy viděli v Mikulově, když tam 4. listopadu 2011 přebíral výroční cenu, kterou Asociace hotelů a restaurací České republiky udělila Hotelové škole Teplice. Nyní se potkáváme v Teplicích 11. ledna 2012.
Pane řediteli, od 1. září 2011 stojíte v čele Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední průmyslové školy Teplice.
Ano, v rámci optimalizace a vytváření páteřních škol zastupitelstvo Ústeckého kraje rozhodlo o sloučení tří teplických středních škol. Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední průmyslové školy. Od 1. září 2011 jsme jediným subjektem a zároveň největší teplickou školou. Máme téměř čtrnáct set žáků a sto padesát zaměstnanců. Sloučením škola získala velkou výhodu v šíři portfolia maturitních oborů. Nabízí službové obory – hotelnictví a turismus, ekonomické a technické obory. Je velká škoda, že rodiče a žáci až tak nepreferují technické obory. Jejich uplatnění je jednoznačné. Po jejich absolventech je velká poptávka nejen v praxi, ale i na vysokých školách. Ale je to jedno s druhým. Ze základních škol zmizela tzv. pracovní výchova, takže dnešní děti mají k technice a rukodělné zručnosti podstatně dál než jejich předchůdci. To se projevuje i tím, že je za této situace pro ně jednodušší volit studium různých managementů a obchodních dovedností než technické obory. Průmyslovky tak dneska mají problém obsadit alespoň základní třídy.

V prvním vydání roku 2012 Všudybyl informuje o tom, kdo na Hradě v rámci jeho oficiální návštěvy vařil pro ruského prezidenta Dmitrije Medveděva. Tohle druhé bude informovat o tom, kdo jej na Pražském hradě obsluhoval.
Rok 2011 byl pro naši hotelovou školu opravdu velmi úspěšný nejen v tom, že jsme získali výroční cenu Asociace hotelů a restaurací ČR jako nejlepší hotelová škola roku, což vnímám jako úspěch našich žáků a učitelů odborných předmětů, protože šlo o odborné ocenění kolegů – špičkových profesionálů, a především pak jako závazek školy do budoucna. Začátkem prosince loňského roku se nám pak podruhé podařilo obsluhovat prezidenta Ruské federace pana Medveděva. Tentokrát jsme dostali na starost kompletní obsluhu prezidentského páru. Nejen práce našich žáků a pedagogů v roli číšníků přímo u stolu pana Medveděva, ale i vynikajícím způsobem zvládnuté menu kuchařů a cukrářů karlovarského hotelu Imperial byly hodnoceny vysoce kladně.

Kam směřuje české střední školství?
Čeká jej poměrně velká změna. Dochází k zásadní reformě ve financování škol, kdy půjdeme od normativu na žáka na normativ na třídu a obor. Kolem tohoto jsou velké diskuze. Nicméně jednoznačným účelem těchto změn je uspořit. Na odborné školství to bude mít zásadní dopad. Obávám se, že řada z méně obsazovaných oborů úplně zmizí ze vzdělávacího systému.
Čeká nás druhé kolo státních maturit. Velmi oceňuji, že se ministr školství nebál tohoto tématu a státní maturity konečně spustil. Pomiňme to, měly-li nějaké „mouchy“. Určitě s nimi byla spjata náročná administrativa. Ale na některé zádrhele, aniž by se systém uvedl do chodu, by se vůbec nedalo přijít, natož je odstranit. Ukázalo se, že maturitní obory na středních školách studují i děti, které nejsou s to zvládnout ani maturitu základní obtížnosti. Pevně věřím, že rodiče začnou více zvažovat, zda dát své dítě na tříletý učební obor ukončený výučním listem s možností udělat si maturitní nástavbu, nebo jestli ho nechat čtyři roky chodit do školy, z níž odejde pouze se základním vzděláním.