Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Areál letiště Praha se dvěma terminály pro cestující a nákladovou
zónou se rozkládá na ploše kolem 1000 ha. V loňském roce odbavilo
téměř 7,5 milionu cestujících, roční kapacita cargo terminálu je
100 000 tun nákladu. Počet osob, které denně letiště odbaví, odpovídá
okresnímu městu. Ve výstavbě je nový terminál Sever 2, který má zvýšit
kapacitu cestujících na počátečních 10 milionů ročně počínaje rokem
2006. Současně se pracuje na přípravě třetí dráhy, která bude
souběžná s hlavní ranvejí 06/24.
Mezník v historických datech
V červenci 2004 mezinárodní letiště Praha – Ruzyně překonalo další
mezník v historických datech, když nejen pokračoval nárůst počtu
cestujících, kteří využili jeho služeb, ale jen na odletu bylo odbaveno
511 220 osob. To znamená, že celkový počet pasažérů odbavených za
jeden měsíc překročil jeden milion. Tohoto rekordu dosáhla Česká správa
letišť, s.p. kvalitními službami, aktivní obchodní politikou a důsledným
vytvářením konkurenčního prostředí. Generální ředitel ČSL a Letiště
Praha – Ruzyně Ing. Martin Kačur k tomu říká: „Letiště Praha
představuje dnes společně s Vídní dvě nejvýznamnější letecké adresy
ve střední Evropě a je nejvýkonnějším letištěm ze zemí, které
přistoupily k Evropské unii“ a dodává, že stálá poptávka leteckých
dopravců po spojení do Prahy a nasazení větších letadel ukazují, že
aktivní postupy vedení přinášejí pozitivní bilanci.
O 27 % více než loni
V červenci 2004 dosáhl meziroční nárůst počtu cestujících, kteří
využili služeb letiště Praha – Ruzyně 27,4 %, když jím prošlo
rekordních 1,037 milionu osob. Za období leden až červenec jich bylo
odbaveno celkem 5,255 milionů, což je ve srovnání se stejným obdobím
loňského roku 21% zvýšení (ze 4,341 mil. osob).
Růstový trend transferových cestujících
Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných linkách,
kteří Prahu využili jako přestupní bod, je stabilní a stále se pohybuje
nad 22 %. Příznivý růst ve výši 25,9 % v meziročním srovnání
potvrdil další klíčový ukazatel, pohyby letadel na letišti Praha. Jeho
hodnota v červenci 2004 dosáhla rekordních 14 tisíc pohybů. Za prvních
sedm měsíců roku 2004 je to celkem 78 846 pohybů, takže jde o 22,2%
nárůst proti stejnému období 2003 (tj. proti 64 544). V případě
přepraveného nákladu (zboží a pošty), který dosáhl objemu
4 083,8 tuny, jde o 1,4% zvýšení ve srovnání s loňským červencem.
Nárůst na 29 003,3 tuny za období leden až červenec tohoto roku
(z loňských 26 650,6 tuny) znamená meziroční zvýšení o 1,2 %.
Boeing 777, Airbus A330 a Boeing 747
Na pražském letišti se v letní sezoně objevily takové novinky, jako
pravidelné dálkové mezikontinentální linky, poprvé v historii pražského
letiště obsluhované dopravními letadly s největší přepravní kapacitou:
Boeing 777, Airbus A330 a Boeing 747. Letiště Praha je v současné době po
vídeňském letišti druhou nejvýznamnější středoevropskou leteckou
adresou.
Přistávací poplatky nižší o 15 %
Vedení České správy letišť od 1. září 2004 rozhodlo o snížení
přistávacího poplatku, který letišti Praha – Ruzyně platí letečtí
dopravci, z 230 Kč za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti na 200 Kč za
tunu. Současně se také snížil zaváděcí poplatek pro pravidelné lety
z nově létané destinace ze stávajících 115 Kč na 100 Kč. Snížení
je kompenzováno vysokým nárůstem provozu v letošním roce a umožněno
vyšší výkonností společnosti.
„Stanovení výše sazby přistávacího poplatku je součástí cenové
strategie vedení letiště Praha – Ruzyně,“ říká generální ředitel
ČSL a letiště Praha – Ruzyně Ing. Martin Kačur a dodává: „Odráží
vývoj nákladové báze poplatku, který se přímým způsobem projevuje
v ekonomice provozu leteckých dopravců, stimuluje rozvoj provozu a motivuje
je k vyššímu zájmu o využívání služeb letiště Praha, které je svou
kvalitou plně srovnatelné s ostatními evropskými letišti.“ V roce
2003 byla výše přistávacího poplatku 290 Kč, na zimní sezonu (listopad
2003 až březen 2004) byla zavedena mimořádná sleva na 145 Kč a od dubna
2004 byl přistávací poplatek trvale snížen na 230 Kč za tunu maximální
vzletové hmotnosti letadla. Nové snížení na 200 Kč s platností od
1. září 2004 pokračuje v úspěšném trendu kontroly nákladů a
přispívá k lepším ekonomickým výsledkům leteckých společností
i vyšší atraktivitě pražského letiště.
V průběhu ledna až června 2004
na letišti Praha výrazněji rostl počet cestujících (+36,2 %) před
růstem pohybů letadel (+21,4 %), tj. rostlo využití kapacity letadel a
také zvýšení průměrné velikosti letadla na jeden pohyb. Vzrostl také
počet letů prováděných velkokapacitními letadly, mimo jiné i proto, že
oproti loňsku u ČSA přibylo jedno letadlo A310 a na linkách společností
Kuwait Airways, Saudi Arabian Airlines a Korean Air létají pravidelně letadla
této kategorie. Mezi nové dopravce, kteří v roce 2004 zahájili provoz do
a z Prahy patří švýcarský dopravce Helvetic Airways na lince z Curychu,
Sterling European Airlines z Kodaně, Flyglobespan z Glasgowa, Norwegian Air
Shuttle z Osla a Trondheimu, V-Bird z Niederheinu, TAP Air Portugal
z Lisabonu, Bulgaria Air ze Sofie, Saudi Arabian Airlines z Rijádu a Džidy,
Kuwait Airways z Kuvajtu a Korean Air ze Soulu, jenž je významný tím, že
se po dlouhé době objevuje v Praze pravidelný zahraniční dopravce na
dálkové lince. Rozšířilo se také spojení stávajících dopravců: ČSA
zahájilo nové linky do Dortmundu, Krakova, Baku, Jekatěrinburku, Samary,
Lucemburku a Marseille, British Airways, easyJet a bmiBaby zavedly linky
z letiště Gatwick v Londýně, Aeroflot rozšířil spojení z Moskvy,
bmiBaby linku z Teeside, Jet2 z Belfastu. Air Malta zahájily provoz z Malty,
Tunisair z Monastiru a SAS z Osla. Česká letecká společnost Travel Service
zavedla produkt typu low cost pod názvem Smart Wings na letech do Paříže,
Madridu, Kodaně, Curychu a Amsterodamu, Discovery Travel od června létá mezi
Prahou, Kunovicemi a Antverpami.
Stabilita a zaměstnanost
Prosperita pražského letiště hraje klíčovou roli také v dalších
ekonomických souvislostech. Přispívá k sociální stabilitě a
zaměstnanosti tím, že spolupůsobí na rozvoj cestovního ruchu a funguje
i jako motor místní a národní ekonomiky. Výzkum publikovaný mezinárodní
společností ACI Europe dochází k závěru, že každý milion
cestujících, kteří projdou letištěm, pomáhá v národním měřítku
vytvořit kolem 2950 pracovních míst; 2000 pracovních míst v rámci
regionu anebo 1425 subregionálních pracovních příležitostí, přičemž
pracovní místa jsou definována jako přímá, nepřímá a indukovaná.