Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Praha, rájem nízkonákladových společností

Menzies Aviation Group působí na šestadevadesáti letištích v Evropě, Severní a Jižní Americe a v Austrálii. Poskytuje služby nejvyšší kvality od pozemního handlingu po cargo logistiku s širokým akčním rádiem navazujících služeb.

S Ing. Ladislavem Klimešem, obchodním ředitelem Menzies Aviation Group (Czech), která na letišti Praha-Ruzyně provozuje největší cargo terminál, hovoříme v období celosvětové stagnace letecké dopravy. Praha je ale výjimkou.
Ano, už proto, že je ve střední a východní Evropě rájem nízkonákladových leteckých společností. Prvním „lowcostem“ létajícím do Prahy bylo na podzim roku 1999 „Go – Fly“, které bylo před rokem pohlceno společností „easyJet“. Tehdy měly deset letů týdně. Nyní „Go Fly“, potažmo „easyJet“, mají třicet čtyři letů týdně. Kromě původního Stanstedu létají z Bristolu a z East Midlandu. Od 1. srpna „easy Jet“ přidává Newcastle. Do roku 2000 do Prahy létal „British Midland“ a od roku 2002 „bmibaby“, jeho dceřiná nízkonákladová společnost. Ta létá z East Midlandu. V současné době jsou velmi nakloněni létat také z Manchesteru. Další nízkonákladovou společností je „Germanwings“, dceřiná společnost „Eurowings“, která do Prahy létá sedmkrát týdně z Kolína nad Rýnem. Vbrzku z Neapole začnou do Prahy létat Italové společností „Volareweb“. Ve velmi pokročilém jednání jsme se společností „Jet2“. Ze společností, které nehandlujeme, pak do Prahy létá ze Slovenska z Košic pětkrát týdně „Sky Europe“ a třikrát týdně ze Stockholmu „Scandinavian Light“.
V tak velkém objemu (až deset tisíc pasažérů týdně) nízkonákladoví dopravci nepřivážejí turisty ani do Varšavy nebo do Budapešti, ani do Moskvy, Petrohradu Bukurešti či Sofie. Praha je fenoménem zejména mezi britskými společnostmi. Můžeme debatovat o tom, kdo jsou primární cestující, ale i tak je to obrovský přísun lidí, kteří v Česku nakupují zboží a platí za služby. Přináší to obrovské zahraniční inkaso do české ekonomiky. Profitují z toho všichni. Taková kvanta cestujících by do Prahy nikdy nelétala, kdyby se zde nezačalo s otevřenou dopravní politikou.

Takže co dělá českému Menzies radost?
Už jsem to naznačil – nízkonákladoví dopravci, protože jsme u nich vysoce úspěšní. Je to ale i cargo, které nám utěšeně roste. Náš terminál byl koncipován do budoucna, a očekávaný vstup Česka do Evropské unie dá ještě více za pravdu těm, kteří tvrdili, že jej má smysl takhle velkoryse dimenzovat. Věřím, že za rok budeme mít objemy výkonů v cargu větší o desítky procent. Když ale srovnám celkově rok 2002 proti roku 2001, je zde nárůst o více než 70 %.
Velkou radost nám také dělá „Execaire“, což je obchodní značka, kterou používáme pro odbavování letadel všeobecného letectví – strojů např. pro dva cestující nebo pro šedesát a více, ale obsazených velmi zhusta pouze pěti či deseti pasažéry. Podle toho, jak jsou jejich majitelé movití. Ani tady nejdeme cestou kvantity, ale kvality. Nepodbízíme se cenou už proto, že jsme součástí celoevropské sítě.








www.menziesaviation.com