Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Praha, Inaugurace Technického bloku Řízení letového provozu ČR

Technický blok ŘLP ČR, s.p. slouží jako základní prvek pro poskytování letištních služeb řízení letového provozu na pražském letišti. 10. února 2011 se Všudybyl zúčastnil inaugurace tohoto strategického objektu po bezproblémové kolaudaci, jíž byla završena jeho rekonstrukce. V 10 hodin dopoledne ji zahájili generální ředitel Řízení letového provozu ČR, s.p. Ing. Jan Klas společně s vedoucím projektu TB 2007 + Ing. Janem Sedlákem, ředitelem divize plánování a rozvoje LNS Mgr. Petrem Fajtlem a vedoucím kanceláře generálního ředitele JUDr. Richardem Klímou. Od roku 1972, kdy byl uveden do provozu, se jedná o první a úplnou rekonstrukci tohoto objektu. Ta, s ohledem na stále rostoucí objem leteckého provozu, významně přispěla ke zvýšení bezpečnosti a kvality služeb řízení letového provozu a zajistila vhodné zázemí pro řídící letového provozu i používané technologie.

Historie Technického bloku
„Technický blok“ (původní název „Objekt řízení letů“) byl do provozu předán v roce 1972. Projekční a stavební práce na něm však byly zahájeny už v roce 1965. Představoval světovou špičku tehdejších technologií s velkým množstvím slaboproudých kabeláží a silnoproudých rozvodů napájených z více zdrojů. Od roku 1972 až do roku 2007 byl nepřetržitě využíván jako provozní centrum ŘLP ČR, s.p. V pátém patře bylo „Oblastní středisko řízení letového provozu“, ve třetím „Pražské přibližovací středisko řízení letového provozu“. Vrchol budovy tvořila řídící letištní věž, na kterou byla v roce 1997 přistavěna nová konstrukce, která lépe splňovala podmínky pro přehled řídících po letištní ploše a dráhovém systému. V objektu byly umístěny veškeré potřebné technologie pro služby řízení letového provozu a zázemí provozní divize podniku. Dramaticky se zvyšující objem letového provozu v České republice vedl k rozhodnutí vybudovat nové „Národní středisko řízení letového provozu“ v Jenči u Prahy (IATCC), které bylo uvedeno do provozu 17. února 2007. Od tohoto data z něho začaly být poskytovány oblastní a přibližovací služby řízení letového provozu. V „Technickém bloku“ bylo zachováno pouze stanoviště řídící letištní věže s nezbytným technologickým zázemím.

Rekonstrukce Technického bloku
Zastaralé nevyhovující prostorové, elektroinstalační, protipožární a hygienické podmínky a potřeba vytvořit moderní zázemí pro řídící letištní věž byly v roce 2007 hlavními důvody pro zásadní rekonstrukci. Jejím cílem mj. bylo:

  • vytvoření vhodného prostředí pro vývoj nových technologií a systémů, včetně jejich testování;
  • získání prostoru pro záložní stanoviště řídící letištní věže;
  • přestěhování stanoviště ohlašovny letových provozních služeb (ARO) a služby pátrání a záchrany (RCC) do vlastních prostor;
  • vytvoření vhodných podmínek pro partnery a dodavatele (Armádu ČR a Český hydrometeorologický ústav) a komerční pronájem volných prostor;
  • posílení bezpečnosti celého objektu.

Základní údaje o rekonstrukci
Projekční práce: Ateliér STOPRO říjen 2007 – duben 2008.
Rekonstrukce: „Sdružení TB 2007“ (Hochtief CZ, a.s. – Stavby a.s.) srpen 2008 – prosinec 2010.
Celkové náklady ŘLP ČR, s.p.: 299 mil. Kč.

Budoucnost Technického bloku

  • ŘLP ČR, s.p. vyřešil otázku řídící letištní věže (bez nutnosti stavět novou řídící věž) s ohledem na předpokládaný rozvoj letecké dopravy na letišti Praha minimálně do roku 2030.
  • Technologické zázemí splňuje požadavky pro kapacitu letiště, včetně budoucího uspořádání paralelního dráhového systému.
  • Bezpečnostní, požární a hygienické parametry splňují požadavky budovy velkého strategického významu.
  • Poprvé v historii má ŘLP ČR, s.p. všechna pracoviště ve vlastních prostorách.

Využití objektu
13. patro – letištní řídící věž (TWR Praha)
12. patro – odpočinková místnost řídících letového provozu
11. patro – záložní stanoviště řídící letištní věže
10. patro – technické mezipatro
9. patro – technické mezipatro
8. patro – prostory divize provozní
7. patro – technický sál
6. patro – vývojová a testovací platforma, služba pátrání a záchrany (RCC)
5. patro – komerční pronájem
4. patro – komerční pronájem
3. patro – komerční pronájem
2. patro – Armáda ČR

1. patro – Český hydrometeorologický ústav, ohlašovna letových provozních služeb (ARO)
Suterén – Energetické centrum