Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Polohou letiště, kvalitou služeb i zajímavými cenami

Mezinárodní letiště Pardubice


se smíšeným civilním a vojenským provozem pro lety IFR a VFR je situováno na jihozápadním okraji města, čtyři kilometry od centra Pardubic. Z centra Pardubic na letiště vedou dvě autobusové linky městské hromadné dopravy č. 8 a 14. Pardubice jsou významnou železniční křižovatkou s kontejnerovým překladištěm. Železniční vlečka zasahuje až do areálu letiště. (Napojení na dálnici D 11 bude realizováno v roce 2004–2005.) Spolu s dvacet kilometrů vzdáleným Hradcem Králové a jedenáct kilometrů vzdálenou Chrudimí tvoří Pardubice souměstí čítající na čtvrt milionu obyvatel. V celém východočeském regionu pak trvale žije kolem jednoho milionu dvou set tisíc lidí.

Parametry letiště

VPD pro přístrojové přiblížení 27
Radionavigační zařízení pro přístrojové přiblížení 2× NDB, ILS, DME
Zeměpisné souřadnice vztažného bodu letiště 50°00´48´´N 15°44´19´´E
Nadmořská výška letiště 226 m n.m. (741 ft)
Dráhový systém VPD 09/27 2500 × 75 m
Odbavovací plochy 280 × 60 m, 650 × 60 m
Frekvence MTWR 121,250 MHz
Palivo JET A1, AVGAS 100 LL
Bližší informace viz AIP ČR AD-2-LKPD  

Služby na letišti
Za účelem odbavení cestujících a zavazadel provozuje East Bohemian Airport a.s. dvě odbavovací budovy – příletovou a odletovou, které se nacházejí v severní části letiště. Službu řízení letového provozu zajišťuje Armáda ČR. Pro odbavení letadel slouží odbavovací plocha západ. K dispozici je i odbavovací plocha východ. Odbavení cestujících a jejich zavazadel, nákladu a pošty i posádek letadel probíhá v souladu s postupy stanovenými v IATA Groung Handling Manual na základě ustanovení obsažených v IATA Standard Ground Handling Agreement. Půjčovna automobilů je nedaleko letiště. Samozřejmostí je zajišťování hotelových rezervací dle požadavků klientů. Akceptovány jsou platební karty Eurocard/Master­card, VISA, AmEx, DCI, JCB.

Zprostředkování letecké osobní i cargo dopravy
Akciová společnost East Bohemian Airport provádí zprostředkování leteckého dopravce pro osobní i cargo dopravu dle specifik zákazníka.

Obchodní zóna
East Bohemian Airport provozuje v jihozápadní části letiště skladové kapacity, které nabízí k pronájmu. Celková plocha obchodní zóny je patnáct hektarů. Disponuje kvalitními komunikacemi, telefony, administrativní budovou a osmnácti hangáry se zastřešenou plochou 8500 m2.

Česko disponuje zhruba dvěma stovkami letišť, avšak ani ne desítkou mezinárodních, způsobilých přijímat velká dopravní letadla. Řediteli akciové společnosti East Bohemian Airport, civilnímu provozovateli jednoho z nich, Ing. Janu Andrlíkovi jsem položil otázku: Komu pardubické letiště patří?
Letiště Pardubice dosud patří Armádě České republiky. Akciová společnost East Bohemian Airport, která je ve stoprocentním vlastnictví města Pardubic, je civilním provozovatelem letiště na základě povolení udělených Ministerstvem dopravy a spojů České republiky – Odboru civilního letectví a Úřadu pro civilní letectví a jediným handlingovým agentem pro veškerý provoz civilních letadel. Letiště Pardubice je opravdu na úrovni českých mezinárodních letišť, jako jsou Brno, Ostrava nebo Karlovy Vary, a to radiovybavením, přibližovacím systémem i navigačními službami. Naše letiště je schopno přijímat letadla typu Boeing – 737, Airbus 310 apod.

Jak jste se dostal do čela akciové společnosti?
Létáním jsem se zabýval celý život. Když jsem skončil aktivní vojenskou kariéru – leteckou službu, město Pardubice mi nabídlo tuto práci. Protože jsem chtěl zůstat u létání, nabídku jsem přijal a jsem tu druhým rokem ředitelem.

Proč je Letiště Pardubice zajímavým letištěm?
Především pro svou polohu na rozhraní dvou krajů – Královéhradeckého a Pardubického, hodinu jízdy od hlavního města. Letiště je dobře dostupné i pro účastníky leteckých zájezdů cestovních kanceláří – pasažéry charterových letů a je výhodné také z hlediska incomingu do Česka. Je odtud blízko do Krkonoš, Orlických hor i Jizerek. V poměrně příjemné dojezdové vzdálenosti je obrovské množství turistických cílů. Nejen přírodních krás, ale i hradů, zámků, historicky zachovalých urbanistických celků a poutních míst. Každoročně se tu odehrává obrovské množství kulturních, společenských i sportovních událostí. Jen málokdo si Pardubice nespojí např. s dostihovým sportem – „Velkou Pardubickou“ či plochou dráhou – „Zlatou přilbou“. V našem regionu se každoročně odehrává řada kongresových a incentivních akcí. Vzhledem k rozložení průmyslu je naše letiště perspektivní i z hlediska carga. Je zde významný železniční uzel a v brzké době bude naším směrem protažena i dálnice.

Východočeský region je, co se turistických atraktivit týče, opravdu velmi bohatý a dosud jakoby neobjevený.
Řekl bych, že si za to do značné míry můžeme sami. Zde nás čeká ještě hodně práce.

Již jsem zmínil, že poslední dobou je vaše letiště čím dál více vyhledáváno charterovými společnostmi…
Je to polohou a bezesporu nejen vysokým standardem služeb, ale i zajímavými cenami. Společnost je nastavena tak, že každému letu věnujeme maximální péči. Mohu-li uvést příklad z oblasti carga, pak pokud u nás, a to např. i ve tři v noci, přistane letoun, do hodiny může vyložený a s novým nákladem pokračovat, což je pro efektivitu letecké přepravy velmi významné. I co se týče cestujících, věnujeme každému letu maximální pozornost. Ať už je to doba odbavení i zajímavá cena, parkování v areálu letiště zdarma a další věci, které by měly klienty cestovních kanceláří motivovat.
V minulém roce se nám tento provoz podařilo zvýšit na čtyřnásobek roku 2001. Je to i výsledkem vyjednávání s cestovními kancelářemi. Podařilo se nám je přesvědčit, že potenciál jejich klientely je v naší oblasti poměrně veliký. Praxe ukazuje, že jsme měli pravdu. Podařilo se nám získat také několik cestovních kanceláří z Ruské federace, které do Česka vozí incomingové turisty.

Co byste udělal pro spádovou oblast kolem Letiště Pardubice do budoucna?
Pokračoval bych ve vytváření pěkného regionálního letiště, na něž bychom mohli být i nadále hrdí už proto, že bude kraji dobrou vizitkou. Ostatně, měla by jí být každá vstupní brána do České republiky. Věřím, že se nám to daří. Jak město Pardubice, tak Pardubický kraj má na rozvoji pardubického letiště velký zájem. Letiště je důležité nejenom jako dopravní uzel, ale i proto, že zpřístupňuje investice. Největší počet, kolem pěti set pohybů ročně, na tom našem beztak reprezentují byznys lety. Investor jde tam, kam má bezproblémový přístup, a i v tom pardubické letiště sehrává významnou úlohu. K tomu, aby se Letiště Pardubice mohlo dále rozvíjet, je však zapotřebí dalších investic. Je třeba postavit nový terminál a průběžně investovat do modernizace naváděcích a bezpečnostních systémů. Je to běh na dlouhou trať. Vyžaduje to investory, a ti se mohou podílet nejen na výstavbě našeho letiště, ale případně i na dopravě z a na pardubické letiště.





East Bohemian Airport a.s.

Letiště Pardubice

530 06 Pardubice 6

tel.: 466 310 155, 466 310 150, 466 310 115

fax: 466 310 166

AFTN: LKPDZTZX

e-mail:

pardubice@airport-eba.cz




www.airport-eba.cz