Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Interview s generálním ředitelem BMW Czech Republic panem Georgem
Bucherem jsem dělal na stejném místě jako s paní Ivanou Trumpovou.
Tajemství skvělé večeře bylo poodhaleno záhy poté, co nás přišel
osobně pozdravit šéfkuchař Grand Hotelu Bohemia pan Martin Čížek, který
předtím působil v pražských hotelích Renaissance, Mövenpick a Holiday
Inn Prague Congress Centre a přes dva roky ve vládním hotelu Petersberg
v Bonnu a v hotelu Maritim v Kolíně nad Rýnem. Pan Georg Bucher si byl
prohlédnout i sál Boccaccio, protože se o něm pochvalně vyjadřovala
paní Trumpová v devátém vydání Všudybylu 2006 (str. 6–7). Mou první
otázkou tak bylo, co dělal před tím, než přišel do České
republiky.
Jsem Mnichovák a v Mnichově jsem vystudoval a už jako student začal
pracovat u BMW. Tím u tohoto světově proslulého koncernu začala má
kariéra. Zrovna tak jako vás, doktore, mne zajímala cizina. Už jako
studentovi, před zhruba třiceti lety, mi BMW umožnilo pracovat
v Jihoafrické republice, a BMW jsem věrný dosud. Po návratu z Jihoafrické
republiky jsem se vrátil do Mnichova na ústředí do divize zahraničního
obchodu a zajišťoval tam export vozů BMW do celého světa. V rámci
pracovních povinností jsem intenzivně komunikoval i s japonskými
odběrateli. Japonsko se ukázalo tak perspektivním trhem, že BMW v roce
1983 v Tokiu založilo dceřinou společnost a já jsem byl v roce
1984 pověřen vytvořením nové pobočky. Od roku 1985 už mne tak
zaměstnávala společnost BMW Japan. Po dobu pěti let jsem v ní měl na
starosti marketing, prodej a plánování prodeje. Své šance uspět na
japonském trhu jsem zvýšil tím, že jsem se záhy naučil japonsky. Po
návratu do Mnichova jsem působil v evropských zemích. Mj. jsem založil
dceřiné společnosti BMW ve Finsku a Norsku. Po návratu ze Skandinávie jsem
řídil síť evropských importérů BMW, pokrývající Řecko, Portugalsko,
Irsko, Lucembursko a Dánsko. V rámci rozšíření Evropské unie k nim
přibyly Česko, Slovensko, Slovinsko, Kypr a Malta. Minulý rok se BMW rozhodlo
zpracovávat importérské trhy formou dceřiných společností a já jsem
dostal na starost největší trh z nově přistoupivších zemí – Českou
republiku. V červnu roku 2006 tu byla založena společnost BMW Vertriebs
GmbH – organizační složka Česká republika a já jsem byl jmenován
jejím generálním ředitelem.
Je ještě něco, co vás kromě byznysu přivedlo do Česka?
Byl to opravdu především obchod. Zodpovědnost vůči zaměstnavateli –
BMW, který mne sem vyslal. Do té doby jsem Českou republiku téměř neznal.
Má manželka, i když Japonka, ji znala podstatně lépe než já, protože
vás už navštívila jako turistka. Na Česko jsem se těšil. A pracovat
v Praze bylo mým přáním. Prahu jsem poprvé navštívil v roce
2004 v rámci krátkodobé obchodní cesty. Na hranicích velké překvapení.
Žádné problémy. Hladký přejezd. Dobrá dálnice a slušné silnice, jenom
nezvykle mnoho náklaďáků.
Na vaše povzdechnutí si dovolím reagovat slovy spolumajitele
přední české dispečerské dopravní a incomingové společnosti Interbus,
zaměřené na firemní, kongresovou a incentivní turistiku, jejíž flotilu
zdobí limuzíny BMW, pana Josefa Zvoníčka: „Myslím, že to není třeba
komentovat. To, jak vypadá D1 – největší parkoviště.“ (viz Všudybyl
5/2006 str. 12)
No, D1… Zato máte nádhernou Prahu, Telč, Český Krumlov, Holašovice a
řadu dalších pozoruhodných míst. Nejen těch dvanáct, zapsaných na Seznam
světového kulturního dědictví UNESCO. Tehdy v roce 2004 jsem si Prahy
užil pouze jeden večer a byl unesen její krásou i perfektní kuchyní.
Po dvou letech jste se vrátil. Udržel jste si o Česku pozitivní
mínění?
Ještě posílilo, protože jsem se začal zabývat českou literaturou a
posledních šest měsíců zde pobývám povětšinou. Mí známí, kolegové
i sousedi jsou Češi. Přátelští, otevření, inteligentní, technicky
zdatní a vždy ochotni pomoci, schopni hlubších vztahů.
Pro desáté vydání Všudybylu 2005 (str. 7) nejvyšší katolický
duchovní České republiky, arcibiskup pražský a primas český, kardinál
Miloslav Vlk řekl: "Památky, zvláště pak architektura, mají jeden
zvláštní rys, a sice, že přesahují rámec národa. Nejen proto, že
absolutní hodnoty jsou univerzální, ale také proto, že se o jejich vznik
přičinilo mnoho lidí, kteří nebyli z Čech, Moravy a Slezska. Za Karla IV.
k nám například přicházeli z Bavorska a z Norimberka. Podle vaší
charakteristiky, pane Buchere, jsem nabyl mínění, že jsme stejní jako lidé
u vás v Bavorsku.
Zatím nejsem s to porovnávat, protože jsem tu teprve šest měsíců.
Mentalita Čechů a Bavoranů není moc rozdílná. Zdá se mi, že vy Češi
jste otevřenější.
Pane Buchere, jste generálním ředitelem nadregionální evropské
filiálky prestižní automobilky. Vozy BMW má ve svých firmách řada mých
významných přátel a obchodních partnerů. Vůbec se nedivím, že vám
firma BMW učarovala na celý život.
Už jsem se zmínil, že BMW, coby výrobce kvalitních automobilů, znám od
studentských let, a to detailně. Nejenom prodej, ale i oblast vývoje a
výroby. Jako kluk jsem sice nikdy nechtěl pracovat ve velkém koncernu, avšak
možnosti, které BMW skýtá – uplatňovat nejvyšší kvalitu, otevírat
nové trhy a uplatňovat na nich nejlepší výrobky, byly pro mne
fascinující. Nyní je pro mne velkou výzvou vaše vlast, Česká republika.
Ostatně pracovat pro BMW pro mne vždycky znamenalo výzvy. V rámci nových
trhů průkopnickou práci s podporou zázemí skvělých kolegů v ústředí
v Mnichově. No a po deseti letech v tomto ústředí se mi opět zastesklo po
cizině, a tak teď tady v Praze vytvářím nový, pro český trh (a další
destinace, které mám na starosti) specifický koncept zastoupení mateřské
společnosti a aktuální strategii BMV vůči novým zemím
Evropské unie.
BMW má v České republice velmi mnoho subdodavatelů
i obdivovatelů.
Ano, české firmy pro nás vyrábí elektroniku a řadu dalších věcí. Co se
zákazníků týče, vozy značky BMW jsou dominantně určeny pro
podnikatelskou a manažerskou sféru. Jsou to nejen luxusní, ale i sportovní
kompaktní auta. Podnikatelské elitě, vysokým úředníkům a pro
reprezentativní účely je určena řada sedm s nesrovnatelným komfortem
vnitřního vybavení. Ruku v ruce s vývojem aktuálně maximální úrovní
pasivní i aktivní bezpečnosti. Jízdu v BMW můžete, ať už jako řidič
nebo spolujezdec, vychutnávat při každém režimu a za každé situace.
Šofér má vůz neustále pod kontrolou. Je to díky absolutní harmonii motoru
s podvozkem. Hmotnosti a tuhosti karoserie a sedačkám s extrémní
ergonomikou. Sedmičková řada, prostřednictvím technologie integrované
v opěradle, skýtá možnost masáže zádových partií a eliminuje možnou
únavu z dlouhých jízd. Na konci každé jízdy, ať je jakkoli dlouhá, jste
odpočatý jako po dovolené. Nejsportovnější vůz, který je momentálně na
trhu, je desetiválcové BMV M6. Přes sportovní koncept skýtá vysoký
komfort a snadno se ovládá. Řidič tak není za jízdy stresován, zda a
nakolik zvládne jeho 507 koní. Vychutnává si suverenitu.
Základním konceptem vozů BMV je zadní hnaná náprava. Řada lidí
u nás v Česku ale trpí předsudkem, že bezpečnost jízdy rovná se
přední náhon.
To jsou předpotopní názory z šedesátých let minulého století.
Skutečností je, že vozy BMW s konceptem zadní hnané nápravy, ideálně
rozloženou hmotností, inteligentním zavěšením kol a vysoce výkonným
elektronickým řídicím systémem (např. režim každého kola je ovládán a
kontrolován samostatně) garantují bezpečnou jízdu za každé situace. Naši
výzkumníci, vývojoví pracovníci, technici a inženýři (se sobě vlastní
pověstnou německou důkladností a perfekcionismem) průběžně monitorují
automobilový trh a vypracovávají srovnávací studie. Koncept BMW jim stále
vychází jako ideální. Díky námi vyvinuté technologii „X Drive System“
má BMW už u mnoha řad zastoupeny vozy s pohonem všech čtyř kol. Dovolím
si tvrdit, že „X Drive“ předčí všechny ostatní systémy 4 × 4.
I v případě „X Drive“ je každé z kol vozu řízeno samostatně tak,
aby okamžitě reagovalo a přizpůsobovalo se aktuálnímu stavu vozovky a
průběhu změn jejího povrchu nebo, v případě of road jízdy, terénu.
„X Drive System“ je aplikován u řady X3 a X5, u limuzín trojkové a
pětkové řady a také v provedení coupé a touring. A pane doktore, děkuji
vám za závěrečné téma. Informace o konceptech našich vozů včetně
o vývojových trendech u BMW budu rád šířit i v rámci svého
působení tady v České republice.