Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Předsedu představenstva a generálního ředitele akciové
společnosti Starobrno Ing. Františka Krakeše jsem oslovil s tím, že
loňský rok byl hospodářsky nejúspěšnějším rokem Starobrna. Jenom
tropickými vedry to ale, pane předsedo, nebylo.
Nejenom počasím. Začalo se zúročovat naše dlouholeté úsilí na
zvýšení úrovně značky Starobrno a na jejím prosazení se na trhu. Ve
stále důkladnějším managementu nákladů a rozumné míře investic. Daří
se nám bez úvěrů investovat tak, abychom se mohli dynamicky rozvíjet ve
všech oblastech. Tržby společnosti za loňský rok vykázaly rekordní
navýšení o 9,9 %. Toto navýšení přičítáme mj. vyššímu prodeji
vícestupňových piv a 20% zvýšení tržeb z exportu. Pozitivnímu trendu
napomohlo i spojení skupiny Heineken Group s většinovým vlastníkem
společnosti Starobrno,a.s., které přineslo zkvalitnění našeho ratingu.
Nová rodina Brau Union AG, vzniklá na základě uzavřené smlouvy mezi BBAG a
Heinekenem, do které patří i Starobrno, a.s., se stala nejsilnější
středoevropskou pivovarnickou skupinou. Starobrnu se tak otevírají další
šance na poli exportu. Značka Starobrno se dostala mezi exportní značky
skupiny. Velké synergické efekty rovněž vidím v možnostech využití
koncernového know-how v marketingu, obchodu, logistiky a řídících
procesech. Od ledna 2004 počítáme i s větším prodejem v rámci
distribuční sítě Heineken Slovensko, a.s., která je lídrem
slovenského trhu.
Jak jste se dostal k pivovarnictví?
Má původní profese je pivovarník. Studoval jsem pivovarskou školu v Praze.
Tehdy se jmenovala Průmyslová škola potravinářské chemie, dnes Střední
průmyslová škola potravinářské technologie. Potom jsem šel na vysokou
školu ekonomickou. Celý život působím v pivovarsko-sladařském průmyslu,
z toho posledních čtyřicet let v průmyslu pivovarnickém. V různých
funkcích jsem měl stále co činit s pivem. Pivo je moje zaměstnání,
láska i hobby.
V desátém vydání loňského Všudybylu (str. 25) s předsedou
představenstva a generálním ředitelem firmy STOCK Plzeň a. s. Ing. Martinem
Petráškem hovoříme o tom, že jsme mistry světa v pití alkoholů. Já
osobně jsem přesvědčen, že s průměrnou spotřebou piva na hlavu nám ale
velmi výrazně pomáhají zahraniční návštěvníci České republiky.
Samozřejmě, na pivo se pořádají celé cílené turistické výpravy. Proč
ne? Ostatně, co děláme my Češi o dovolených, obzvláště v zemích
vyhlášených svou pohostinností?
Meditujeme, pane generální řediteli, meditujeme. U olomoucké
kapely jsme tomu říkali, že chodíme do knihovny, přičemž pivo bylo
v našem slangu lehčí brožovanou literaturou. Takže, pokud bych na vaši
řečnickou otázku směl odpovědět v tomto nadneseném duchu, co my Češi
děláváme o dovolených, odpověděl bych, že se z nás stávají pěkní
knihomolové schopní strávit značné množství nejen lehké, ale i těžké
literatury.
Pověst českého piva se stále více prosazuje ve světě. Je nejen vysoce
kvalitní, ale pro zahraniční turisty i cenově snadno dostupné. Co se
týče podílu zahraničních návštěvníků Česka na spotřebě piva,
existují jakési odhady. Můj odhad je, že na spotřebě, která v České
republice celkově činí kolem šestnácti milionů hektolitrů, se
zahraniční cestovní ruch podílí zhruba deseti procenty.
Zase aby všechno odřel především našinec… Ještěže
brněnský hantec v malebném televizním spotu pomohl Starobrnu k nebývalé
proslulosti v našich zemích.
Nejen tato reklama, ale všechny naše výstupy v reklamě jsou součástí
naší marketingové strategie, která sleduje stále větší prosazování
značky a zviditelňování našich produktů v návaznosti na jejich
špičkovou kvalitu.
Všudybyl oslovuje mnohé vrcholné profesionály ze světa velké
gastronomie. Jakou zde uplatňujete strategii?
Pochopitelně nám záleží na tom, nakolik se dokážeme uplatnit
v nejvyšší gastronomické skupině. Takové reference zvyšují image
značky. Zejména v Brně a na jižní Moravě se nám to daří
velice dobře.
Pod vaši společnost patří i znojemský pivovar.
Je to tak, a pivovar Hostan je rovněž velmi úspěšný. Na našich dobrých
hospodářských výsledcích se podílí stejnou měrou jako pivovar
Starobrno.
Pamatuji doby… Pamatuji toho tolik, že už si skoro nic nepamatuji.
Nicméně, buď jsem dozrál já, anebo dozrála vaše piva. Ale i velký kluci
povídali, že Starobrno je teď lepší než kdy předtím. Čím se to
zlomilo?
To se nezlomilo najednou. Je za tím dlouholetá práce v oblasti řízení,
technologie a zejména investic. Podařilo se nám vytvořit dostatečné
kapacity, aby se mohlo při vhodné technologii a skutečně náročném
způsobu řízení dosáhnout chuťových změn, které vynesly značku
Starobrno na špičku mezi českým pivy.
Bať, je to špicové hrnek! Říká to i sám praotec Morava. Co se
týče výrobních technologií, tam se moc soupeřit nedá. Pro tak ekonomicky
silnou firmu, jako je akciová společnost Starobrno, není problém pořídit
si to nejlepší, čím trh disponuje. Vzdor vší špičkové technologii
věřím, že tradiční české pivo je dodnes o lidském faktoru.
Lidský faktor a lidé sehrávají nejvýznamnější roli. Hlavní slovo
u nás má náš pan vrchní sládek Petr Hauskrecht. A je vynikající. Nejen
proto, že disponuje nejmodernější technologií, ale protože umí. Má to od
pánaboha. Se svými zkušenostmi, využitím tradičních receptur a úžasně
specificky kreativním přístupem a vztahem ke každému ze spolupracovníků
je dokáže motivovat tak, že společně vytváří to, co vytváří.
No, nebojte se to říci, jedno z nejoceňovanějších piv
posledních let. Pane předsedo, náš rozhovor se zatím točil kolem
Starobrna. Proč ale máte rád město, které vašemu pivovaru propůjčilo
své jméno?
Teď odbočím a uvedu příklad z Rakouska. Spousta obcí si na začátku
svého území s uvedením svého jména zároveň dává označení, že jde
o tzv. klimatické lázně. Já se domnívám, že v dnešním uspěchaném,
přetechnizovaném životě, se spoustou automobilů, hluku a mnohých
obtěžujících faktorů pro obyvatele, je Brno oázou mezi městy, která se
počtem blíží půl milionu obyvatel. Podle mého názoru se tu díky dobré
práci magistrátu podařilo vytvořit podmínky pro velmi slušný život.
A já, když se vracím do Brna odněkud zvenku, mám vždy pocit, že jsem
přijel do těch lázní (nikoliv klimatických, nechtěl bych v Brně
přeceňovat vzduch), které velmi pozitivně působí na nervovou soustavu.
Brno má velkou kulturní dimenzi jak z hlediska minulosti, tak současnosti.
Jsou zde špičkoví tvůrci, kteří Brno nikdy neopustili a kteří vytváří
brněnskou atmosféru. Jako příklad mohu uvést Městské divadlo v Brně,
které považuji za špičkové muzikálové nejen v českém, ale
celoevropském kontextu. Pokud se mu začátkem října tohoto roku podaří
otevřít novou scénu, dostane ještě lepší technické podmínky k tomu,
aby mohlo realizovat své tvůrčí nápady. Starobrno ale podporuje nejen
Městské divadlo v Brně. S brněnským magistrátem spolupracujeme na
celoměstských akcích. Spolupracujeme s Masarykovou univerzitou a při celé
řadě kulturních akcí, které jsou s Brnem spojeny.
Podle toho, kam jsou dislokovány managementy největších
pivovarnických uskupení, je možné usuzovat, že Brno získává silnou
pozici být hlavním městem piva České republiky. Nicméně, dovolte mi, pane
předsedo, závěrem otázku, kam směřuje pivovarnictví jako takové?
Velmi často se nad tím zamýšlím. Globalizaci světového hospodářství
lze těžko odolat. V České republice využíváme výhody, že zde máme
konzumenta, který je orientován na tradiční české pivo, a z tohoto
důvodu se nám daří trendům globalizace odolávat. Naší snahou, a zřejmě
i životaschopným strategickým obchodním záměrem, je uchovat pro další
generace požitek z typického českého piva. Chceme prosazovat, aby toto bylo
respektováno.