Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































OK 06 - 08

České aerolinie přijaly novou strategii „OK 06 – 08“, která je má během tří let vyvést ze ztrátového hospodaření a vrátit do černých čísel. Jejím jádrem je posílení prodeje, zachování tradičně vysoké kvality servisu na palubách, zavedení nových dálkových linek, řada úsporných opatření na straně nákladů a restrukturalizace firmy včetně případného odprodeje některých dceřiných společností.

„Pro budoucnost Českých aerolinií je nezbytná bezodkladná změna vnitřních procesů a obchodního chování společnosti. Silně konkurenční prostředí letecké dopravy vyžaduje, aby se ČSA odlišily jak od nízkonákladových, tak od tradičních aerolinek, a toho dosáhnou, jen když budou nabízet dobrý poměr mezi cenou a úrovní nabízených služeb,“ představuje novou strategii národního leteckého přepravce prezident ČSA Radomír Lašák a dodává: „ČSA se nebudou měnit na nízkonákladovou společnost. Kvalita našich služeb zůstane na vysoké úrovni, která ČSA již několik let zajišťuje prvenství v řadě mezinárodních průzkumů a ocenění. Výrazně ale omezíme provozní náklady a především zlepšíme prodej našich produktů.“

Nutnými kroky k vyřešení současné ztráty Českých aerolinií jsou pružnější reakce na tržní změny, odstranění byrokratických postupů a zavedení účinných prodejních metod, které přinesou výrazně vyšší výnosy. ČSA se nyní chtějí soustředit na hlavní předmět své činnosti – tedy leteckou přepravu osob (pravidelnou i nepravidelnou), a to zejména na obchodní klientelu, která při cestování vyhledává vysokou úroveň služeb a je ochotna za nadstandardní možnosti připlatit. Ovšem i cestující v tzv. economy třídě budou nadále dostávat kvalitní servis, který ČSA odlišuje od konkurence.

„Všechna naše opatření směřují k tomu, aby při výběru leteckého spojení z i do České republiky byly České aerolinie první volbou cestujících,“ říká k nové strategii Radomír Lašák a doplňuje: „Zjednodušíme prodej letenek a budeme dál posilovat spojení na východ. Navrhujeme zachovat a rozšířit dálkovou flotilu a nové dálkové linky budeme směřovat do východoasijských zemí.“

Vybrané vedlejší podnikatelské aktivity ČSA, jako je např. cargo, catering a duty free, chce nové vedení podrobit analýze, a případně je nabídnout na trhu. Výnosy z prodejů těchto činností by byly použity k posílení a rozvoji hlavní oblasti podnikání ČSA – tedy přepravy osob. Nepravidelná přeprava osob (chartery) bude vyčleněna do dceřiné společnosti.

„ČSA se do ztráty dostávaly postupně několik let, a tak by bylo naivní předpokládat, že se zpět do zisku dostanou nějakým zázrakem během jednoho roku,“ upozorňuje prezident ČSA. „Pro společnost v tomto stavu neexistuje jedno velké všeobjímající řešení. Ale jen v rámci programu Výnosy 2006 jsme od března do června tohoto roku identifikovali a postupně zavádíme do praxe více než 300 dílčích opatření, která mají reálnou šanci – jedno s druhým – zabránit propadu výkonů ČSA a vrátit je tak do černých čísel.“

Klíčové oblasti „OK 06 – 08“

  • Změna obchodní strategie ČSA
    • zlepšení prodeje letenek – přitažlivější nabídka pro cestující, zjednodušení cenových tarifů – výběr letenek bude jednodušší, ceny ČSA konkurenceschop­nější, a přitom výhodné pro cestující; rozvoj prodeje přes internet a telefonní linku
    • rozvoj stávající sítě linek – namísto zavádění nových destinací; každá linka bude striktně ekonomicky vyhodnocována
    • zavedení nových dálkových linek
  • Zefektivnění fungování společnosti
    • odprodej vedlejších aktivit – catering, duty free, cargo – na základě analýzy
    • vyčlenění charterů – do dceřiné společnosti, znovuotevření jednání s Travel Service s ambicí stát se tuzemským leadrem na trhu nepravidelné přepravy osob
    • zlepšení řízení podniku – zejména cenotvorby, obchodu, řízení výnosů, produktivity práce a efektivity; větší zainteresovanost pracovníků na výsledcích firmy – orientace na výkon a zákazníka, nastavení osobních měřitelných výkonnostních ukazatelů
    • snížení počtu zaměstnanců (včetně manažerů) – o 10–20 %, zejména v administrativě
    • snížení mzdových nákladů - otevření kolektivních smluv
    • snížení provozních nákladů – centralizace nákupu a nalezení úspor
    • outsourcing podpůrných činností
    • přechod na moderní IT platformu – nový integrovaný informační systém pro řízení letového provozu ČSA, web booking, sms info, odbavovací kiosky
    • zvýšení využívání flotily – unifikace letadlového parku, minimalizace počtu jeho typových řad, optimalizace údržby letadel, zlepšení organizace pozemních procesů, nalezení nových efektivních způsobů rotace letadel
    • obnova letadlového parku – včetně dálkové flotily (od roku 2008)
  • Zajištění finanční stability
    • aktivní řízení provozní ziskovosti
    • zajištění dostatečné flexibility aktiv a zdrojů společnosti
    • strategie řízení tržních rizik

České aerolinie, a.s., (ČSA) – jsou podle počtu přepravovaných cestujících největší národní leteckou společností v rámci nových členských zemí Evropské unie. V roce 2005 ČSA překročily hranici rekordních 5 milionů přepravených cestujících. Od roku 2001 jsou České aerolinie členem jedné z předních světových aliancí leteckých dopravců – SkyTeam. ČSA v současné době nabízejí spojení do 113 destinací ve 47 zemích světa a jejich flotilu tvoří 50 letadel typu ATR 42/72, Boeing 737 a Airbus A310/A320/A321.

Již tři roky po sobě drží ČSA své prvenství v soutěži o titul „Nejlepší letecká společnost se sídlem ve střední a východní Evropě“ (Best Airline based in Central/Eastern Europe – 2004, 2005, 2006 ), udělovaný mezinárodní leteckou organizací Official Airline Guide (OAG) na základě hlasování odborné veřejnosti.

V lednu letošního roku České aerolinie rovněž získaly už druhé ocenění „Nejlepší letecká společnost ve východní Evropě“ (Best Airline in Eastern Europe – Annual GT Tested Awards). V roce 2005 byly ČSA navíc zařazeny mezi osm nejlepších aerolinií světa.
Jana Víšková, tisková mluvčí ČSA 

www.csa.cz