Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Jako kdysi odzvonilo
většině závodních jídelen, tak se později většina podniků přestala
zabývat organizováním ROH zájezdů a dovolených. V obou případech to
neznamená, že se zaměstnanci zřekli benefitů – jen si je mohou užívat
podstatně volněji, a sice na základě poukázek. Jejich vydávání se
okamžitě ujaly systémy, které vycítily příležitost, a rozjely velký
byznys. Zkušenosti si vzaly z Francie, až na to, že nasadily mnohonásobně
vyšší „zaváděcí“ marže, které tak nějak zapomněly snížit,
přestože už za propagaci moc neutratí – aspoň ji není nijak vidět a
ani není tak masivně potřeba. Navíc právě nyní se českému
hospodářství daří, a tak podniky mají z čeho a proč přilepšovat
zaměstnancům. Proto asociace cestovních kanceláří odmítly smlouvy
navrhované poukázkovými systémy a v následných jednáních dosáhly
snížení navrhovaných provizí na maximálně cca polovinu původně
požadované hranice s tím, že i takto postavené provize (které
samozřejmě jsou pro cestovní kanceláře s vyššími obraty dále
snižovány na základě dvoustranných jednání) jsou poněkud nemravně
vysoké a měly by být pro příští rok přehodnoceny. Na čemž se obě
strany shodly, a to nezávisle na sobě se dvěma poukázkovými systémy:
Sodexho a Ch?que Déjeuner. Memorandum se Sodexho bylo vyjednáno již vloni a
konkrétní smlouva, kterou tento systém cestovním kancelářím nabídl,
znamenala jisté rozčarování. Především v tom, že Sodexho nezohledňuje
storna, takže cestovní kancelář musí zaplatit provizi i za poukázku,
která pro cestovní kancelář znamenala víc práce než užitku.
Jednání s Ch?que Déjeuner
proběhla nedávno, a proto jejich výsledky představila ACK ČR svým členům
na únorovém Klubovém dni. Ch?que Déjeuner v Česku působí dvanáct let.
V současné době nabízí pět druhů poukázek, z toho tři zajímavé pro
cestovní kanceláře/cestovní agentury. Poukázku „dovolená“ určenou na
nákup domácího i zahraničního pobytu/zájezdu nositele včetně jeho
rodinných příslušníků, poukázku „unišek plus“, určený pro
dovolenou, sport, kulturu, zdravotní péči či vzdělání, a poukázku
„dárkový šek“, určenou na nákup čehokoliv, dovolenou nevyjímaje. Pro
zaměstnavatele mají všechny systémy poukázek tu výhodu, že se z těchto
zaměstnaneckých benefitů neplatí odvody na sociální a zdravotní
pojištění. Zaměstnanec ušetří i daň z příjmu. Z tohoto důvodu jsou
poukázky využívané zvláště ve větších a bohatších podnicích (banky
atp.) a především za hospodářské konjunktury mají růstový potenciál.
Ch?que Déjeuner spolupracuje dnes se čtyřmi sty cestovními kancelářemi a
agenturami a má zájem na rozšíření portfolia. Cestovním kancelářím a
agenturám nabízí služby za podobných podmínek, jaké byly dosaženy
v memorandu se Sodexho, tj., že poukázka nebude použita na úhradu více
než poloviny ceny zájezdu, přičemž provize by se měla pohybovat ve výši
7 %. Přitom dle sdělení paní Bernauerové z Ch?que Déjeuner firmy
zpravidla nečerpají ani celou zákonem povolenou výši 20 000 Kč/dovolená
na zaměstnance, takže pro cestovní kancelář částka zaplacená klientem
penězi zpravidla převyšuje polovinu ceny cestovní smlouvy. Narozdíl od
Sodexho má Ch?que Déjeuner lepší přístup při stornu: vezme zpět
poukázky bez účtování provize. V diskusi byla kritizována výše marže
poukázkových systémů, která spolu s podmínkami (ručení za pravost
poukázek atd.) vede touroperátory k tomu, že z prodeje vyšachují
provizní prodejce. Činnost poukázkových systémů hradí v podstatě již
odběratelé poukázek, kteří platí 2–2,5 %. Přitom provize vyžadovaná
stejným systémem od cestovních kanceláří ve Francii činí 1–2 %.
Pro incomingové členy
byly na Klubovém dni připraveny čerstvé a velmi důležité novinky
týkající se incomingu z Ruska, akreditace ruských partnerů a jejich
dalšího osudu, stejně jako problémů některých ruských leteckých
společností. Zajímavým objevem pro mnohé byla i sama hostitelská
restaurace Austria poblíž Arbesova náměstí v Praze 5. Kdo tam nebyl,
sotva uvěří, jak krásné historické sklepení tam skrývá víceúčelový
sál, vhodný k pořádání nejrůznějších prezentací i kulturních a
incentivních akcí, a ještě k tomu stejně velkou restauraci, kde dostanete
nejnáročnější lahůdky i prosté škubánky s mákem. Před tím, co
kuchyně předvedla cestovním kancelářím a agenturám, by zbledl závistí
i nejeden pětihvězdičkový hotel. Když se spojí nápaditost a výtečná
chuť, mohu dodat jen: „To musíte okusit!“
Eva Mráčková