Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































O výhodnějších poukázkách

Jako kdysi odzvonilo
většině závodních jídelen, tak se později většina podniků přestala zabývat organizováním ROH zájezdů a dovolených. V obou případech to neznamená, že se zaměstnanci zřekli benefitů – jen si je mohou užívat podstatně volněji, a sice na základě poukázek. Jejich vydávání se okamžitě ujaly systémy, které vycítily příležitost, a rozjely velký byznys. Zkušenosti si vzaly z Francie, až na to, že nasadily mnohonásobně vyšší „zaváděcí“ marže, které tak nějak zapomněly snížit, přestože už za propagaci moc neutratí – aspoň ji není nijak vidět a ani není tak masivně potřeba. Navíc právě nyní se českému hospodářství daří, a tak podniky mají z čeho a proč přilepšovat zaměstnancům. Proto asociace cestovních kanceláří odmítly smlouvy navrhované poukázkovými systémy a v následných jednáních dosáhly snížení navrhovaných provizí na maximálně cca polovinu původně požadované hranice s tím, že i takto postavené provize (které samozřejmě jsou pro cestovní kanceláře s vyššími obraty dále snižovány na základě dvoustranných jednání) jsou poněkud nemravně vysoké a měly by být pro příští rok přehodnoceny. Na čemž se obě strany shodly, a to nezávisle na sobě se dvěma poukázkovými systémy: Sodexho a Ch?que Déjeuner. Memorandum se Sodexho bylo vyjednáno již vloni a konkrétní smlouva, kterou tento systém cestovním kancelářím nabídl, znamenala jisté rozčarování. Především v tom, že Sodexho nezohledňuje storna, takže cestovní kancelář musí zaplatit provizi i za poukázku, která pro cestovní kancelář znamenala víc práce než užitku.

Jednání s Ch?que Déjeuner
proběhla nedávno, a proto jejich výsledky představila ACK ČR svým členům na únorovém Klubovém dni. Ch?que Déjeuner v Česku působí dvanáct let. V současné době nabízí pět druhů poukázek, z toho tři zajímavé pro cestovní kanceláře/cestovní agentury. Poukázku „dovolená“ určenou na nákup domácího i zahraničního pobytu/zájezdu nositele včetně jeho rodinných příslušníků, poukázku „unišek plus“, určený pro dovolenou, sport, kulturu, zdravotní péči či vzdělání, a poukázku „dárkový šek“, určenou na nákup čehokoliv, dovolenou nevyjímaje. Pro zaměstnavatele mají všechny systémy poukázek tu výhodu, že se z těchto zaměstnaneckých benefitů neplatí odvody na sociální a zdravotní pojištění. Zaměstnanec ušetří i daň z příjmu. Z tohoto důvodu jsou poukázky využívané zvláště ve větších a bohatších podnicích (banky atp.) a především za hospodářské konjunktury mají růstový potenciál. Ch?que Déjeuner spolupracuje dnes se čtyřmi sty cestovními kancelářemi a agenturami a má zájem na rozšíření portfolia. Cestovním kancelářím a agenturám nabízí služby za podobných podmínek, jaké byly dosaženy v memorandu se Sodexho, tj., že poukázka nebude použita na úhradu více než poloviny ceny zájezdu, přičemž provize by se měla pohybovat ve výši 7 %. Přitom dle sdělení paní Bernauerové z Ch?que Déjeuner firmy zpravidla nečerpají ani celou zákonem povolenou výši 20 000 Kč/dovolená na zaměstnance, takže pro cestovní kancelář částka zaplacená klientem penězi zpravidla převyšuje polovinu ceny cestovní smlouvy. Narozdíl od Sodexho má Ch?que Déjeuner lepší přístup při stornu: vezme zpět poukázky bez účtování provize. V diskusi byla kritizována výše marže poukázkových systémů, která spolu s podmínkami (ručení za pravost poukázek atd.) vede touroperátory k tomu, že z prodeje vyšachují provizní prodejce. Činnost poukázkových systémů hradí v podstatě již odběratelé poukázek, kteří platí 2–2,5 %. Přitom provize vyžadovaná stejným systémem od cestovních kanceláří ve Francii činí 1–2 %.

Pro incomingové členy
byly na Klubovém dni připraveny čerstvé a velmi důležité novinky týkající se incomingu z Ruska, akreditace ruských partnerů a jejich dalšího osudu, stejně jako problémů některých ruských leteckých společností. Zajímavým objevem pro mnohé byla i sama hostitelská restaurace Austria poblíž Arbesova náměstí v Praze 5. Kdo tam nebyl, sotva uvěří, jak krásné historické sklepení tam skrývá víceúčelový sál, vhodný k pořádání nejrůznějších prezentací i kulturních a incentivních akcí, a ještě k tomu stejně velkou restauraci, kde dostanete nejnáročnější lahůdky i prosté škubánky s mákem. Před tím, co kuchyně předvedla cestovním kancelářím a agenturám, by zbledl závistí i nejeden pětihvězdičkový hotel. Když se spojí nápaditost a výtečná chuť, mohu dodat jen: „To musíte okusit!“
Eva Mráčková

www.ackcr.cz