Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































O lidech, kteří dotahují věci do konce

Sortiment značkových výrobků TESCOMA


TESCOMA je ryze česká firma zabývající se výrobou, prodejem a distribucí kuchyňských výrobků a potřeb pro domácnost. K nosnému sortimentu značkových výrobků patří především nádobí a výrobky do kuchyně z nerezové oceli, kuchyňské nože, příbory a ucelený sortiment kuchyňského nářadí a pomůcek do kuchyně. V nabídce firmy nechybí ani pánve a formy s antiadhezním povlakem, výrobky z plastu, dřeva a kuchyňské doplňky.

Dominantní na trhu kuchyňských potřeb
TESCOMA dodává výrobky do více než tří tisíc prodejních míst v Česku a Slovensku včetně největších obchodních sítí supermarketů a hypermarketů. V minulém roce se stala dominantním partnerem většiny odběratelů s rozhodujícím podílem na trhu kuchyňských potřeb. Každým dnem sílí její pozice také na trzích východní a západní Evropy. Kromě centrály ve Zlíně a expozitury v Praze má vlastní zastoupení na Slovensku, v Polsku, Itálii, Španělsku, Rusku a Ukrajině. Výrobky s logem TESCOMA lze stále častěji vidět v prodejnách a sítích největších hypermarketů v Německu, Portugalsku, Francii, Finsku, Estonsku, Lotyšsku, Litvě, ale také v Maďarsku a Bulharsku, Rumunsku, na Maltě či Kypru. Mezi další významné země, do kterých TESCOMA vyváží, patří Slovinsko, Chorvatsko, Jugoslávie a Bosna, Rusko, Bělorusko, Moldávie a Gruzie. S řadou výrobků pronikla na vzdálené trhy, jako je Indie, Mexiko, Ecuador, Uruguay, Libanon a Spojené arabské emiráty. TESCOMA podle nezávislých průzkumů patří mezi pět nejvýznamnějších evropských firem určujících trendy a vývoj na trhu výrobků s kuchyňskými a domácími potřebami.

Podstatou úspěchu
Podstatou úspěchu firmy TESCOMA je, kromě špičkové kvality a perfektního designu jejích výrobků, vyloučení zbytečných mezičlánků při prodeji. Obvyklý obchodní řetězec výrobce-dovozce-distributor vytváří TESCOMA kompletně sama. Tím se zboží vzdor nadprůměrné kvalitě může stát mnohdy cenově bezkonkurenční. Rozhodující podíl na úspěchu značky TESCOMA má vlastní designerské a vývojové studio. Téměř tisíc výrobků ročně je pravidelně zdokonalováno v souladu s potřebami zákazníků a vývojovými trendy. Před uvedením na trh jsou prototypy testovány v mnoha domácnostech i profesionálních provozech.

Výrazný podíl na jakémkoliv úspěchu, včetně obchodního, sehrává organizace a zvládnutí lidské dimenze. Nepodceňování lidského faktoru. O chování lidí, obdobně jako o fotbalu, se říkává, že nemá logiku, což v politice dokazuje nejeden náš rybník, na němž si žáby již tradičně svým králem volí čápy. Naštěstí ve světě podnikání je souvztažnost cena – kvalita daností rovnocenně nekompromisní vůči všem účastníkům hospodářské soutěže. V podnikání, na rozdíl od politiky, jsou sympatie a přízeň cílové skupiny lidí faktorem, o nějž musí podnikatelský subjekt každodenně usilovat kvalitou organizace práce, zboží a prodejní cenou. Z tohoto pohledu je dnes město Zlín nejen městem Baťovým. O povídání si při příležitosti slavnostního otevření logistického centra a nového sídla společnosti TESCOMA jsem požádal vedoucího obchodního oddělení této firmy Dr. Ing. Ladislava Vaculíka. 

Pane Vaculíku, značkové nádobí TESCOMA je vyráběno tak, aby přečkalo věky.
Nerezové nádobí sice není věčné, ale vydrží minimálně dvacet až třicet let. I když kvalitní nerezové nádobí vydrží třeba i celou generaci, je dokázáno, že většina domácností si nádobí obměňuje asi za pět let. Není to tím, že by nádobí nevydrželo déle, ale je to snaha lidí, kteří rádi a dobře vaří, o modernizaci svých kuchyní a domácností.

Ale Jára Cimrman prohlásil, že: „Budoucnost patří aluminiu!“ Údajně inspirován Karlem Marxem, který (tuším ve dvě hodiny odpoledne) před výlohou hračkářství, v níž se proháněl elektrický vláček, prorocky pronesl cimrmanovsky geniální: „Budoucnost patří elektrické jiskře.“ Nám oběma je ale určitě jasné, kdo koho inspiroval. Jak je to s aluminiem v potravinařině?
Na rozdíl od Járy Cimrmana, kterého mám rád, to v kuchyních bude trochu jinak. Již před několika lety nastoupil trend nahrazovat aluminiové nádobí, zejména v profesionálních kuchyních, nerezovým. Důvod je především hygienický. Není to o tom, že by aluminium bylo škodlivé, ale je to otázka tvrdosti materiálu. Aluminiové nádobí se brzy poškrábe a v nerovnostech se zachytávají nečistoty, které v myčkách nelze umýt. Především z toho důvodu, ale také pro další užitné vlastnosti, se nerezové nádobí stává celosvětovým trendem.

TESCOMA září na nebi prestižních firem, jako by tam byla odnepaměti. Kde se tam vzala?
Tak (jako v jednom filmu) to vám můžu říci naprosto přesně. TESCOMA vznikla v roce 1992, kdy dnešní spolumajitelé, pan Petr Chmela a Jiří Vaculík, měli rockovou kapelu „Symfonic Rumpál“. (Dnes se skupina jmenuje „Rumpál“.) Přemýšleli, jak získat peníze na kvalitní hudební nástroje, a v té době, před deseti lety, přišel shodou okolností obrovský nárůst cen vody. Od myšlenky nebylo daleko k realizaci, a prostředkem k tomu se stal dnes již nepostradatelný spořič vody. S jeho distribucí začali oba společníci podomním způsobem a vysvětlovali byt po bytu jeho výhody a přednosti. Když oba zjistili, že o tento výrobek je nečekaný zájem, zaměstnali první obchodní zástupce. Ke spořičům začalo postupně přibývat další zboží do kuchyně a domácnosti. Postupně pro firmu TESCOMA pracovalo víc a víc obchodních zástupců a sortiment se rozšiřoval až do dnešní podoby komplexní nabídky výrobků do kuchyně.

Na základě čeho TESCOMA vybírá své zaměstnance?
Při obsazování funkcí ve firmě není výhradním kritériem, kdo má jaké vzdělání. Hlediskem je spíše to, co člověk dokázal, a u čerstvých absolventů škol, jakým dojmem působí. A zejména to, jakým způsobem jsou lidé schopni dotahovat věci do konce. Jestliže chcete firmu rozvíjet, musíte mít nejen dobrého ředitele, ale na všech pozicích lidi, kteří jakoukoliv věc, malou nebo velkou, dovedou úspěšně zrealizovat.
Již od roku 1994 se naše zboží distribuovalo pod značkou TESCOMA, ale opravdový zlom nastal před třemi lety, kdy za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR vzniklo TESCOMA DESIGN CENTRUM. To, co nás odlišuje od konkurence, je především vlastní vývoj výrobků, který pochází z vlastního designérského studia. Vytvořil jej ing. arch. Petr Stibora a pracují v něm absolventi katedry designu Umělecko-průmyslové školy ve Zlíně. Takový přístup je v našem oboru ojedinělý i v evropském měřítku. Řekl bych, že letos, kdy jsme vytvořili více než dvě stě nových a inovovaných výrobků, začínáme sklízet plody této velké investice.

Dnes už nabízíte i speciální řadu nádobí pro kuchyně penzionů, hotelů, restaurací apod.
S nádobím „PROFESSIONAL“ pro velkou gastronomii jsme začali letos od října. Vyvíjeli jsme jej zhruba půl roku, aby vyhovovalo nejen po stránce funkčnosti, ale také z hlediska ergonomie. Je určeno pro klasický i indukční ohřev. Oblast profesionální gastronomie vidím jako logické směřování značky TESCOMA. Cestovní ruch neznamená pouze památky a historii. Podle toho, jak turistům u nás chutnají naše české speciality, je to také o tom, že láska prochází žaludkem A dobré jídlo se pochopitelně nedá dělat na nekvalitním nádobí.

Váš sortiment není pouze v nerezu. Poplatni zdejším tradicím nabízíte i dřevěné zboží a pochopitelně široký výběr plastového, vyráběného kosmickými technologiemi.
Přeci jenom jsme u nás na Valašsku dál než před sto a více lety. Vařečky již nemusí být nutně dřevěné. Zákazník si může vybrat i jiné materiály. Poslední dobou je velmi oblíbený například nylon, který snese teplotu až 230 oC. Dalším materiálem je melamin, a k nejodolnějším kuchyňským nářadí se řadí silikonové. Plastové nářadí je hygienicky daleko lépe ošetřitelné než dřevěné. Dá se čistit manuálně i v myčkách. Ale pochopitelně do tradičních rustikálně laděných kuchyní dřevěné nářadí patří.

Na urbanistice Zlína, obdobně jako na Sezimově Ústí II, kde jsem prožil první část svého dětství, se výrazně podepsal vliv Tomáše Bati. 13. listopadu jste ve Zlíně slavnostně otevřeli své nové logistické centrum. I z jeho koncepce lze vysledovat jistou kontinuitu.
Zlín je totiž zvláštní město. Jeho počátky jsou svázány s rodinou Baťů. Na začátku 20.století zde bylo pouze pár dřevěnic, louky, seníky a salaše. Baťa sem zavedl nejen pásovou výrobu, v níž se vzhlédl u Forda, ale i urbanistický koncept a architekturu. S touto určitou tradicí souvisí i myšlení lidí, je zde hodně obchodních firem. TESCOMA se snaží na tuto tradici navazovat, a to jak koncepcí svého vývoje, tak systémem samotné práce. Chtěli jsme, aby logistické centrum TESCOMA zapadalo do původní architektury. I když se jedná o moderní budovu, kdokoliv sem přijde, může v ní objevit prvky Baťovy architektury.

Podílíte se na druhém nejsledovanějším pravidelném pořadu televize Prima.
Před dvěma lety se nám podařilo vstoupit do pořadu „Mňam aneb Prima vařečka“. Kompletně jsme změnili scénu televizního studia a významné prvky přinášíme i do dramaturgie. Přes týden má pořad sledovanost kolem pěti set tisíc diváků, o víkendu se šplhá téměř k milionu. Tato možnost je pro nás vhodnou příležitostí prezentovat nové linie kuchyňského nádobí a vybavení, jeho výhody, ošetřování a zásady správného používání. Ve spolupráci s TV Prima a Ottovým nakladatelstvím pak vznikla kuchařka, kde se prezentují nejúspěšnější televizní recepty. Nyní je na trhu její druhé pokračování „Mňam aneb Prima vařečka 2“, které navazuje na loňský první díl, kterého se prodalo přes sto padesát tisíc výtisků.

TESCOMA je sponzorem prvoligového fotbalového týmu Zlína.
Ke sponzoringu fotbalového mužstva FC TESCOMA Zlín přispěla shoda okolností. Loni ještě druholigový tým se po šesti letech dostal do první ligy, a tím se otevřela možnost mediální prezentace spojená se zlínským fotbalem. Proto se TESCOMA ocitla v názvu fotbalového klubu, který, jak věřím, bude dělat svými výsledky naší značce dobré jméno.

Na závěr mi dovolte položit ještě jednu „závažnou“ otázku. Kde berete inspiraci pro nové nápady?
Ne všechny dobré nápady musí nutně vznikat za pracovním stolem. To je samozřejmě známá věc a z tohoto důvodu (i když nejen proto) jsme založili sommelierský klub „VinZlin“ a podle počtu již degustovaných lahví začínáme být velmi konkurenceschopní.





www.tescoma.com