Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Menzies Aviation Group působí na šestadevadesáti letištích v Evropě,
Asii, Severní a Jižní Americe a v Austrálii. Poskytuje služby nejvyšší
kvality od pozemního handlingu po cargo logistiku s širokým akčním rádiem
navazujících služeb.
S Ing. Ladislavem Klimešem, obchodním ředitelem Menzies Aviation
Group (Czech) navazuji na náš rozhovor pro loňské vydání „leteckého
Všudybylu“, v němž na dotaz, co dělá českému Menziesu radost,
prohlásil: „Nízkonákladoví dopravci, protože jsme u nich vysoce
úspěšní. Je to ale i cargo, které nám utěšeně roste. Náš terminál
byl koncipován do budoucna, a očekávaný vstup Česka do Evropské unie dá
ještě více za pravdu těm, kteří tvrdili, že jej má smysl takhle
velkoryse dimenzovat. Věřím, že za rok budeme mít objemy výkonů v cargu
větší o desítky procent.“ Pane řediteli, splnila se vaše očekávání?
Nejdříve bych ale asi měl pohovořit o celkových výsledcích roku
2003. Pokud budeme brát v potaz veškeré zboží odbavené na Letišti
Praha-Ruzyně včetně zboží ČSA, pak Menzies Aviation Group (Czech) odbavil
47 % z tohoto celkového objemu. Když ale vynecháme vlastní zboží ČSA,
které si tato letecká společnost sama odbavila, náš podíl vzroste na
76 %. Tzn. tři čtvrtiny zboží pro veškeré ostatní letecké společnosti
šly přes nás. Pokud porovnávám první čtyři měsíce letošního roku,
dostávám se k jistému paradoxu. Ve srovnání s rokem 2003 došlo
k nárůstu o 30 % na objemu odbaveného zboží v exportu i importu. Pokud
vezmu výsledky za květen 2004, je ten letošní srovnatelný s květnem
2003. Zde sehrály roli dva brzdící faktory: Jednak to, že se vývozci
v prvních čtyřech měsících snažili vyvézt co nejvíce zboží, aby se
snáze dostali k vratce DPH, a v importu se projevuje to, že někteří
zákazníci proclívají na import mimo Českou republiku a jejich zboží pak
už jde k zákazníkům mimo náš terminál.
Vaše společnost odbavuje pasažéry většiny nízkonákladových
společností létajících z/do Česka, aby zde svými útratami výrazně
podpořili českou ekonomiku i neekonomiku.
Ano, i v letošním roce jsme nejúspěšnější handlingovou společností
v oblasti nízkonákladových aerolinií. Co do objemu je z nich největší
„easyJet“, která bude od 1. září do České republiky létat celkem
63× týdně! Z destinací Newcastle, Londýn-Stansted, East Midland,
Londýn-Gatwick, Bristol a Dortmund. Je to úžasný fenomén, když uvážíme,
že předchůdcem „easyJet“ byla společnost „Go Fly“, kterou
„easyJet“ koupil. Začala v roce 1999 s deseti lety týdně a byla tehdy
jedinou nízkonákladovou společností létající do Česka. Naším dalším
zákazníkem je „bmibaby“, která sem létá 28× týdně, a to z letišť
East Midland, Manchester, Cardiff, Londýn Gatwick a Teesside. Dalšími
nízkonákladovými společnostmi, které svým pasažérům nabízejí Prahu,
jsou „Jet2“, které létají z Leeds-Bradford a Belfastu, což je unikum,
protože Belfast nemá mnoho leteckých spojení se zahraničím. Společnost
„Germanwings“, která létá z Kolína nad Rýnem, „Flyglobespan“,
která létá z Glasgow, a „Sterling European“, jež létá z Kodaně a
kterou výsledky natolik uspokojily, že bude létat i ze Stockholmu.
„Norwegian Air Shuttle“, ta létá z Osla z Trondheimu. Její výsledky,
pokud jde o vytíženost letů, překonávají všechny do současné doby
známé skutečnosti. V Norsku je Praha zřejmě ještě větším fenoménem
než ve Velké Británii.