Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































O ducha povznášejících spolcích

Nejkomplexnější v České republice

Rozvoji cestovního ruchu úžasně napomohl vynález parního stroje a posléze i spalovacího motoru a jejich uplatnění v dopravě. Rovněž pak rozvoj železnic a podstatné zlepšení stavu pozemních komunikací, na nichž se vedle kočárů a bryček začaly objevovat první bicykly a samohyby. Není se proto co divit, že od poloviny devatenáctého století nastalo zakládání společenstev a místních turistických klubů, které měly kromě ducha povznášejících cílů přispívat i ve prospěch hospodářského rozvoje svého kraje. Vznikaly i cyklistické kluby. Nejstarší CTC v roce 1878 ve Velké Británii a v roce 1883 ANWB v Nizozemsku. První asociací, která nesla ve svém názvu slovo „turistika“, byla norská Den Norske Turistforening, založená v roce 1868. Brzy poté se objevily i motoristické a automobilové kluby. První – RAC – byl založen v roce 1897 v Anglii, po něm následovalo v roce 1899 Skotsko (RSAC), 1900 Maďarsko (MAK), 1902 USA (AAA) a Nový Zéland (NZAA) atd.

Český turismus s vůní benzínu
Počátek historie současného Autoklubu České republiky je datován na únor roku 1904, kdy se konala ustavující valná hromada Českého klubu motocyklů a na březen téhož roku, kdy proběhla ustavující valná hromada Českého klubu automobilistů. V roce 1910 došlo ke splynutí obou klubů do jediného, který nadále nesl název Český klub automobilistů. 8. března 1922 byla svolána mimořádná valná hromada za účelem změny dosavadního názvu na „Autoklub Republiky československé (ARČ, AKRČs)“. Tento návrh byl jednomyslně přijat. AKRČs se výraznou měrou podílel na pořádání a organizování sportovních podniků v republice a mezi jeho členy patřilo mnoho mezinárodně uznávaných motoristických sportovců. V roce 1925 Autoklub Republiky československé zakoupil dům v dnešní Opletalově ulici. Po přestavbě objektu došlo 25. března 1929 k jeho slavnostnímu otevření. Budova se stala až do roku 1938 centrem spolkového motoristického života v Československé republice. Prudký rozvoj AKRČs spojený s rozvojem automobilismu byl zastaven až v období II. světové války. V roce 1945 byla činnost AKRČs krátce obnovena, aby byla v roce 1948 opět zakázána. K obnovení tradice AKRČs došlo na ustavující valné hromadě Autoklubu Republiky československé v roce 1990. Po rozdělení Československé republiky byl změněn název na současný Autoklub České republiky (AČR).

Na dvě stě tisíc členů
V současné době AČR registruje na dvě stě tisíc členů sdružených v téměř sedmi stech klubech po celé České republice. Autoklub České republiky v roce 1990 začal postupně budovat své základní funkce. V první řadě zorganizoval aktivity, které jsou běžně provozovány autokluby ve světě. Zaměřil se i na speciální aktivity pro zdravotně postižené motoristy, karavanisty, kluby historických vozidel, značkové kluby a přípravu řidičů v autoškolách. Vedle těchto oblastí se Autoklub značně angažuje v automobilovém i motocyklovém sportu a kartingu. Na okraji zájmu nezůstala ani oblast služeb motoristům. Ta v prvním období směřovala do oblasti informatiky, prodeje mezinárodních dokumentů FIA, právní a technické pomoci motoristům, realizované některými kluby. Po důkladném zvažování způsobu a možnosti provozování asistenčních služeb založil Autoklub České republiky v prosinci roku 1994 akciovou společnost služeb pro motoristy s celorepublikovým dosahem pod názvem „Autoklub Bohemia Assistance“, zkráceně ABA.

• ABA – prvním nositelem mezinárodního certifikátu kvality ISO 9001 v Česku ve své kategorii služeb • profilujeme se jako služba motoristům, která jim pomáhá nejenom v nouzových situacích • prostřednictvím smluvních partnerů zajišťujeme asistenční služby u nás i po celé geografické Evropě • koeficient spokojenosti zákazníků • jedna reklamace na 3195 zásahů • klienti jsou vybaveni kartami a mají právo čerpat z našeho slevového programu • Zelená vlna Českého rozhlasu vysílá z prostor Autoklubu Bohemia Assistance a ABA má pro tuto činnost ve svém stavu vyčleněno dvanáct lidí • v Praze a ve Středočeském kraji se odehrává zhruba šedesát procent silničního provozu celé České republiky • systém zelených andělů byl v roce 2001 oceněn jako čin roku v rámci udělování „Zlatého volantu“ •

S blížícím se velikonočním stěhováním národů a očekávaným motoristickým běsněním jsem pro třetí – jarní – vydání Všudybylu požádal o rozhovor předsedu představenstva Autoklubu Bohemia Assistance, a.s. Ing. Petra Bolda. Pane předsedo, co je těžší, vyhrávat automobilové závody nebo řídit (obzvláště v tomto pro mnohé řidiče kolapsovém období) asistenční firmu tak, aby byla úspěšná?
Motorismem se zabývám již řadu let. Závodil jsem téměř třicet let. Absolvoval všechny typy motoristických soutěží včetně závodů do vrchu, mistrovství Evropy, závody na okruzích s různými typy vozidel. Jsem zakládajícím členem Metalexu – firmy, která se do dneška zabývá výrobou speciálních a sportovních automobilů. Do čela Autoklubu Bohemia Assistance jsem se dostal shodu okolností už proto, že jsem byl zaměřený spíše technicky. Nikdy v životě mne nenapadlo, že se budu věnovat obecnému a sportovnímu motorismu, které Autoklub České republiky zaštiťuje. Každá věc je pro člověka výzvou. Nejen vyvíjet sportovní automobily je hrozně zajímavé, ale každý problém, který člověk začne řešit. A je jedno z jaké oblasti. Je-li důsledný, výsledky se musí dostavit.
ABA se profiluje jako služba motoristům, která jim pomáhá nejenom v nouzových (vámi zmiňovaných kolapsových), ale i v každodenních dopravních situacích. Naším firemním sloganem je: „Pomoc v nouzi a výhody denně“. Od prvopočátku jsme se zaměřili na kvalitu. V oblasti motoristické asistence jsme prvními nositeli mezinárodního certifikátu kvality ISO 9001. Za sedm let existence jsme se stali největší a nejkomplexnější asistenční službou v České republice.

Část asistenčního servisu ale realizujete prostřednictvím smluvních partnerů.
Kromě celého území České republiky, kde jich máme přes dvě stě čtyřicet (tak, aby byly minimální dojezdové vzdálenosti), zajišťujeme prostřednictvím partnerů asistenční služby po celé geografické Evropě. Ve všech zemích máme jednoho až dva se dvěma celoplošnými sítěmi. Když dojde k jakémukoliv problému a oslovený partner není schopen včas reagovat, máme v rezervě nejméně jeden až dva další subjekty, které našemu klientovi pomohou.
Pochopitelně, podle pravidel ISO 9001 garantujeme i kvalitu služeb smluvních partnerů. V souladu s plněním přísných podmínek ISO 9001 permanentně kontrolujeme kvalitu jimi odváděných služeb. Pro firmy působící v České republice organizujeme školení a vybavujeme je pomůckami, odtahovými vozidly atd. Zavedli jsme dva systémy kontroly. Jeden, klasický, je zaměřený na dodržování závazných pravidel, předpisů, vybavení, čistoty vozidel atd. Druhý se zabývá průběžným monitoringem spokojenosti zákazníků. Máme na to speciálně vyčleněné pracoviště. To na základě informací z databáze zásahů navazuje kontakty s klienty. Formou rozhovoru získáváme poznatky o průběhu zásahu. Ptáme se zákazníků, jak byli spokojeni s odvedenou službou. Permanentně sledujeme koeficient spokojenosti. V podstatě se jedná o interní audity, které nám slouží k dalšímu vylepšování služeb.

A je co vylepšovat?
Vždycky. Přesto, že počet reklamací je velmi nízký. V roce 2001, kdy jsme realizovali 44 738 zásahů, jsme řešili 14 oprávněných reklamací. Tedy jednu reklamaci na 3 195 zásahů. Nicméně absence stížností ještě nemusí odrážet spokojenost. Právě proto jsme zavedli systém aktivního zjišťování spokojenosti zákazníků. Před třemi lety, kdy jsme audit spokojenosti startovali, jsme měli obavy, jaké budou reakce klientů. Musím konstatovat, že jsem byl velmi příjemně překvapen pozitivní odezvou, kterou kvitovali náš následný zájem slyšet jejich názory na odvedenou práci.

Jaká je vaše další každodenní spolupráce s motoristy?
Od začátku jsme realizovali karetní systém. Naši klienti jsou vybaveni kartami, ať už přímo nebo prostřednictvím našich partnerů – pojišťoven. Všichni mají právo čerpat ze slevového programu. Disponujeme rozsáhlou sítí partnerů, kteří jim poskytují slevy při nákupech zejména motoristického zboží, jako jsou např. pneumatiky Barum či autoskla. Máme smlouvu se sítí Auto Štangl, která jim poskytuje slevy na opravy, náhradní díly atd. Slevy jim ale poskytují i některé hotely a další subjekty.

Letošní zima motoristy poměrně dost natrápila. I ten, kdo nejezdí, se o tom mohl dozvídat z aktuálních dopravních zpráv společného vysílání Zelené vlny Českého rozhlasu a ABA.
Významným zlomem v naší práci byl rok 2002. Tehdy jsme začali monitorovat dopravní situaci v celé České republice. Provozujeme zřejmě nejvýznamnější středisko orientované na sběr a distribuci silničních dopravních informací. Motoristům se tak dostávají aktuální informace pro to, aby se mohli rozhodovat, zda např. vyčkají v koloně nebo raději zvolí objížďku nebo dokonce odloží cestu. To má velký význam nejen pro ně, pro ušetření času a případně i peněz spojených s neplánovaným prodlením, ale i pro bezpečnost silničního provozu. Za tím účelem jsme se spojili s Českým rozhlasem, jehož dopravní zpravodajství má již historicky významné místo ve vysílání. Jeho Zelená vlna funguje pětadvacet let. Český rozhlas Zelenou vlnu nyní vysílá z našich prostor a ABA má pro tuto činnost ve svém stavu vyčleněno dvanáct lidí na plný pracovní úvazek. Ti z mnoha zdrojů sbírají dopravní informace, zpracovávají je a verifikují.

ABA provozuje dvě letadla.
Ano, ta se pravidelně zabývají monitoringem dopravy v pátek na výjezdech a v neděli odpoledne na příjezdech do hlavního města. V Praze a ve Středočeském kraji se odehrává zhruba šedesát procent silničního provozu celé České republiky. Pochopitelně se nesoustřeďujeme pouze na tuto oblast. Pro letošní rok v případě větší dopravní kumulace třeba v Brně v rámci veletrhů, Velké ceny apod. nebo v Českých Budějovicích v době konání výstavy „Země živitelka“, či kolem Šternberka, když se jede proslulý závod do vrchu atd., pokud to počasí umožní, budeme vysílat zprávy přímo z leteckého pozorování.

Co vám loni udělalo největší radost?
S Českým rozhlasem jsme iniciovali systém zelených andělů. Podařilo se nám tak podchytit iniciativu řadových motoristů, kteří se dobrovolně snaží pomáhat svým spoluobčanům. Volají na naši centrálu 0800/ 124 000, což je bezplatná linka, a předávají nám informace, které ověřujeme a zpracováváme. Systém zelených andělů byl v roce 2001 oceněn jako čin roku v rámci udělování „Zlatého volantu“.

www.aba.cz