Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































2001 – vznik firmy HASAP Consulting a začátek její spolupráce s Asociací kuchařů a cukrářů ČR.
2002 – první monitoring HACCP – Masarykova nemocnice Ústí nad Labem.
2004 – HASAP Consulting splnil požadavky certifikace ISO 9001:2000 od TÜV Rheinland Group Köln, Německo.
2006 – založení dceřiné společnosti v Bratislavě; zahájení spolupráce s Asociací hotelů a restaurací ČR; Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR akredituje odborné materiály HASAP Consulting pro výuku na středních a vysokých školách, v rámci ověřovacích postupů začíná HASAP Consulting provádět laboratorní rozbory.
2011 – reakreditace materiálů HASAP Consulting pro odbornou výuku studentů středních a vysokých škol Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
2013 – první monitoring fyzikálních veličin v bance očkovacích sér; recertifikační audit dle ČSN EN ISO 9001:2001 od společnosti TÜV Rheinland Česká republika, s. r. o.
2014 – vznik profesních divizí

Divize HASAP Consulting
HASAP Food Control – inteligentní řešení systémů a standardních procesů v potravinářství a gastronomii, ochrana veřejného zdraví, bezpečnost potravin.
HASAP Pest Control – systémová preventivní a represivní ochrana proti biologickým škůdcům.
HASAP Hospital Control – nezávislé sledování fyzikálních veličin ve zdravotnictví a farmacii, teplota, vlhkost, čas.
HASAP Energy Control – inteligentní řešení systémů a standardních procesů v energetickém hospodářství, optimalizace spotřeb energií a médií, hospodárnost provozu.

Nástroj k dosahování nejvyšší kvality služeb

Rozhovor s jednatelem společnosti HASAP Consulting Milošem Žáčkem jsem 27. října 2014 začal konstatováním:
Pane řediteli, HASAP Consulting, s. r. o., je poradenskou firmou, která jako první v Česku přinesla provozovatelům potravinářských a gastronomických provozů nástroje a odbornou pomoc při uplatňování zásad správné výrobní praxe a zavádění systémů HACCP.
Záhy jsme však toto poradenství rozšířili. Dnes tak prostřednictvím svých divizí poskytujeme komplex provázaných služeb a produktů. Česká legislativa a nařízení Evropské unie ukládají potravinářským a gastronomickým provozům povinnost dodržovat zásady správné výrobní praxe včetně systému bezpečnosti HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), který v rámci tzv. Potravinářského kodexu (Codex Alimentarius) vydala Světová zdravotnická organizace a který konečnému strávníkovi garantuje, že proces kontroly surovin, výroby a distribuce je navržen a sledován s cílem dosáhnout vysoké bezpečnosti. Kromě zajištění těchto legislativních povinností společnostem – například nadnárodním hotelovým řetězcům, potravinářským obchodním řetězcům atp. – pomáháme implementovat firemní standardy. Jedná se například o normy ISO 22 000:2005, národní a mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice aj. Ke každému provozu přistupujeme individuálně. Rozsah služeb přizpůsobujeme účelu a možnostem konkrétního pracoviště. HASAP Consulting jsem založil v roce 2001. V té době se s ohledem na chystané přistoupení Česka k Evropské unii opět začaly řešit hygienické standardy a vše kolem hygieny. Proč říkám opět? Hygiena se na území naší republiky sledovala vždy velmi důsledně. Po listopadu 1989 šla tato letitá praxe stranou. V letech 2001 až 2004 jsme se k ní horkotěžko začali vracet. HASAP Consulting se soustředí na zavádění systémů hygienických standardů převážně ve velkých provozech, jako jsou hotelové a gastronomické řetězce, nemocnice, vysokoškolské menzy aj. Tyto instituce systémy standardů využívají i k řízení a kontrole zaměstnanců. Jasně nastavené procesy jsou schopny projít certifikací a akreditacemi. Především ale slouží k dlouhodobému dosahování nejvyšší kvality služeb a profesní způsobilosti zaměstnanců.

Postavení firmy HASAP Consulting ilustruje vaše mezinárodní úspěšnost. Plejáda vyhraných výběrových řízení u renomovaných domácích a nadnárodních institucí, kterým pomáháte upevňovat vysokou kvalitu poskytovaných služeb a profesní zdatnost jejich lidských zdrojů. K vašim největším zákazníkům z řad hotelových řetězců dlouhodobě patří CPI Hotels, a. s., Four Seasons, Kempinski, Sheraton nebo zařízení České akademie věd. V oblasti stravovacích služeb je vaším klientem také IKEA, kterou jste získali v soutěži v rámci Česka a Slovenské republiky. Často vyjíždíte i do Maďarska. Chystáte se do Ruska. Vaším zákazníkem je největší česká letecká společnost Travel Service, pro niž nastavujete pravidla podávání cateringu na palubě. Děláte i audity v kuchyních, které pokrmy do letadel Travel Servisu dodávají.
Velkým úspěchem také bylo získání společnosti Aramark, která u HASAP Consulting outsourcuje kontroling v oblasti hygieny a dodržování standardů. Našimi klienty je i řada cateringových společností včetně Vyšehradu2000, Golemu aj. V oblasti veřejné sféry se staráme o nemocnice – mimo jiné o všechny vojenské. Spolupracujeme s Vězeňskou službou ČR. S institucemi poskytujícími ubytování a stravování studentům Koleje a menzy v Brně a v Českých Budějovicích. Usilujeme o Univerzitu Karlovu. Všechno to jsou instituce s provozy připravujícími pět set a více jídel denně.

Pane řediteli, do jaké míry vaše činnost přispívá k profesnímu růstu lidských zdrojů?
Běžná praxe je následující. Nejdřív se naši konzultanti společně s managementem firmy, které pomáháme, podrobně seznámí s provozem. Následně nastavíme systém, který každému, kdo je jeho součástí, řekne, co kdy a kde má dělat. Stanoví se pravidla – na jakém pracovišti, jakým nožem, do které lednice, jaké teploty a časy se mají dodržovat atp. Poté, co takový systém vypracujeme, školíme personál, aby tyto zásady a pravidla vstřebal. Následně chodíme na neohlášené kontroly. Ověřujeme si, jak konkrétní zaměstnanec nebo pozice, ke které se vztahuje pracovní náplň, dodržuje pravidla. U některých klientů je to dotaženo do až takových detailů, že pro ně zpracováváme speciální kontrolní listy s procentuálním vyjádřením kvality. Jakmile kvalita spadne pod určité procento, okamžitě se řeší náprava. A jsme zpátky u lidských zdrojů. Systém se postupně „usazuje“ a zhruba po půlroce jsou zásady správné výrobní praxe pro zaměstnance samozřejmostí. Pro provozy, které přistoupily k podobnému systému, pak je dlouhodobé dosahování nejvyšší úrovně kvality standardem. Ani sebelepší systém ale není samospasitelný. Nejdůležitější úlohu vždy hraje lidský faktor. Proto je potřeba si uvědomit, že důležitým krokem k dosažení úspěchu je pravidelné vzdělávání. Je to nikdy nekončící proces.