Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Ve Zlínském kraji ve Velkých Karlovicích se 15. až 20. května
koná konference „Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy“. Na
její cíle jsem se ptal ředitele regionálního odboru CzechTourism Ing. Petra
Kratochvíla.
Agentura CzechTourism propaguje aktivní dovolenou a v jejím rámci
i cykloturistiku. Cílem konference je podpořit přípravu podmínek pro
podávání projektů na Strukturální fondy EU pro období 2007 –
2013. Seznámit účastníky s připravovanými projekty. Podpořit růst
image cyklistické dopravy a cykloturistiky v České republice. Představit
aktivity jednotlivých krajů, měst a dalších partnerů včetně návrhu
nové sítě základních cyklistických stezek (cyklotras) v Česku a
představit naplňování jednotlivých opatření cyklostrategie. Konference
věnované Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy České republiky se
konají pravidelně. Jejich posláním je ukázat perspektivy rozvoje
cyklistické dopravy a cykloturistiky. Účast ve Velkých Karlovicích už
potvrdili zákonodárci – poslanci i senátoři, ministři i špičky
krajské a místní samosprávy. Poslední konference, která byla v Hluboké
nad Vltavou v září 2005, se např. zúčastnili ministři dopravy a
životního prostředí. Očekává se, že květnová cyklokonference bude
doposud největší. A to co do počtu účastníků i jednacích dní. Bude
rozdělena do dvou základních částí. První se uskuteční 15. až
17. května v hotelu Horal ve Velkých Karlovicích. První den bude exkurze
po cyklotrasách daného mikroregionu. Další dva budou věnovány jednání,
při nichž budou prezentovány aktivity jednotlivých krajů, měst a partnerů
a realizace jednotlivých cílů a opatření cyklostrategie. Naprostou novinkou
bude (od pátku 18.5. do neděle 20.5.2007) exkurze po cyklostezkách údolím
řek Bečvy, Moravy a podél Baťova kanálu. Začne v dějišti konference a
z Velkých Karlovic bude pokračovat přes Vsetín, Hranice, Přerov až na
Slovácko.
Řada významných krajských metropolí ilustruje, že doprava
nemusí být pouze motorová.
V současné době nastupuje výrazný trend využívání jízdních kol. Ano,
jsou tradiční kolařské velmoci jako Pardubice či Hradec Králové, kde
mají tradici a cyklistickou infrastrukturu. Ta teď ve všech krajích začala
expandovat i mimo sídla. Vytyčují se cyklotrasy a budují cyklostezky.
Ekonomická náročnost těchto liniových staveb je značná, a tak
přibývají pomalu. Téměř všichni zkoušíme, jak se po České republice
jezdí na kolech. Má to ale mnohá úskalí. Dlouho jsme se zamýšleli nad
tím, je-li Česko destinací, která by se měla propagovat jako ráj
cykloturistů. Vezmeme-li počet vyznačených kilometrů mezi turistickými
cíli, lze se domnívat, že ano. Ale pokud jde o kvalitu a vybavenost tras,
tak ty o kolařském ráji rozhodně nevypovídají. V Česku se spíš jedná
o honbu za vyznačenými kilometry než o systematickou tvorbu bezpečných
cyklistických dopravních tepen s dostatečným zázemím. Jak informačním,
tak s dostatkem služeb. Jezdím na kole a mohu konstatovat, že leckde turista
umře hlady, pokud s sebou nepoveze vlastní jídlo a pití. Nedostatečnou
infrastrukturu dávám za vinu i některým dotačním titulům, které
iniciují a hradí služby spojené s vyznačením cyklotras, ale ve svých
podmínkách vůbec nedbají, kdo bude takovou cyklotrasu spravovat. Kdo se bude
starat o její provoz a údržbu. Nejenom o značení, ale i o poskytování
informací cyklistům. Např., zdali je cyklostezka sjízdná. Stalo se mi, že
jsem vjel na vyznačenou cyklotrasu. Vedla do dlouhého strmého kopce a mne
nenapadlo, že na ní budu kolo víc než tři kilometry přenášet skrz
neprůjezdné polomy. A stačilo tam „jen“ na začátek dát upozornění.
Připadalo mi, že se v tom místě o cyklostezky nikdo nestará. Každý rok
jezdím i na Náchodsko, kde vím, pokud jsou na nějaké trase problémy, že
se to vždycky včas dozvím.
Zvýšení kvality cykloinfrastruktury velice pomohl projekt
„Cyklisté vítáni“.
Ano. Vzniklo již téměř tisíc podnikatelských subjektů, které
spoluvytvářejí podmínky pro cykloturistiku. Ať už ubytovací zařízení,
kde si člověk může bezpečně uschovat kolo nebo si jej opravit pomocí
nářadí, které mu majitel zařízení poskytne. To je velice záslužná
iniciativa a s takovýmito zařízeními se lze seznámit na jejich webových
stránkách. Pokud se tvrdí, že cykloturistika v Česku zažívá boom,
schází mi jedna důležitá věc. Vyhodnocování. Zatím jsem zaznamenal
pouze dílčí pokusy počítat cykloturisty, kteří se po té které
cyklotrase pohybují. Není tak možné vyhodnotit, nakolik je kde rentabilní
realizovat záměry s vazbou na cykloturistiku. Jsem zastáncem, aby se dělaly
i jednorázové průzkumy a některá místa monitorovala elektronickými
automatickými počítadly. Velmi by to přispělo k tomu, abychom zjistili,
jaký to, do čeho investujeme, má smysl pro turisty.
S podnikatelskými záměry se lze setkat i v rámci obdobně
znějícího projektu, celostátní soutěže „Turisté vítáni“, jejímž
prostřednictvím CzechTourism evokuje zájem žáků základních a středních
škol zamýšlet se nad možnostmi a perspektivami svého možného podnikání
v cestovním ruchu.
Ano, i mezi pracemi, které v rámci akce „Turisté vítáni“
vyhodnocujeme, již našly cyklostezky a cyklotrasy řadu uplatnění. I dětem
je zřejmé, že cykloturistika může být dobrý byznys. Děti projektují
provozovny na cyklotrasách mj. prý proto, že mít je na frekventovaných
dopravních tepnách lákajících a přivádějících turisty-zákazníky jim
připadá zajímavé.
www.cyklistevitani.cz
www.turistevitani.cz
www.czechtourism.cz