Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
Velké Karlovice 15. až 20. května 2007

Ve Zlínském kraji ve Velkých Karlovicích se 15. až 20. května koná konference „Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy“. Na její cíle jsem se ptal ředitele regionálního odboru CzechTourism Ing. Petra Kratochvíla.
Agentura CzechTourism propaguje aktivní dovolenou a v jejím rámci i cykloturistiku. Cílem konference je podpořit přípravu podmínek pro podávání projektů na Strukturální fondy EU pro období 2007 – 2013. Seznámit účastníky s připravovanými projekty. Podpořit růst image cyklistické dopravy a cykloturistiky v České republice. Představit aktivity jednotlivých krajů, měst a dalších partnerů včetně návrhu nové sítě základních cyklistických stezek (cyklotras) v Česku a představit naplňování jednotlivých opatření cyklostrategie. Konference věnované Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy České republiky se konají pravidelně. Jejich posláním je ukázat perspektivy rozvoje cyklistické dopravy a cykloturistiky. Účast ve Velkých Karlovicích už potvrdili zákonodárci – poslanci i senátoři, ministři i špičky krajské a místní samosprávy. Poslední konference, která byla v Hluboké nad Vltavou v září 2005, se např. zúčastnili ministři dopravy a životního prostředí. Očekává se, že květnová cyklokonference bude doposud největší. A to co do počtu účastníků i jednacích dní. Bude rozdělena do dvou základních částí. První se uskuteční 15. až 17. května v hotelu Horal ve Velkých Karlovicích. První den bude exkurze po cyklotrasách daného mikroregionu. Další dva budou věnovány jednání, při nichž budou prezentovány aktivity jednotlivých krajů, měst a partnerů a realizace jednotlivých cílů a opatření cyklostrategie. Naprostou novinkou bude (od pátku 18.5. do neděle 20.5.2007) exkurze po cyklostezkách údolím řek Bečvy, Moravy a podél Baťova kanálu. Začne v dějišti konference a z Velkých Karlovic bude pokračovat přes Vsetín, Hranice, Přerov až na Slovácko.

Řada významných krajských metropolí ilustruje, že doprava nemusí být pouze motorová.
V současné době nastupuje výrazný trend využívání jízdních kol. Ano, jsou tradiční kolařské velmoci jako Pardubice či Hradec Králové, kde mají tradici a cyklistickou infrastrukturu. Ta teď ve všech krajích začala expandovat i mimo sídla. Vytyčují se cyklotrasy a budují cyklostezky. Ekonomická náročnost těchto liniových staveb je značná, a tak přibývají pomalu. Téměř všichni zkoušíme, jak se po České republice jezdí na kolech. Má to ale mnohá úskalí. Dlouho jsme se zamýšleli nad tím, je-li Česko destinací, která by se měla propagovat jako ráj cykloturistů. Vezmeme-li počet vyznačených kilometrů mezi turistickými cíli, lze se domnívat, že ano. Ale pokud jde o kvalitu a vybavenost tras, tak ty o kolařském ráji rozhodně nevypovídají. V Česku se spíš jedná o honbu za vyznačenými kilometry než o systematickou tvorbu bezpečných cyklistických dopravních tepen s dostatečným zázemím. Jak informačním, tak s dostatkem služeb. Jezdím na kole a mohu konstatovat, že leckde turista umře hlady, pokud s sebou nepoveze vlastní jídlo a pití. Nedostatečnou infrastrukturu dávám za vinu i některým dotačním titulům, které iniciují a hradí služby spojené s vyznačením cyklotras, ale ve svých podmínkách vůbec nedbají, kdo bude takovou cyklotrasu spravovat. Kdo se bude starat o její provoz a údržbu. Nejenom o značení, ale i o poskytování informací cyklistům. Např., zdali je cyklostezka sjízdná. Stalo se mi, že jsem vjel na vyznačenou cyklotrasu. Vedla do dlouhého strmého kopce a mne nenapadlo, že na ní budu kolo víc než tři kilometry přenášet skrz neprůjezdné polomy. A stačilo tam „jen“ na začátek dát upozornění. Připadalo mi, že se v tom místě o cyklostezky nikdo nestará. Každý rok jezdím i na Náchodsko, kde vím, pokud jsou na nějaké trase problémy, že se to vždycky včas dozvím.

Zvýšení kvality cykloinfrastruktury velice pomohl projekt „Cyklisté vítáni“.
Ano. Vzniklo již téměř tisíc podnikatelských subjektů, které spoluvytvářejí podmínky pro cykloturistiku. Ať už ubytovací zařízení, kde si člověk může bezpečně uschovat kolo nebo si jej opravit pomocí nářadí, které mu majitel zařízení poskytne. To je velice záslužná iniciativa a s takovýmito zařízeními se lze seznámit na jejich webových stránkách. Pokud se tvrdí, že cykloturistika v Česku zažívá boom, schází mi jedna důležitá věc. Vyhodnocování. Zatím jsem zaznamenal pouze dílčí pokusy počítat cykloturisty, kteří se po té které cyklotrase pohybují. Není tak možné vyhodnotit, nakolik je kde rentabilní realizovat záměry s vazbou na cykloturistiku. Jsem zastáncem, aby se dělaly i jednorázové průzkumy a některá místa monitorovala elektronickými automatickými počítadly. Velmi by to přispělo k tomu, abychom zjistili, jaký to, do čeho investujeme, má smysl pro turisty.

S podnikatelskými záměry se lze setkat i v rámci obdobně znějícího projektu, celostátní soutěže „Turisté vítáni“, jejímž prostřednictvím CzechTourism evokuje zájem žáků základních a středních škol zamýšlet se nad možnostmi a perspektivami svého možného podnikání v cestovním ruchu.
Ano, i mezi pracemi, které v rámci akce „Turisté vítáni“ vyhodnocujeme, již našly cyklostezky a cyklotrasy řadu uplatnění. I dětem je zřejmé, že cykloturistika může být dobrý byznys. Děti projektují provozovny na cyklotrasách mj. prý proto, že mít je na frekventovaných dopravních tepnách lákajících a přivádějících turisty-zákazníky jim připadá zajímavé.

www.cyklistevitani.cz
www.turistevitani.cz
www.czechtourism.cz