Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Nabízíme opravdovou péči

MUDr. Jitku Ferbrovou, místopředsedkyni představenstva Anenských slatinných lázní, a.s. v Lázních Bělohrad, jsem v souvislosti s lázeňským Všudybylem oslovil konstatováním a otázkou:
„Nová etapa“ rozvoje lázní se datuje vstupem společnosti PURO-KLIMA mezi majoritní vlastníky těchto lázní. Proč k tomu vůbec došlo?

Říká se, že co se má stát, to se stane. Ale toto vysvětlení by bylo možná trochu zavádějící. Jednoho dne roku 1992 se sešel ředitel lázní Ing. Kalfus s jedním s restituentů Ing. Janečkem a s ředitelem společnosti PURO-KLIMA, vyjasnili si názor na perspektivnost této spolupráce, na priority v podnikání, na slušnost ve vzájemných vztazích. V podstatě to byl začátek, kdy se dohodli, že socialismem poznamenaným lázním vrátí původní podobu. Vytýčili si tak cestu, která se nezdála být krátkou. Na jejím konci jsou prosperující, malé a útulné lázně se vším komfortem pro pacienty a hosty. Musím zmínit, že v cíli ještě nejsme, ale dnes jej vidíme daleko zřetelněji. V těchto několika řádcích se ale skrývá spousta práce, odvahy a někdy i podstupování podnikatelských ri­zik.

Potvrdila se vize, se kterou nový majoritní vlastník do lázní vstupoval?
Vize, to je možná to správné slovo, které bylo na počátku. Lázně byly v trochu zanedbaném stavu. Uvnitř lázní ale pracovali a dodnes pracují spolehliví odborníci, lékaři, lázeňské, maséři a vůbec všichni, kdo mají s provozem lázní co společného. Bez těchto lidí by byla všechna snaha marná. I oni si však uvědomovali, že vše nepůjde rychle a samozřejmě. Vrátím-li se k otázce, mohu dnes říci, že vize, se kterou společnost PURO-KLIMA do lázní vstupovala, potvrdila, že pokud je předem stanovený cíl a současně i potřebná dávka trpělivosti, věci se daří. A tomu jsem nesmírně ráda. Nutno podotknout, že PURO-KLIMA nevstupovala do Anenských slatinných lázní jako majoritní vlastník. Majoritním vlastníkem se stala až postupným investováním do klíčových projektů lázní realizovaných v období 1992–2002.

Lze tedy nějak na číslech doložit, kolik bylo do rozvoje lázní dosud investováno?
Tato suma se rámcově pohybuje kolem 285 milionů korun. Investice proběhla s pomocí Komerční banky. Bez kvalitní spolupráce s touto bankou si dnes lázně vůbec neumím představit.

Částka je ohromná a musím potvrdit, že je zde v lázních vidět. Které z investic vy osobně považujete za nejdůležitější?
Všechny investiční akce měly svůj význam a probíhaly podle závažnosti problémů, které bylo nutné řešit. Nelze nezmínit výstavbu lázeňského hotelu Anna Marie, který jako první z lázeňských ubytovacích zařízení splňoval vysoký standard v ubytování. Velmi významnou změnu přinesla také rekonstrukce a dostavba pavilonu Grand. V poslední době byla pro nás nejvýznamnější akcí a současně tak trochu i historickým mezníkem výstavba nového krytého bazénu. Do roku 2003 jsme zde měli jeden malý bazén, který již zdaleka nevyhovoval a ani nás příliš dobře nereprezentoval. Tento nový bazén je doplněný i řadou dalších vymožeností, jako jsou masážní trysky, perličky, chrliče apod. Ke zvýšení úrovně poskytovaných služeb došlo v tomto případě opravdu skokem. V prostoru bazénu byl také před nedávnem instalován hydroxér – hydromasážní vana. Těmito kroky se lázně staly daleko zajímavějšími pro zahraniční klientelu a zahraniční cestovní kanceláře. Naší předposlední akcí je minigolf s 18 dráhami, který je v současné době nejmodernějším hřištěm v České republice. Je hojně navštěvován klienty, návštěvníky lázní a také – to nás těší – obyvateli města. Tou poslední aktivitou je zavedení úplně nové služby. Přemýšleli jsme, jak využít zázemí lázní, erudovaný personál a nádherné prostředí. Došli jsme k závěru, že dnes je módou, a do určité míry i trendem, pečovat o sebe, o své tělo, a proto jsme se zaměřili na wellness, zdravý životní styl.

Co vše se pod pojmem wellness skrývá?
Má v sobě zahrnout jak pohodu tělesnou a duševní, tak i pohodu sociální. To znamená, že by nás tento styl života měl dostat jak do dobré fyzické kondice, tak nám navodit duševní rovnováhu a pohodu, ale má nás obohatit i po té stránce sociální, kde nám přináší nové kontakty nebo jiné vnímání okolního prostředí. Pro nás to znamenalo upravit a vybavit stávající prostory. Aktivity, které zde probíhají, jsou spíše kosmetického charakteru. Nabízíme ošetření obličeje i těla, aromamasáže, procedury s prvky asijských ošetření těla, zaměřujeme se i na léčení celulitidy. Zvolili jsme relativně dražší profesionální kosmetiku od německé společnosti Babor, a to hlavně z toho důvodu, že přípravky této firmy vznikají stejně jako farmaceutické výrobky na bázi vysoké kvality.

Mnohdy se zdá, že velké investice nikdo nevnímá. Vnímají je pacienti a klienti?
Ti, kdo přijíždějí opakovaně, si samozřejmě všímají rozdílů a s povděkem kvitují změny, ke kterým zde dochází. Máme řadu klientů, kteří jsou u nás více než podesáté, a ti jsou naším barometrem. Musím říci, že investujeme nejen do samotného zvýšení kvality provozu a péče, ale, a to bych ráda zdůraznila, i do rozšíření palety nabídky. Naše lázně jsou dlouhodobě hodnoceny jako výrazně kvalitní jak po stránce služeb, tak i poskytované péče.

Jaké je dnes složení pacientů a klientů lázní? Změnilo se něco vstupem České republiky do Evropské unie? Nezměnily se tím ceny?
Pro nás zdražování není prakticky možné. Máme státem věcně usměrňované ceny, protože řádově 80 % našich pacientů jsou klienti českých zdravotních pojišťoven. Vstupem do Evropské unie se pro nás nic podstatného nezměnilo. Možná jsme byli trochu větší optimisté a spíše očekávali, že nám naroste počet zahraničních klientů, ale není tomu tak. Se zavedením eura počty zahraničních klientů stagnují. Pravdou však také je, že nyní více než v minulosti registrujeme zájem z Nizozemska, Belgie, Velké Británie.

Čím jsou dnes Anenské slatinné lázně městu Lázně Bělohrad?
V podstatě už název města se úzce váže k tomu, že se v místě nachází přírodní léčivý zdroj, což je v našem případě sirnoželezitá rašelina. Pokud je tento zdroj přítomen, tak dané místo může nést název lázně. Když to vezmu úplně lapidárně, tak v momentě, kdy by zde neexistoval lázeňský provoz, město by se zřejmě jmenovalo jen Bělohrad.
Jinak si myslím, že pro město Lázně Bělohrad jsou lázně jako takové dost velkým zdrojem pracovních příležitostí, zaměstnáváme asi 220 osob. Díky statutu lázeňského města má také město možnost získat i různé dotace. Vzhledem k tomu, že jsou zde lázně, je tu po většinu roku bohatší společenský a kulturní život, a myslím si, že i místním obchodníkům lázeňští hosté přinášejí větší tržby.
Chtěla bych také dodat, že vztahy s radnicí a současnou politickou reprezentací jsou na dobré úrovni. Naše spolupráce je celkem rozsáhlá a především v poslední době se naše názory na řadu věcí sjednocují.

Mohla byste prozradit, co nového vedení lázní se svým majoritním vlastníkem připravuje?
To, co je skutečně potřeba, je rekonstrukce balneoprovozu. Má za sebou už nějaká léta a dnes už zcela neodpovídá našim představám. To je jeden z velkých úkolů. Předpokládáme, že na přelomu roku 2005 – 2006 bychom mohli začít s jeho rekonstrukcí. Dalším krokem by pak měla být modernizace staré části hotelu Grand. Významným momentem se stala skutečnost, že majoritní vlastník, akciová společnost PURO-KLIMA, zakoupil od města chátrající rekreační zařízení v těsné blízkosti lázní, které se jmenuje Pardoubek. Jeho kompletní rekonstrukce výrazně zatraktivní krásné přírodní prostředí s koupalištěm a my všichni věříme, že nejen našim klientům, ale i obyvatelům městečka a jeho okolí tak vytvoříme další příjemnou oázu pro odpočinek a zábavu. Tak to je naše nejbližší budoucnost. Není toho málo, co chceme dokázat.

Co byste chtěla vyřídit možným klientům?
Lázně Bělohrad jsou relativně malé lázeňské městečko. Je to místo s dlouhodobou tradicí, které nemá některé atributy velkých lázeňských měst. Velkým pozitivem je však krásné prostředí, příjemní lidé a skvělé jméno. Naše lázně by mohly vyhovovat těm, kteří se celý týden pohybují ve shonu a stresu, jsou v neustálém kontaktu s lidmi a hledají klid, relaxaci a odpočinek.

A co jim můžete slíbit?
My jim můžeme slíbit opravdu rodinnou atmosféru, vstřícnost a nezbytnou míru vysoké profesionality těch odborníků, kteří se o ně budou starat.
Připravil: (esbar) Foto: archiv





www.belohrad.cz