Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Moravskoslezský kraj leží na historické dopravní cestě mezi severem a jihem Evropy – mezi Baltským a Středozemním mořem. Zaujímá strategickou polohu na trojmezí Česka, Polska a Slovenska. Svou polohou nabízí výhodnou výchozí pozici pro dopravní vazby směrem do východní Evropy. Skrze Moravskoslezský kraj procházejí tranzitní silniční a železniční evropské tahy. Leteckou branou do tohoto regionu je Letiště Leoše Janáčka v blízkosti krajského města Ostravy s hospodářsky významným přesahem své spádové oblasti do Polska a na Slovensko.

Moderní letiště v srdci Evropy

S předsedou představenstva a generálním ředitelem Letiště Ostrava, a.s. Ing. Pavlem Schneiderem se potkáváme 22. června 2009. Rozhovor jsme zahájili připomenutím jeho nedávné účasti v podnikatelské misi na Ukrajinu.
Ano, se zástupci Moravskoslezského kraje jsme byli v Doněcku navázat užší kontakty s regionem Donbas. Vedli jsme tam intenzivní jednání. Jedním z témat bylo otevření leteckého spojení mezi Doněckem a Ostravou. Zatím jednáme o možnosti charterové linky, a to ve spolupráci s cestovními kancelářemi, Moravskoslezským klastrem cestovního ruchu a Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Rádi bychom rozšířili možnosti odletů z Letiště Leoše Janáčka Ostrava o další zajímavé destinace i směrem na východ. A to nejen pro turisty, ale také s ohledem na možnosti uplatnění českých firem na tamních perspektivních trzích. Co se týká našich cílů a očekávání ukrajinské strany, jednání jsou na dobré cestě.

V oblasti outgoingu vaše letiště využívá většina významných cestovních kanceláří. Co ale lidé, kteří na dovolenou chtějí letět individuálně bez cestovní kanceláře a bez přestupování?
I na cestovatele, kteří neradi využívají balíčků služeb nabízených cestovními kancelářemi a dávají přednost individuální dovolené, jsme připraveni. Od června do září nabízejí dopravci z ostravského letiště lety do vyhledávaných sezonních destinací. Zájemci o individuální turistiku mohou využít přímého spojení například do Řecka a Španělska. V nabídce je také Kypr nebo Chorvatsko. Veškeré destinace jsou uvedeny na webových stránkách letiště.
Mimo tyto sezonní pravidelné charterové linky samozřejmě nabízíme destinace typické pro dovolené v řadě letovisek Evropy, Asie i Afriky. V průběhu roku můžete z našeho letiště vycestovat například i do Thajska nebo Keni.

Evropská unie boří hranice mezi svými členskými státy. Podporuje bezprostřední spolupráci mezi regiony a spolu s tím i jejich hospodářské posilování a suverenitu. Velký význam přitom klade na rozvoj regionálních mezinárodních letišť. Jejich roli totiž vnímá jako klíčovou pro evropskou integraci. Z tohoto pohledu je vaše letiště, obdobně jako Moravskoslezský kraj, její výraznou prioritou.
Už sama poloha ostravského letiště na mapě Evropy napovídá o našich možnostech. V dojezdové vzdálenosti dvou hodin automobilem je řada velkých strategických podniků. Ve spádové oblasti našeho letiště, v níž žije přes šest milionů obyvatel, působí i desetitisíce menších firem, což nám vytváří základní předpoklady pro ekonomickou stabilitu. Letiště Leoše Janáčka Ostrava tak má klíčový význam nejen pro cestovní ruch, ale i pro aktivity ostatních odvětví. Samozřejmě i pro aktivity přímo na našem letišti a v jeho bezprostřední blízkosti.
Jedním z dobrých příkladů je opravárenské centrum, které je jedním z největších v Evropě. Hangár, který je v provozu už více než rok, nabízí běžnou údržbu, ale i provádění složitých oprav letadel či jejich konverzi.
Byl postaven soukromým investorem a našemu letišti přináší řadu synergií. Jeho majitel chce své podnikatelské aktivity dále rozšiřovat, což bude mít pro ostravské letiště nejen ekonomická pozitiva, ale i přínos z hlediska mezinárodní prestiže. Dostáváme se tak do trošku jiné kategorie, nejen díky parametrům naší vzletové a přistávací dráhy, která je svými rozměry unikátní, ale také tím, že jako jediní v našem středoevropském prostoru nabízíme leteckým společnostem takovéto služby.

Jak máte v tuto chvíli řešeno spojení mezi Ostravou a jejím letištěm?
Z centra Ostravy k nám dnes jezdí každou hodinu přímá autobusová linka a v provozu je také kyvadlová doprava mezi odletovým terminálem a železniční stanicí ve Studénce. Mikrobus jezdí v hodinových intervalech a cestující, kteří přijedou vlakem do Studénky, se tak mohou během deseti minut dopravit od vlaku k odletu.
Do roku 2012 by však Letiště Leoše Janáčka Ostrava mělo být napojeno na železniční koridor Bohumín – Praha. Chystáme se přivést koleje až k odletové hale, první studie jsou již hotovy. Neplánujeme jen železnici pro osobní přepravu, ale i výstavbu vlečky pro cargo a spolu s tím i dopravní logistické centrum. Letecké zboží tak od nás bude přepravováno jak po silnici, tak prostřednictvím železnice. Navíc, už letos by měla být dobudována dálnice D47 z Ostravy dále k polským hranicím, což je významné z hlediska osobní přepravy cestujících i carga.

Letecká doprava je nejbezpečnějším druhem dopravy a totéž lze říci o vašem letišti.
Moravskoslezský kraj, jakožto vlastník akciové společnosti Letiště Ostrava, a.s., se k letišti chová velmi vstřícně. Investice do jeho rozvoje jsou vysoké. Naší společnou snahou je budovat moderní mezinárodní letiště a v tomto případě je otázka bezpečnosti jednou z priorit. Týká se to nejen odbavení letadel a cestujících, ale i bezpečnosti leteckého provozu jako takového.
Po více než ročním úsilí jsme na jaře tohoto roku získali „Rozhodnutí o stanovení letiště provozovaného za podmínek CAT II ICAO“. Laicky řečeno to znamená, že naše tři a půl kilometrů dlouhá dráha může přijímat letouny i za velmi nízkých dohledností. Vybudováním tohoto systému jsme se stali po pražské Ruzyni druhým nejmoderněji vybaveným letištěm v České republice.
Bezpečnost, to ale není pouze přistávací dráha. Do budoucna plánujeme také výstavbu Bezpečnostního centra. Pod jednu střechu tak dostaneme všechny složky, které se na bezpečnosti letiště podílejí, a to nejen ostrahu a hasičský záchranný sbor letiště, ale i policii, zdravotníky, Celní správu a Řízení letového provozu. Předpokládaný objem investic na jeho realizaci se blíží jedné miliardě korun.

Proč máte rád Moravskoslezský kraj?
To by bylo dlouhé povídání. Jsem zdejší patriot. V tomto kraji jsem se narodil a s výjimkou vysokoškolských studií tady žiji celý život. Ostravsko bylo a možná ještě je vnímáno jako průmyslová oblast, já jsem ale přesvědčen, že tady žijeme ve velmi zajímavém a svérázném regionu. Tak zelené město, srovnatelné velikostí s Ostravou, v České republice nenajdete. Jsme obklopeni přírodou, žijí tady zajímavé osobnosti, konají se zde kulturní i sportovní akce, na které přijíždějí lidé z celého světa. Náš region je mnohem zajímavější a perspektivnější, než si většina lidí představuje.