Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Mezinárodní letiště znamená zvýšení bonity celého východočeského regionu

V interview pro čtvrté vydání letošního Všudybylu (str. 7) věnovaného Pardubickému kraji náměstek hejtmana Pardubického kraje Ing. Roman Línek připomíná:
„Na území Pardubického kraje své první kroky dělala i česká aviatika. Ing. Jan Kašpar první let z Pardubic do Prahy absolvoval z letiště, které dosud funguje jako jedno z pěti českých mezinárodních, která přijímají velká dopravní a cargo letadla.“
Letiště Pardubice se v posledních letech stává čím dál vyhledávanějším cílem i začátkem cest řady turistů a obchodních cestujících létajících z/do Česka. Začíná se prosazovat zejména v oblasti charterových letů, ale nejen jich. Má už i svoji pravidelnou linku. Ředitele společnosti East Bohemian Airport a.s. , civilního provozovatele letiště, Ing. Jiřího Andrlíka jsem se zeptal, jaký byl pro Letiště Pardubice loňský rok.

Opět jsme zaznamenali nárůst cestujících. Není tajemstvím, že pětaosmdesát procent z nich tvoří turisté z Ruské federace. Největší počet letadel k nám nalétává z Moskvy. Každoročně se zvyšuje využití Letiště Pardubice také českými turisty létajícími do přímořských destinací na dovolené. V minulém roce létali do šesti, v tomto roce létají do osmi. Ruská klientela se kromě Moskvy rozšířila ještě o charter z Petrohradu a na začátku tohoto roku jsme získali pravidelnou linku Moskva – Pardubice. V minulém roce jsme odbavili sedmdesát jedna a půl tisíce cestujících a letos jich očekáváme přes devadesát tisíc. Pokud by vyšly všechny plány, budeme se blížit ke sto tisícům odbavených pasažérů, což je pro takováto regionální letiště nepsaná magická hranice.

V tomtéž vydání letošního Všudybylu poslanec za Pardubický kraj, člen Kontrolního výboru a předseda Podvýboru pro lesní a vodní hospodářství Parlamentu České republiky pan Daniel Petruška říká: „Nesmírně významným činitelem pro hospodářský rozvoj a rozvoj cestovního ruchu je pardubické letiště.“ Čím si tuto roli zasluhuje? Co je za zvyšujícím se zájmem leteckých dopravců létat z/na Letiště Pardubice?
Námi poskytované obchodní a provozní podmínky, servis a to, že jsme vsadili na ruskou klientelu, což se ukázalo jako správné. Samozřejmě, těžíme i z toho, že jsme dopravně snadno dostupní hlavnímu městu. A také, že si můžeme dovolit vstřícné ceny pro letecké dopravce. Naše letiště je svou spádovostí, a to nejen v rámci východočeského regionu, ideální pro charterovou dopravu českých turistů do zahraničí. Je vhodné i pro zahraniční návštěvníky, kteří se potřebují přiblížit Praze. Pardubice jsou jedním z největších českých železničních uzlů. Mají ideální polohu na křížení tratí sever – jih – východ – západ. Máme k nám už téměř dokončenou dálnici. Během několika let budou hotovy dálniční přivaděče. Dostupnost z Letiště Pardubice na okraj Prahy je už dnes pětapadesát minut. Vlakem, který každé tři čtvrtě hodiny jezdí mezi Pardubicemi a Prahou, jste v centru Prahy za padesát minut. Tím jsme pro řadu leteckých společností žádoucími partnery.

Z řady vyjádření primátora statutárního města Pardubic Ing. Jaroslava Demla, z citací náměstka hejtmana Ing. Línka i pana poslance Petrušky vyplývá, že statutární město Pardubice i po něm pojmenovaný Pardubický kraj si své letiště velmi považují. Jaké s ním mají záměry?
Mají velkou snahu jej rozvíjet. Jejich představitelé velmi rychle pochopili, že mezinárodní letiště znamená zvýšení bonity celého kraje a východočeského regionu minimálně o jeden stupeň výš v evropském a světovém měřítku. Od toho se odvíjí i jejich směřování dalšího rozvoje letiště. Prvním krokem bylo, že se od státu podařilo získat potřebné pozemky pro výstavbu nových odbavovacích hal a dalších zařízení potřebných k provozování mezinárodního letiště. Podařilo se specifikovat podmínky vstupu investorů do tohoto procesu. Zájem investorů je silný. V současné době se intenzivně vyjednává se třemi zájemci a očekáváme zapojení dalších. Pro nás je to signálem, že poloha Letiště Pardubice a jeho schopnost absorbovat patřičný počet cestujících a leteckého carga je dobrá. Proto investoři chtějí zhodnocovat své peníze právě jeho prostřednictvím. Ostatně, nikdy nebyl problém získat někoho, kdo by naše letiště zafinancoval. Investoři se profilují i do pozic provozovatelů letiště. Tzn., rádi by získali určitý podíl v akciové společnosti East Bohemian Airport, která Letiště Pardubice provozuje. Také to je signálem, že vidí nejenom návratnost investice, ale i další možnosti generování zisku. I když se intenzivně vyjednává, město a kraj už zvolily cestu. Sami jsme tak vstoupili do procesu získání územního rozhodnutí a dalších věcí. Statutární město Pardubice i Pardubický kraj rozhodly, že se letiště bude rozvíjet v určitých fázích a až přijde investor, který bude splňovat nastavená kritéria, bude mu dána šance se zapojit. Teď pracujeme na studii vlivu stavby na životní prostředí, hlukových studiích, dokumentaci k územnímu rozhodnutí, řeší se sítě a další věci. Tento proces bude nezávisle na vyjednávání s potenciálními investory pokračovat dál. Naším cílem je, abychom se profilovali jako moderní, regionální letiště dávající významné předpoklady pro ekonomický a společenský rozvoj našeho města a kraje, který drží řadu „nej“. Kromě toho, že máme díky Ing. Kašparovi primát coby nejstarší nepřetržitě fungující letiště, je možné cosi obdobného konstatovat o našich nejbližších sousedech – pardubickém dostihovém závodišti a slavné „Velké pardubické“. Naší ambicí není vytvářet Praze konkurenci. Praha-Ruzyně jako hlavní letiště bude vždycky mít svoji nezastupitelnou roli a pokud si to nepokazí, vysoce pravděpodobně se stane frekventovaným středoevropským hubem. Je ale pravda, že ne vše se musí odehrávat na hlavním letišti, což je příležitost pro nás, regionální letiště. Mám tím na mysli nejen charterové lety, ale i některé pravidelné linky nízkonákladových leteckých společností, které mohou mít zájem právě o Letiště Pardubice. Samozřejmě, až jej dobudujeme podle našich představ.



www.airport-pardubice.cz