Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Měníme letiště pro vás

S předsedou představenstva akciové společnosti Český Aeroholding, a. s., Ing. Václavem Řehořem se potkáváme krátce poté, co 25. listopadu 2015 v Kongresovém centru Letiště Václava Havla Praha vystoupil na zahájení 33. Valného shromáždění Asociace cestovních kanceláří České republiky.
Pane předsedo, hovořil jste o projektu, jehož záměrem je naučit Čechy (i Slezany a Moravany) létat.
Jsme rádi, že jsme cestovním kancelářím a cestovním agenturám mohli představit kongresové prostory Letiště Václava Havla Praha. Spolupráci s Asociací cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) vítáme. Dokládá to fakt, že jsme byli hostiteli jejího třiatřicátého valného shromáždění. Pro ACK ČR jsme zabezpečili jednací sál, oběd i občerstvení a účastníkům shromáždění umožnili exkurzi letištním zázemím. Brali jsme to i jako možnost navázat s Asociací praktickou diskusi, jak společně a dlouhodobě podporovat příležitost, kterou všichni máme – aby Češi více létali. Chceme se co nejlépe starat o cestující, kteří k nám přilétají, aby se na letišti cítili co nejlépe a mohli z něho co nejrychleji pokračovat do vnitrozemí. A při zpáteční cestě aby se chtěli na Letiště Václava Havla Praha dostat o něco dříve, aby tu před nástupem do letadla a odletem nakoupili služby a zboží.
Pro to, aby letiště rostlo, je důležité, aby z něj hodně létali i tuzemci. Zhruba dva miliony z osmi milionů cestujících odbavených Letištěm Václava Havla Praha jsou obyvatelé Česka. Většina z nich létá během letních měsíců s jednou z charterových společností na dovolenou. Avšak jen do Chorvatska k Jadranu jezdí na osm set tisíc českých dovolenkářů autem. Pokud v autě do Chorvatska jedou pouze dva lidé, vyjde pro ně letecká přeprava levněji! My se snažíme tento trend podpořit projektem, který jsme zastřešili sloganem: „Měníme letiště pro vás.“ Podívali jsme se na potřeby českých cestovatelů a vyslyšeli postesky nad drahým pivem, kvalitou jídla neodpovídající jeho vysoké ceně a nad drahým parkovným. U čtyř pěti věcí jsme si řekli, že je musíme změnit ještě do léta 2015 – což se nám podařilo. Předělali jsme ceník na parkovištích, zlevnili a zjednodušili jsme rezervační systém, zlepšili navigaci. Domluvili jsme se s nájemci restaurací, aby zlevnili kávu, pivo a nealko, takže se dnes jejich cena blíží té, kterou je českých spotřebitel ochoten zaplatit. Zároveň se na Letišti Václava Havla otevřely restaurace, kde obědové menu pořídíte za sto padesát korun. Všude na letišti již najdete nápojové automaty s vodou od 27 Kč. Všechny tyto změny sdělujeme napřímo našim cestujícím a nyní i prostřednictvím cestovních kanceláří.
Zároveň s partnery diskutujeme o celkovém rozvoji turismu. Je to projekt, kde je Letiště Václava Havla Praha jedním z iniciátorů apolitického uskupení organizací, jež se na něm chtějí podílet. Mimo jiné jsou v něm Asociace hotelů a restaurací ČR, Prague Convention Bureau, ACK ČR, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, CzechTourism. Všichni jasně deklarujeme, že jsme ochotni investovat do rozvoje turismu, do podpory incomingu i outgoingu.

Pane předsedo, Letiště Václava Havla Praha je pro mnoho cestovatelů prvním místem jejich setkání s Českem.
Ano, Letiště Václava Havla je významnou vstupní branou do České republiky. I vzhledem k tomu, že zhruba 65 procent pasažérů mířících na naše letiště jsou cizinci, vytváříme podmínky pro to, aby jejich první kontakt s naší zemí byl co nejpříjemnější. Řada našich investic proto jde do rychlého komfortního vstupního odbavení. Tedy aby se na cestující po přistání na letišti snadno orientovali, mohli si co nejdřív vyzvednout zavazadla a pokračovat do centra Prahy či dalších míst České republiky. Tomu, aby se těšili na Prahu a další místa Česka a řekli si: „To je to, za čím jsem sem přijel“, podřizujeme i interiér letiště. Dopravu z letiště si dnes pasažéři aerolinek vybírají na internetu nebo po příletu v kioscích, který je každý jiný. Bohužel, Letiště Václava Havla nemá železniční napojení a ani není na trase metra, a tak jim chceme dát jasnou nabídku už tam, kde čekají na svá zavazadla: „Za určitý obnos máte možnost se dostat do centra Prahy autobusem, minibusem nebo taxíkem.“ Bohužel, zatím se nám nepodařilo prosadit zavedení barevně odlišených autobusů MHD, kde by pasažéři leteckých společností létajících z/do Prahy měli k dispozici wi-fi a veliký prostor pro svá zavazadla a vytvořit napříč Letištěm Václava Havla Praha jasnou navigaci k barevně shodným nástupním stanicím.

Jak jste zmínil, pane předsedo, Letiště Václava Havla Praha není vstupní branou pouze do Prahy, ale do celé naší republiky. Nezřídka i k s námi hraničícím sousedům – do Rakouska či Německa. Česko má jednu z nejhustších evropských železničních sítí a bezkonkurenčně nejvíc turistických atraktivit a cílů (nejen hradů, zámků, galerií a muzeí). K nízké návštěvnosti většiny z nich a malému hospodářskému profitu řady pozoruhodných míst Slezska, Moravy a Čech přispívá komplikované (resp. žádné přímé) dopravní spojení Letiště Václava Havla Praha se zbytkem Česka – vzdor tomu, že jednou z podmínek hospodářského rozvoje země (nejen turismu) je kvalitní dopravní infrastruktura. Jaká je naděje, že to někdy na Letišti Václava Havla bude zařízeno tak jako na Flughafen Zürich AG, odkud mohou pasažéři z železničního letištního terminálu pokračovat rychlovlaky do všech kantonů Švýcarska? Tedy aby se cestovatelé se svými zavazadly nemuseli z Letiště Václava Havla Praha do ostatních regionů České republiky „propracovávat“ taxíky či MHD skrz dopravně přetížené centrum Prahy?
Vize železničního terminálu přímo na pražském letišti existuje nejméně pětadvacet let. Aby bylo možné na takovéto železniční propojení získat nějaké dodatečné finanční prostředky z Evropské unie, zřejmě by muselo být napojeno na transevropské železniční koridory a letištní železniční terminál koncipován tak, aby v něm mohli zastavovat dálkové spoje. To by Letišti Václava Havla Praha obrovsky pomohlo. Jeho spádová oblast, která je nyní zhruba do dvou dojezdových hodin, by se podstatně rozšířila. Pokud by byl pasažér vlakem od nás za dvě hodiny v Ostravě, je jasné, že by si vybral naše letiště, a ne polské Katovice. Jak jsem řekl, vize zřídit letištní železniční terminál je. Zatím v rovině modernizace železniční tratě Kladno – Praha-střed. Jakmile dostaneme pokyn, začneme spolupracovat na přípravě železniční stanice, která by asi byla u Terminálu 2.