Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Letní sezona přelomovým obdobím

V neděli 27. března 2005
zavedením nového letního letového řádu zahájilo Letiště Praha-Ruzyně letní sezonu. Ta se v mnoha ohledech stane přelomovým obdobím v dalším rozvoji pražského letiště, které je v rámci středoevropského regionu nejdynamičtěji rostoucím uzlem letecké dopravy. Za první dva měsíce roku 2005 odbavilo celkem 1,23 milionu cestujících, což meziročně představuje kumulovaný nárůst o 19,6 % (při započtení rozdílu počtu dnů v únoru 2004 a 2005 činí kumulovaný nárůst až 22 %). Stavebními úpravami – výstavbou dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy 06/24 a úpravami pojezdových drah C a G, které budou ukončeny do poloviny měsíce června, se zvýší kapacita dráhového systému minimálně o 3 pohyby letadel za hodinu. Na přelomu měsíců října a listopadu 2005 letiště plánuje odbavit desetimiliontého cestujícího, čímž jako první v rámci nových členských zemí Evropské unie překoná v rámci jednoho kalendářního roku tuto přelomovou hranici a zařadí se do skupiny velkých evropských letišť. Očekává se, že celkem letos odbaví přes jedenáct milionů cestujících.

1,23 milionu cestujících
odbavených za první dva měsíce letošního roku představuje větší počet cestujících, než letiště odbavilo před 15 lety za celý rok 1990. Letiště ve všech klíčových výkonových ukazatelích vykazuje více než trojnásobnou dynamiku růstu oproti největšímu konkurentovi – letišti ve Vídni. To podle vlastních tiskových materiálů rostlo v počtu odbavených cestujících o 5,9 % (Praha o 19,6 %), v případě pohybů letadel (počet startů a přistání) činil nárůst u vídeňského letiště 4 %. Pražské letiště přitom zaznamenalo za měsíce leden a únor celkem 21 711 pohybů letadel, což ve srovnání s loňským rokem znamená nárůst o 23,7 %. O 7,8 % se zvýšila také hmotnost přepraveného nákladu, která na letišti v Praze za měsíce leden a únor dosáhla celkem 7784 tun.

112 nalétávaných destinací
bude celkový počet v letní sezoně 2005. Do Prahy začne létat desítka nových dopravců: Air Finland, Centralwings, EasyJet Switzerland, Helios Airways, Hellas Jet, Intersky Lufthart, Malmö Aviation, Meridiana S.P.A., Sun Air of Scandinavia a Thomsonfly.com. Na mapě se objeví nové destinace s pravidelným spojením do/z Prahy, například Bergen, Bournemouth, Doncaster, Florencie, Heraklion, Ženeva či Palma de Mallorca. Nové linky otevřou také domácí dopravci – ČSA a Travel Service/SmartWings, díky nimž Praha získá v letní sezoně spojení například s makedonským Skopje, slovenskou Žilinou a dovolenkovými místy na řeckých ostrovech. Provozovány budou také mezikontinentální spoje – například do Soulu, Kuvajtu, Džidy nebo Rijádu. V nákladní letecké dopravě pražské letiště nabídne pravidelné spojení do desítky destinací – Abu Dhabi, Bruselu, Bukurešti, Kolína n. R., Frankfurtu, Katowic, Liege, Lucemburku, Paříže CDG, Taipei. Počet vypravovaných linek se tak meziročně rozroste o 14 %.

Výstavba Terminálu Sever 2
(projekt EUropa) v hodnotě 10 miliard korun spěje do finální fáze, 1. srpna 2005 bude otevřena část jeho odbavovacích prostor. Cestující dostanou k dispozici odbavovací Prst C s 10 novými nástupními mosty a tzv. spojovací objekt, který propojuje nový terminál se stávajícími odbavovacími prostory. Letiště tak bude mít celkem 27 nástupních mostů – o 7 více, než jich má letiště ve Vídni. Cestující budou moci využít nový servis, jako jsou konferenční prostory, nové obchody, hotelové pokoje apod. Terminál Sever 2 posouvá letiště Praha do vyšší dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity postupně až nad 15 milionů osob nabídne výrazné rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu. Uvedení do celkového provozu včetně hlavní terminálové budovy s 60 odbavovacími přepážkami je plánováno na přelom letošního a příštího roku.

Aktivní obchodní strategií
dokázalo vedení České správy letišť využít nových příležitostí a přitáhnout na pražské letiště leteckou dopravu, která je motorem celkového rozvoje ekonomiky. Letiště Praha nechalo daleko za sebou své dva přirozené konkurenty – letiště ve Varšavě a Budapešti, a má ambice hrát spolu s Vídní a Mnichovem klíčovou roli významného uzlu letecké dopravy ve střední Evropě. Finančně a provozně úspěšné letiště je generátorem pracovních příležitostí a stabilním zaměstnavatelem – jedním z nejvýznamnějších v Praze 6 a ve Středočeském kraji. Již dnes v blízkosti letiště existuje více než deset tisíc pracovních míst a jen během letošního roku by jejich počet měl vzrůst až na dvaadvacet tisíc. Podle výsledků studie publikované asociací evropských letišť ACI Europe v roce 2004 je zřejmé, že každý milion odbavených cestujících se podílí na vytvoření čtyř tisíc nových přímých, nepřímých a indukovaných pracovních míst. „U České správy letišť, která spravuje Letiště Praha-Ruzyně a zaměstnává v současné době na osmnáct set osob, v průběhu letošního roku najde práci dalších více než tři sta přijímaných ve spolupráci s personální agenturou Manpower na přesně definované pracovní pozice s výjimkou administrativních,“ říká náměstkyně generálního ředitele ČSL pro úsek personální Mgr. Ivana Bérešová. Na letišti bude v letošním roce již zaměstnáno přes osmnáct tisíc lidí, kteří najdou pracovní příležitosti především v areálu nově otevřeného Terminálu Sever 2.

Provozní a ekonomická úspěšnost
letiště má návaznost na striktní dodržování přísných ekologických a hygienických předpisů. Tomu mimo jiné napomáhá nebývalý rozvoj letecké techniky produkující letadla a letecká zařízení s výrazně se snižující hlučností a spotřebou paliva. Od roku 1960 se podle údajů asociace evropských letišť ACI Europe, zveřejněných v roce 2004, snížila hlučnost letadel o 75 %, to znamená, že letadla jsou tišší o 20 dB a redukce hlučnosti nadále pokračuje tak, že v roce 2008 se hluk letadel sníží o dalších 6 decibelů. Ve srovnání s rokem 1960 mají navíc současné stroje o 70 % nižší spotřebu paliva. A nadto každoročně pražské letiště, které je nositelem certifikátu ISO 14 001 provedeného certifikačním orgánem ITI TÜV, investuje do programu ochrany životního prostředí několik desítek milionů korun, jejichž využití umožňuje výrazně korigovat dopady z provozu na okolí letiště.





www.csl.cz