Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Letiště Praha efektivní firmou

Generální ředitelky Letiště Praha, s.p. Ing. Hany Černochové jsem se na úvod zeptal, jaký byl pro největší české mezinárodní letiště loňský rok.
Opět se vydařil, a to z několika důvodů. Prvním je, že jsme i v jeho průběhu dosahovali dvojciferného procentního růstu odbavených cestujících. Dál se nám podařilo překonat magickou hranici deseti milionů pasažérů, což Prahu zařadilo mezi evropské lídry. Třetí a zřejmě největší úspěch bylo dokončení terminálu Sever 2 včas a s úsporami v rozpočtu. Jeho uvedení do provozu je totiž zásadním předpokladem pro budoucí rozvoj letiště. Podstatně se tak zvyšuje odbavovací kapacita, zlepšuje komfort a v neposlední řadě díky tomu letiště splňuje podmínky Schengenské dohody – tedy oddělení cestujících po schengenském prostoru, kterému slouží právě terminál Sever 2, od ostatních.

Díky terminálu Sever 2 se sice podstatně zvětšila průchodnost pražského letiště, ale přistávací / startovací dráha zůstává jedna a ta samá. Takže v zájmu využití plné kapacity vašich terminálů bude zřejmě záhodno, aby v Praze přistávala hlavně větší letadla. Ostatně, terminál Sever 2 je architektonicky připraven tak, aby z něho cestující mohli nastupovat (i vystupovat) na obě paluby Airbusu 380 současně.
Co se týká Airbusu 380, ten je v současné době v letecké dopravě velkým hitem. Kapacita naší hlavní přistávací dráhy ale není limitovaná tak, abychom kvůli plnému využití průchodnosti letiště museli přijímat jen velkokapacitní letadla. Kapacitu stávající ranveje můžeme díky provozním opatřením, dílčím investicím a spolupráci s Řízením letového provozu ČR zvýšit ještě o zhruba deset procent. To je za rok poměrně velký objem pohybů. Je ale pravda, že i když dokážeme zvýšit kapacitu stávajícího dráhového systému, jsme omezováni poskytováním slotů – časů, kdy mohou letadla přilétat / odlétat.

Jak reálné je, že paralelní dráha bude?
Dnes je to určitě mnohem reálnější. Jsme si tím téměř jisti. To, co může být otazníkem, je rok jejího dokončení. Předpokládáme, že to bude 2010, protože jsme museli zasáhnout do přípravného procesu kvůli nařízení vlády o snížení hlukové zátěže. Je nutné předělat posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Tímto procesem budeme procházet znovu. Z toho pramení zhruba roční zpoždění oproti původnímu harmonogramu. Věříme ale, že dokážeme vyřešit všechno, co bude třeba, aby byla paralelní dráha postavena.

Česká republika je první zemí z bývalého sovětského bloku, na jejíž letiště se vrátila společnost Shell. Zmiňuji to proto, že Shell Aviation v těchto dnech oslavuje 10. výročí svého působení v Česku.
Aktivity společnosti Shell jsou podstatnou součástí špičkových služeb, které naše letiště poskytuje svým uživatelům. Společně s firmou Eso, která je druhým dodavatelem paliv, přispívá k vysokému renomé pražského letiště.

Jak vypadá letní sezona na Letišti Praha-Ruzyně?
Letos začala o trochu dřív. Od 1. dubna létáme podle letního letového řádu. Je v něm několik novinek. Přibyly nové společnosti a nové destinace. V srpnu k nám začnou létat například japonské aerolinky. Půjde o několik charterových letů. Za důležité to považuji, protože nepravidelné linky jsou často prvním testem, po kterém se společnosti rozhodují, jestli zavedou ty pravidelné.
Kromě toho jsme získali nového bázového dopravce – nízkonákladovou leteckou společnost SkyEurope. V Praze má své domovské sídlo její flotila dvou nejmodernějších Boeingů 737. Po Smart Wings je to teprve druhá low cost společnost, která má svou bázi ve střední Evropě.
Zapomenout nechci taky na velkého charterového přepravce Condor, který otvírá linku z Prahy do Mnichova.
Předpokládáme, že ani v letošním roce se dynamika růstu letiště nezastaví. A to především díky tomu, že se nám od května 2006 podařilo zvýšit dráhovou kapacitu na čtyřicet pohybů za hodinu, oproti osmatřiceti, které jsme měli v loňském roce.
Vstříc vycházíme i lidem, kteří si chtějí během svých cest, například dovolených, bezpečně zaparkovat auto. V Ruzyni jsme od 1. června snížili cenu parkovného pro řidiče, kteří zde svoje auto nechají déle než týden, o 20 %. Systém nových samoobslužných automatických pokladen s integrovaným platebním terminálem, který umožňuje hradit parkování nejen hotově, ale taky pomocí platebních karet, už snad ani nemusím připomínat.
S uspokojením můžeme potvrdit, že i služby, které nabízí smluvní přepravci, fungují dobře. Taxislužba postupně přechází k jednotnému typu vozů se stejnou barvou. V termínu, který stanovuje naše vzájemná dohoda, budou všechny letištní taxíky žluté. To, jak víte, je barva, která se ve světě používá pro označení vozů taxi nejčastěji.

Čím se vám daří motivovat letecké společnosti, aby ve stále větší míře využívaly pražské letiště?
Praha se stává pro letecké společnosti atraktivní destinací nejen z geografického hlediska, ale i ekonomicky. Naše letiště do jisté míry ovlivňuje ceny ve středoevropském prostoru. Dopravci mají o Prahu zájem především díky relativně nízkým letištním poplatkům. To se pozitivně odráží ve velkém celkovém inkasu. Pro určité typy dopravy jsme vypracovali motivační programy. Jejich smyslem je přesvědčit další klienty, aby dali Ruzyni přednost před konkurenčními letišti. Tento princip uplatňujeme především u dálkové dopravy. Vzdálenosti, které v rámci Evropy považujeme za podstatné, z hlediska Asie nebo Ameriky už tak podstatné nejsou, a ekonomické preference proto mohou hrát rozhodující roli při volbě evropského letiště. Právě v těchto dnech finišují jednání o zimním letovém řádu, v jehož rámci by se u nás mělo objevit šest nových dopravců a přibýt dvanáct nových spojení. Přicházející přepravci jsou ale důležití také pro mnoho dalších subjektů v Česku, protože vytvářejí další prostor pro obchod i nová pracovní místa.

V pátém vydání Všudybylu generální ředitel Českých drah Ing. Josef Bazala uvedl: „Napojení letišť na kolejové spojení je celoevropským trendem. Pražské letiště je v současnosti jediným letištěm této velikosti mezi svými bezprostředními konkurenty, které napojení na železniční síť stále nemá. Z pohledu Českých drah, ale domnívám se i Letiště Praha-Ruzyně, je výhodné, aby bylo napojeno na co nejvíce univerzální železniční trať umožňující provoz víceméně všech typů kolejových vozidel – od rychlodrážních až po klasické soupravy dálkových vlaků. To pak umožní mnohem snazší a pohodlnější přepravu cestujících – zákazníků letiště a leteckých společností z celé spádové oblasti, kam dnes nepatří jenom třeba vámi zmiňovaný Tábor, ale celé Sasko, příhraničí Bavorska, Morava, Slovensko a další oblasti.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový vyhledávač: „Naše služby měříme pohledem zákazníka“)
Kvalitní dopravní spojení na letiště je podstatnou podmínkou pro další rozvoj obchodu a zvyšování plynulosti dopravy i komfortu cestujících. Zatím bychom byli vděční za lokální kolejové spojení. S případným železničním nádražím počítáme, a dokonce pro ně máme rezervovaný prostor. Záleží jen na rychlosti, s jakou se České dráhy, resp. jiný investor, pustí do napojení letiště Praha-Ruzyně na mezinárodní železniční sít.

Na pražském letišti jsem absolvoval řadu konferencí a prezentací vašich zákazníků. Se zprovozněním terminálu Sever 2 vám přibyly další konferenční prostory.
V terminálu Sever 2 je několik salonků i sálů vhodných pro malé, středně velké i velké konferenční akce. Do těch menších se vejde jen několik osob a mohou je využít například nadnárodní společnosti, když si jejich představitelé dají dostaveníčko v Praze. Máme ale i velký kongresový sál s maximální kapacitou 300 lidí. Dělit se dá na dva samostatné prostory a přístupný je z veřejné zóny. Účastníci jednání proto nemusí procházet speciální bezpečnostní kontrolou.

Řada mých přátel si velmi pochvaluje servis VIP salonků Letiště Praha, s.p. na Letišti Praha-Ruzyně. A prý to ani není nějak drahé.
Letiště Praha, s.p. je nákladově efektivní firmou, což se promítá i v naší cenové politice. Jsme si vědomi, že růst letiště je závislý na růstu jeho klientů a jejich zájmu. Poskytujeme proto i řadu doplňkových služeb, které mají cestování nejen zefektivnit, ale taky zpříjemnit. Zájemcům jsou k dispozici i naše VIP salonky, o kterých jste se zmínil. Od VIP salonků leteckých společností se ty naše liší tím, že zajišťují individuální odbavení. O pasažéry se od příchodu do VIP starají naši pracovníci. Zařídí jim veškeré odbavení a odvezou je k letadlu, do kterého nasedají jako poslední, krátce před startem. Po přistání z něho naopak první vystupují. Kdo tuto službu někdy zkusil, zpravidla u ní už zůstal.

www.prg.aero