Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Letiště Leoše Janáčka Ostrava
pro ty, kdo přinášejí prosperitu

Jakékoliv letiště má oprávnění existovat, má-li koho odbavovat. U mnohých z nich ve světě to zpravidla bývají domácí pasažéři. Jak je tomu v případě Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Moravskoslezském kraji, tak na to jsem se zeptal předsedy představenstva a ředitele Letiště Ostrava, a.s. Ing. Luboše Vavroše.
Letiště a klienti, to je souvztažnost, kterou se zabývám od nástupu do funkce ředitele. Náš byznys model formujeme tak, aby primárním klientem byla letecká společnost, a tudíž i naše hlavní příjmy pocházely z leteckých činností. Možná je to trošku v rozporu se současným trendem hubů a superletišť, kde je snahou převrátit poměr výnosů letiště z tzv. neleteckých činností na úkor leteckých v poměru 70 : 30. Tzn., že ekonomika takových letišť je závislá na masivním pohybu cestujících. V našem případě je ale třeba si položit otázku, jestli je moravskoslezská populace schopná provoz Letiště Leoše Janáčka Ostrava takovýmto způsobem financovat. Dělali jsme si rozbor výnosů letiště a přepočítali jej na půldruhého milionu cestujících, což je náš cílový stav pro rok 2015 za podmínek, které nám nabízejí „lowcostoví“ letečtí dopravci. Kdyby tomu tak bylo a my bychom inkasovali to, co dnes nízkonákladové letecké společnosti za cestující a jejich odbavení platí, měli bychom nižší výnosy, než máme dnes při našem 60 : 40 strukturovaném charterovém a pravidelném provozu, kdy odbavujeme převážně cestující z řad obchodní klientely.

Setkávám se poměrně často s tím, že letiště, a to zřejmě celosvětově, jsou hodnocena podle počtu odbavených cestujících.
Nevím, máme-li právo omezit svůj pohled jenom na to, kolik naším letištěm projde cestujících. Hodnocení letiště je otázkou celkového ekonomického nastavení a úrovně poskytovaných služeb. Při počátečním rozhodování o jaký charakter letiště v našem případě půjde, bylo rozhodnuto, že budeme regionálním letištěm, které bude poskytovat služby v celé šíři. Rozdíly v ekonomickém přínosu obchodní klientely a low-cost klientely jsou markantní. Ostravské letiště a nízkonákladoví dopravci, to je poměrně citlivé téma. Pro nás není problémem, pokud bude low-cost či jakýkoliv letecký dopravce nalétávat destinaci Ostrava. Jsme však zodpovědni za to, že všichni dopravci budou mít stejné podmínky. To je, bohužel, oblast, ve které se s představiteli nízkonákladových dopravců neshodneme. Jejich hodnocení a představa, kolik jsou ochotni nechat za služby poskytované letištěm, se rozchází s tím, kolik za ně musíme účtovat. Naštěstí pozice ostravského letiště je vnímána i tak, že podnikáme v regionu, který je momentálně na začátku cesty k prosperitě. Hledáme-li maximálně možnou přidanou hodnotu, určitě je to zprostředkování kvalitní služby pro ty, kteří do Moravskoslezského kraje přinášejí rozvoj obchodních aktivit a průmyslu.

Ano, Moravskoslezský kraj má obrovskou perspektivu hospodářského rozvoje. Kolik lidí do/z vašeho kraje a jak často létá?
V současné době provádíme cílený výzkum s tímto zadáním. Potřebujeme znát, kolik cestujících využívá letecké dopravy, tzn., kolik letenek se prodá přes IATA kanceláře a další prodejce, bez toho, že by museli být odbaveni ostravským letištěm. Jsme přesvědčeni, že je to mnohonásobně vyšší číslo než počet pasažérů, který projde letištěm Leoše Janáčka Ostrava. Další segment, který poměrně podrobně mapujeme, je poptávka po charterových letech. Díky charakteru letiště a našemu dráhovému systému nás zajímají zejména ty do dálných destinací. Veškeré naše investice do infrastruktury a vize do budoucnosti směřují k připravenosti ostravského letiště na velkoobjemová letadla, která pro svůj vzlet potřebují víc než dva tisíce pět set metrů startovací dráhy. Bavíme se ani ne tak o segmentu přepravy osob, jako o přepravě zboží. Je to ještě dlouhá cesta před námi, ale jsme přesvědčeni, že co se týká struktury výnosů letiště z leteckých činností, mohlo by cargo být významným prvkem ekonomické stability. Pokud se nám jej podaří rozvinout, máme daleko větší šanci v zájmu cestujících na naše letiště přivádět další linky z nových destinací i bez přispění z vnějších zdrojů.

Alfou a omegou současného obchodu jsou vazby na dálně východní destinace. Letiště Leoše Janáčka Ostrava disponuje jednou z nejdelších a bezesporu nejširších runwayí v Česku. To, čeho se mu ale zatím nedostává, je větší napojení na pozemní dopravní infrastrukturu.
Ostravská startovací dráha má tři tisíce pět set metrů. Určitě je největší dráhou širokou šedesát tři metrů (proti pětačtyřiceti metrům v Praze). Umožňuje nám to odbavovat i ta největší letadla. Napojení na ostatní dopravní infrastrukturu je jednou z nejdůležitějších podmínek pro to, aby naše letiště mohlo fungovat jako logistické centrum. Proto nás těší, že je připravováno přímé napojení třetího železničního koridoru a prodloužení kolejiště až do prostoru odbavovací haly s tím, že jedním z cílů napojení na kolejovou dopravu je odbavování zboží. Letiště Leoše Janáčka Ostrava má dobrou polohu mezi nově budovanou dálnicí D47 a stávající rychlostní komunikací R48. Tzn. páteřními komunikacemi, které vedou ze severu na jih a z východu na západ. Letiště se nachází do čtyř pěti kilometrů na přivaděčích obou těchto komunikací. Velmi významným rozvojovým faktorem je současná vlna zahraničních investic plynoucích do Moravskoslezského kraje, z nichž ta největší je korejský Hyundai. To nás přivádí k uvažování o potenciálním leteckém spojení Ostravy s některou z dálně východních destinací.

Letiště Ostrava, a.s., jako provozovatel Letiště Leoše Janáčka Ostrava, je v majetku kraje.
Ano a spolupráce s krajem je na velmi dobré úrovni. Jeho ochota investovat do rozvoje infrastruktury letiště, jako důležitého prvku rozvoje regionu, je stoprocentní. Pro nás, coby provozovatele letiště, je důležité být komunikačním svorníkem i mezi krajem a statutárním městem Ostravou jako dalším velmi významným partnerem letiště. Ke spoluodpovědnosti za budoucnost letiště se snažíme přilákat i další města Moravskoslezského kraje. Ve spolupráci se Společností pro rozvoj Moravskoslezského kraje připravujeme projekt, přispívající k tomu, aby k rozvoji letiště daleko cílevědoměji přispěly i podniky, které na území Moravskoslezského kraje působí. Je to pro nás prvořadý marketingový zdroj zjišťování poptávky po letecké přepravě. My jsme zodpovědni „pouze“ za to, aby služba byla kvalitně nastavena, ale ten, kdo vytváří potřebu leteckého spojení, jsou města, kraj, firmy a resort cestovního ruchu.

www.airport-ostrava.cz