Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Legendární Praga R se vrací

Ve čtvrtek 19. dubna představil Čedok svůj nový projekt. Před jeho sídlem v ulici Na Příkopě byl slavnostně odstartován seriál okružních jízd Prahou historickým autokarem Praga R. Majitelem autokaru je Emil O. Příhoda provozovatel Automusea Praga ve Zbuzanech.

V roce 1920
Autokar opustil brány automobilky Praga v roce 1920. Ve stejném roce jej zakoupila nově založená Československá dopravní kancelář, známější pod zkratkou Čedok. Na její objednávku pak firma Jech Praha vyrobila karoserii, jež z vozu učinila na tehdejší dobu neobvyklý dopravní prostředek – vyhlídkový autokar. Do provozu byl uveden roku 1921. Zahrál si i ve slavném filmu pánů Voskovce a Wericha „Pudr a benzín“.

Další osudy autokaru Praga R
byly neveselé. Poté, co jej Čedok nahradil autokarem s větší kapacitou, jej zakoupilo město České Budějovice se záměrem provozovat ho v městské hromadné dopravě. K tomu nikdy nedošlo. Po čase byl prodán městu Heřmanův Městec, kde dlouhá léta sloužil jako stacionární hnací jednotka katru.

V roce 1970
byl ve zuboženém stavu zakoupen pro Automuseum Praga. Jeho rekonstrukce stála nemálo času i finančních prostředků. Také díky podpoře Čedoku se letos podařilo rekonstrukci dokončit.

Projekt okružních jízd
představil generální ředitel Čedoku Miroslav Res, který mj. řekl:
"Opravdu mne těší, že se nám ve spolupráci s panem Příhodou podařilo tuto myšlenku uvést v život. Zahraničním a tuzemským návštěvníkům i občanům Prahy se tak naskýtá možnost nevšedního zážitku z jízdy historickým autokarem nejkrásnějšími částmi Prahy.“ Jízdy budou probíhat čtyřikrát denně až do konce října bez ohledu na počasí, neboť otevřený autokar je možno zastřešit skládací plátěnou střechou.

Vybraná technická data autokaru Praga R:
Motor: řadový čtyřválec s rozvodem SV
Obsah: 3824 cm3
Výkon: 35 HP při 1200 otáčkách
Spotřeba: cca 45 litrů/100 km
Max. rychlost: 28 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1800 kg
Kapacita: 13+2
Rok výroby: 1920
Rok uvedení do provozu: 1921

Automuseum Praga
bylo založeno v roce 1957. Nyní se nachází ve Zbuzanech v okrese Praha západ. Hlavním cílem muzea bylo zmapování historie naší největší automobilky a historie českého automobilového průmyslu, který ve své době patřil k evropské špičce. V současné době je v majetku muzea 72 automobilů Praga s datem výroby od roku 1907 do roku 1985. Sbírka zahrnuje vozidla osobní, nákladní, dodávková, autobusy, traktory, vojenské speciály, kropicí vozy a v neposlední řadě i vozy sanitní a pohřební. Chloubou sbírky je i kompletní archiv materiálů o automobilce Praga včetně 350.000 ks výrobní a výkresové dokumentace. Automuseum Praga je uváděno ve všech seznamech světových muzeí a je hodnoceno kulturní komisí UNESCO jako třetí největší značková sbírka, která svým rozsahem překračuje rámec České republiky.