Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
O tom, že uděláme rozhovor, jsme se s hejtmanem Kraje Vysočina
RNDr. Milošem Vystrčilem domluvili 13. listopadu v Praze na Slovanském
ostrově v paláci Žofín, když zde v rámci Programu Národní ceny České
republiky za jakost za Krajský úřad Kraje Vysočina přebíral ocenění
v kategorii Zlepšení výkonnosti organizace. Rozhovor jsme začali
rozhodnutím Ministerstva pro místní rozvoj České republiky převést
další kompetence týkající se resortu cestovního ruchu na kraje.
Kraj Vysočina, podobně jako další kraje, má prioritu cestovní ruch ve
svém regionálním operačním programu. Ten má náš kraj společný
s Jihomoravským krajem. S ministrem pro místní rozvoj panem Petrem
Gandalovičem jsme se shodli na tom, že jsou to právě krajské samosprávy,
které ví, kde u sebe investovat do hospodářských a podpůrných aktivit
cestovního ruchu. Kraje, obce a města si totiž už dávno uvědomují, že
resort cestovního ruchu je pro ně cestou, jak do svých katastrů přivádět
turisty, tedy další spotřebitele, a s nimi obrovskou kupní sílu –
poptávku po službách a zboží – výrazně přispívající k jejich
hospodářskému oživení. Že cestovní ruch je prostor, jak přímo z obcí
a měst exkluzivně realizovat nejen lukrativní domácí obchod, ale
i zahraniční, aniž by se na komodity takovéhoto exportu vztahovala
vývozní embarga, kvóty, cla atd. Že z hlediska zaměstnanosti ruku v ruce
s rozvojem aktivit cestovního ruchu sílí potřeba zapojování místních
lidských zdrojů. Tedy nejenže cestovní ruch v daném místě či regionu
prostřednictvím útrat turistů, obchodních cestujících a dalších
příchozích generuje peníze odjinud, ale že přispívá ke konjunktuře na
trhu práce a otvírá nové podnikatelské příležitosti. Samozřejmě, nejen
pro ty, kteří služby cestovního ruchu přímo poskytují, ale
i indukovaně. V případě našich dvou krajů Jihomoravského a Vysočina
priorita cestovní ruch reprezentuje 19 % celkové alokace finančních
prostředků v rámci jejich regionálního operačního programu.
Kolik je to peněz, pane hejtmane, v absolutních číslech?
V průběhu sedmi let jsou to pro kraje Jihomoravský a Vysočinu zhruba
čtyři miliardy korun. To jsou peníze, kterými by mohli disponovat
podnikatelé, neziskové organizace, obce, města a kraje, a to jak v oblasti
infrastruktury cestovního ruchu, tak měkkých projektů, v jejichž rámci
vznikají turistická informační centra či turistické informační sítě.
Pokud ony čtyři miliardy rozdělíme po jednotlivých rocích, pak to
vychází na zhruba 250 milionů korun pro Kraj Vysočina ročně. Když si
vezmete, že je v našem kraji cca sedm set obcí, započítáte kraj plus
neziskové organizace a podnikatele, pak 250 milionů korun není moc. Např.
náklady na vybudování kongresového centra mohou být okolo půl miliardy
korun, a i kdyby plná polovina z těchto nákladů byla hrazena investorem a
druhá z evropských peněz, byla by celoroční lokace peněz pro Kraj
Vysočina vyčerpána touto jedinou investiční akcí. Proto pokud si někdo
myslí, že to budou pouze peníze Evropské unie, které urychlí rozvoj
podnikatelských aktivit cestovního ruchu v našem kraji, není to úplně
pravda. Evropské peníze mohou být jen startovacím impulzem. Hlavními
hybateli musí být podnikatelé, obce a kraje, kteří přijdou na to, že
investovat v resortu cestovního ruchu se vyplácí i z vlastních peněz,
protože to přináší zisk nejen ve formě zhodnocených investic, ale
i oživení na trhu práce. Tedy ve formě sociální stability, trvale
udržitelného rozvoje a samozřejmě zvýšení kulturnosti daného
prostředí. Čistá, bezpečná, upravená města a obce, kvalitní udržované
obecní a městské mobiliáře i bohatá nabídka společenských,
sportovních a uměleckých programů a s nimi související infrastrukturou
samozřejmě slouží nejen příchozím – turistům, ale i trvale zde
žijícím obyvatelům. Takže rozvoj odvětví cestovního ruchu
v konkrétních místech může úspěšně fungovat i jako výrazný faktor
proti vylidňování měst a obcí.
Použil jste terminus technicus „investovat“. Už jsem se setkal
i s tím, jak si vysoce postavený akademický vědátor a funkcionář
kterési vysoké školy zemědělské, jenž na své půdě trpěl fakultu
cestovního ruchu, pletl základní ekonomické pojmy a nečinil rozdíl mezi
„dotacemi“ a „investicemi“. Zřejmě podle klíče: „Podle sebe
soudím tebe.“ Cestovní ruch ale není byznysem, v němž by se systémově
sázelo na to, že lze šetřit na pojištění podnikatelských rizik, protože
to, co zpacká pánbůh, spraví státní dotace. A la: „Státe zaplať,
neurodilo se!“ Cestovní ruch nepotřebuje dotace, ale investiční pobídky,
které iniciují poptávku, rozhýbou obchody a trh práce.
Je to tak. Kraj Vysočina investice do cestovního ruchu dlouhodobě podporuje.
Podporujeme výstavbu ubytovacích kapacit. Samozřejmě takovou, která
splňuje stanovená vysoká kritéria. Podílíme se na investicích do
infrastruktury cestovního ruchu, jako jsou cyklostezky, hipostezky, turistická
značení, lyžařské běžecké a sjezdové tratě, lanové dráhy apod. To
jsou věci, na něž obce i podnikatelé mohou v rámci grantových programů,
jako jsou např.: „Vítejte u nás“, „Modernizace ubytovacích
zařízení“ aj., žádat prostředky. Podporujeme vznik turistických
informačních center. Každá obec, která má turistické informační centrum
na úrovni, s odpovídající pracovní dobou včetně turisty exponovaných
svátků, sobot a nedělí, s odpovídajícím zázemím, s napojením na
kvalitní informační databázi, kde se co v kraji nachází a koná, od nás
může obdržet částku až do výše 85 tisíc korun. Pokud má půjčovnu
kol, dostane pět tisíc korun. Pokud pevné připojení na internet, dalších
šest tisíc korun atd. Takováto infocentra jsou zpravidla městská. Jejich
posláním je být integrujícím prvkem, kde se turistům dostane ucelených
informací. A možná, že i podnikatelé budou jednou fungování takovýchto
infocenter vylepšovat svými investicemi. Že si uvědomí, že investovat
společně s městem je pro jejich byznysy výhodné. Ale ve většině
případů je to „hudba budoucnosti“. V loňském roce kraj do
turistických infocenter investoval půldruhého milionu korun. A protože si
nesmírně ceníme faktu, že se již tři města Kraje Vysočina díky
památkám UNESCO dostala do většiny renomovaných turistických průvodců
světa a enormně tím přispěla ke zvýšení příjezdů a inkasa
z cestovního ruchu v Kraji Vysočina, každoročně je podporujeme
milionem korun.
V devátém vydání Všudybylu 2006 při příležitosti oslav
100 let úzkokolejné místní dráhy Jindřichův Hradec – Obrataň
v Kamenici nad Lipou jste mj. zmínil vnuka Jaroslava Haška pana Richarda
Haška a jeho aktivity v oblasti cestovního ruchu včetně kongresové
turistiky, kdy světoznámé dílo jeho dědečka k vám na Vysočinu do
Lipnice nad Sázavou do hostince (a dnes už i kvalitního penzionu)
„U České koruny“ (v němž Jaroslav Hašek nadiktoval valnou část
svých „Osudů dobrého vojáka Švejka“) přivádí nejen tisíce
řadových turistů, ale i světové kapacity. Ale nejen takovéto veličiny,
jako jsou Gustav Mahler či Jaroslav Hašek aj., na Vysočinu přivádějí
vysoce směrodatné hosty, jež pak následují ostatní. To je role i vás,
čelných politiků včetně komunálních, zvát k nám své zahraniční
kolegy i s jejich doprovody a prezentovat jim atraktivity České
republiky.
To děláme nejen my politici, ale i jiní. Ať to jsou vynálezci, vědci,
lékaři, špičkoví řemeslníci, podnikatelé, sportovci či umělci. Tím,
kam tito VIP jezdí, kde se rekreují, na co poukazují, do značné míry
udávají tón v cestovním ruchu a přivádějí další návštěvníky i na
naši malebnou Vysočinu. Ostatně i z Vysočiny je řada žijících
světově proslulých osobností. Ať vezmu Patrika Eliáše, který tak
propaguje město Třebíč s památkami UNESCO, nebo další sportovce Martinu
Sáblíkovou a Martina Koukala ze Žďáru nad Sázavou, také s památkou
UNESCO – Zelenou Horou. Další památka UNESCO je v Telči, a pyšně
říkám, v mém rodišti a rodišti určitě i daleko významnějších
lidí. Známí směrodatní lidé mohou hodně napomoci. Ale i vhodná
propagace prostřednictvím tištěných materiálů a dalších druhů médií
má důležitou roli. Je třeba mít na paměti, že o kom se nemluví, jako
kdyby neexistoval. V rámci průmyslu cestovního ruchu to platí
dvojnásob.
V minulém Všudybylu na vás zavzpomínal druhdy fyzik a matematik,
plzeňský biskup monsignore Radkovský.
Ano pan biskup vystudoval matematiku a fyziku a nejsem si jist, zdali ne dokonce
jadernou. Dostal jsem se k němu tak, že jsem na gymnáziu v Telči učil
velmi šikovného studenta Radkovského. Jeho strýc monsignore František
Radkovský totéž gymnázium vystudoval o více než generaci před ním. Při
125. výročí oslav Gymnázia Otakara Březiny v Telči jsem jako učitel a
zástupce ředitele školy měl poprvé možnost se s panem biskupem setkat.
Byli tam i němečtí hosté. Já ale spíše vládnu angličtinou než
němčinou. Dodnes s úsměvem i obdivem vzpomínám na to, jak pan biskup
dělal zástupci ředitele gymnázia Vystrčilovi tlumočníka. Naprosto
perfektně! Pana biskupa si velice vážím i proto, že jsem slyšel několik
jeho kázání. Pochází z Třeště. Toto město je i rodištěm další
vynikající osobnosti, ekonoma Josefa Aloise Schumpetera, který se podílel na
japonském ekonomickém zázraku. Je to místo, kde sídlí úspěšná oděvní
firma, která svou produkci vyváží do celého světa a mj. obléká
i britské policisty a železničáře, VÝVOJ, oděvní družstvo v Třešti,
a jež šije společenské oděvy pro řadu z našich zákonodárců a
představitelů státní správy a samosprávy. V Třešti také sídlí
Akademie věd České republiky a její Středisko společných činností tam
provozuje veřejnosti přístupný zámecký hotel. Takže i Třešť je
místem, které v rámci Kraje Vysočina určitě stojí za to navštívit.
Obrázky pamětihodností Radek Míka, Mini Park,
Mariánské Lázně.