Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V rámci vyhlašování „Českých 100 nejlepších“ jsem
přímo ve Španělském sále Pražského hradu 24. listopadu 2006 oslovil
jednatele jedné z oceněných firem Ing. Tomáše Cikána a jeho paní, záhy
poté co v přítomnosti prezidentského páru, ministrů, hejtmanů,
kapitánů českého průmyslu a dalších VIP převzali certifikační diplom
pro cestovní kancelář ESO travel, který ilustruje její postavení na
českém trhu s poznávacími zájezdy do mimoevropských zemí. Poznávací
zájezdy totiž bývají v oblasti outgoingového cestovního ruchu
považovány za vrcholný produkt cestování do cizích zemí. Manželů
Cikánových jsem se proto mj. zeptal, které destinace za poznáním lákají
nejvíce, jaké trendy lze očekávat v nadcházející sezoně 2007 a jak se
odrazily v nových katalozích cestovní kanceláře ESO travel
„USA/Kanada“ a „Jižní Afrika/Austrálie“. Není to z vaší strany
tak trochu luxus věnovat dva specializované katalogy právě těmto
destinacím? Anebo jinak, co vás vede k tomu, že právě na ně kladete
takový důraz?
Jde především o racionální zhodnocení potenciálu těchto oblastí,
které často zahrnují daleko více než jen jednu jedinou zemi. Poznávací
zájezdy na severoamerický kontinent, do Afriky a tradičně i Austrálie a
Oceánie patří v naší nabídce k absolutní špičce. Buďme ale
konkrétní. Kupříkladu dynamiku nárůstu u klientů mířících do
Spojených států měříme v řádech desítek procent ročně. Nejde přitom
o náhodu, ale o dlouhodobý trend, za nímž stojí celá řada faktorů.
Můžete jmenovat některé z nich?
Na prvním místě bych zdůraznil snazší – chcete-li až formální
přístup ke vstupním vízům, jejichž obtížné získávání značně
odrazovalo od cesty do této země. Když přidáme relativně nízké ceny
jednotlivých okruhů, vyšší kupní sílu obyvatel umocněnou klesajícím
dolarem, vyjdou nám velmi příhodné podmínky pro cestu do této neobyčejně
pestré a po všech stránkách atraktivní země. To jsou obecné příčiny,
vedle nichž růsty prodejů hodně souvisejí i s budováním image
specialisty na tuto destinaci a příznivou odezvou na poskytované služby.
A v případě Austrálie či Afriky?
Hlavní důvody oblíbenosti okruhů do Austrálie a na Nový Zéland
spočívají hlavně v nich samotných. V potenci jejich exotiky,
přírodních kouzlech a svěžímu životnímu stylu. Ovšem i u Austrálie
došlo letos k dramatickému zjednodušení vízových povinností, což
pochopitelně klienti s povděkem vítají. V případě cest za poznáním
černého kontinentu lze říci jediné: jde o celosvětový trend, mohutnou
vlnu zájmu o výpravná safari, divokou přírodu a silné zážitky ze
setkání s kulturně odlišnými poměry v subsaharském a hlavně
jihoafrickém regionu.
Máte asi na mysli především Jihoafrickou republiku…
V první řadě ano, ale zároveň dodávám – nejen. Naše silná pozice
v oblasti organizovaných zájezdů do Jihoafrické republiky je dána tím,
že jsme s jejím budováním začali dávno před příchodem této vlny –
lépe řečeno před tím, než naplno zasáhla i Českou republiku. Měli jsme
čas nasbírat cenné zkušenosti, vypilovat trasy, odfiltrovat veškeré
„dětské nemoci“, vychovat špičkové průvodce… Díky tomu nyní
dokážeme nabídnout české veřejnosti kvalitní a nesmírně atraktivní
cesty do Tanzanie, Keni, Namibie, Zimbabwe či Botswany – tedy zemí, které
ještě před časem zněly uším českých cestovatelů sice exoticky,
zároveň však zůstávaly z řady důvodů nedostupné. S tím, jak mnohé
z těchto důvodů – zejména pak finanční – padají, lze bez nadsázky
říci, že právě posledně jmenované země budou do budoucna želízkem
v ohni v oblasti poznávacích zájezdů do černé Afriky.