Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Karlovarské letiště má strategický význam pro svůj region

Karlovy Vary patří mezi nejvýznamnější turistické cíle České republiky. V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání jsem o rozhovor požádal ředitele mezinárodního letiště Karlovy Vary Ing. Václava Černého.
Co se týče největšího rozkvětu pravidelné dopravy na našem letišti, pak jeho vrchol byl v sedmdesátých letech minulého století. V roce 1978, kdy sem létaly pouze vnitrostátní linky, jím prošlo kolem padesáti tisíc pasažérů. Co se týče novodobé historie, první pravidelný mezinárodní spoj zde byl zahájen Českými aeroliniemi v únoru 1998 na trase Moskva – Karlovy Vary – Moskva. Vytíženost linky má trvale stoupající tendenci. Dnes již tuto trasu absolvují čtyři lety týdně. V letech 2000 a 2001 k nám v červenci až září Travel Servis provozoval charterové lety na lince Praha -Tel Aviv – Karlovy Vary – Praha. Izraelská klientela je v současné době jednou z těch, které se významně podílí na celkovém počtu karlovarských lázeňských hostů. S jistými nadějemi proto sleduji vývoj v Izraeli a na palestinských autonomních územích, jež by se mohl odrazit i v obnovení tohoto spoje. V letošním roce k tomu v oblasti pravidelné přepravy přibyly dva vnitrostátní lety týdně na trase Praha – Karlovy Vary – Praha. Tato linka má v Praze slušnou návaznost na mezinárodní lety z Ameriky, Německa, Itálie atd.

Jaká byla vaše cesta na místo ředitele mezinárodního letiště Karlovy Vary?
Nastoupil jsem sem zvenčí. Nicméně v té době jsem už byl několik let členem Aeroklubu Karlovy Vary. Vystudoval jsem Vysokou školu dopravní v Žilině – obor provoz a ekonomika letecké dopravy. Po listopadu 1989 jsem dva roky pracoval jako pilot u Slovairu. Slovair se transformoval do Air Specialu, který v první fázi propustil zhruba třetinu pilotů, což jsme odnesli my, mladí. Pak jsem se z letectví na chvíli profesně vytratil, ale létat jsem nepřestal – stal jsem se členem Aeroklubu Karlovy Vary. Na jaře v roce 1998 mne kontaktoval můj předchůdce na tomto místě, Ing. Machačka, s nabídkou nastoupit po něm jako ředitel. Po dvouměsíčním zvažování všech pro i proti jsem s tím souhlasil. Pak už to bylo na generálním řediteli České správy letišť a jeho rozhodnutí.

Co vám poslední dobou udělalo největší radost?
Jednoznačně zavedení čtvrté linky Moskva – Karlovy Vary – Moskva. Po jejím otevření jsme volali již od minulého roku. O toto zvýšení počtu letů se zasloužil také karlovarský primátor Mgr. Zdeněk Roubínek, a já věřím, že to na této trase není linka poslední. Podívám-li se totiž do statistik, pak počet lázeňských hostů v Karlových Varech z Ruské federace je stále zhruba o třetinu vyšší než počet pasažérů, kteří z této oblasti přilétají do Varů přímo.

Je velmi sympatické, že přiletivší před vaší letištní budovou vítá socha Jurije Gagarina. Ostatně zamával i mně a byl to pilot jako vy.
Ano, byl to pilot, nicméně těžko se s ním srovnávat. Bezesporu je dobře, že město Karlovy Vary našlo důstojné umístění pro sochu člověka, který svým letem do vesmíru zahájil kosmickou éru lidstva.

Čím to je, že v leteckém byznysu Česko jede, konkrétně vám se např. nedostává přepravních kapacit mezi Moskvou a Vary, a většina ostatního světa stagnuje?
Nevím, jsem-li ten, kdo by na takovou otázku měl odpovědět. Veškeré soudy jsou v našem byznysu velmi ošidné, protože stačí strašně málo a všechno je jinak. Naše česká dynamika není nikterak světoborná, ale (na rozdíl od většiny ostatních) je. Incoming do Česka, dle mého názoru nedostatečně podporovaný státem, se vzdor tomuto přístupu díky podnikatelské sféře, a tak trochu i sám od sebe, rozvíjí bez větších výkyvů. Naše startovní pozice v tomto segmentu zahraničního obchodu byla úplně jiná než u tradičních a zavedených destinací. Souvisí to i s tím, jak město Karlovy Vary a Karlovarský kraj systematicky uplatňují politiku propagace cestovního ruchu a prosazování ekonomických zájmů tohoto regionu na zdrojových trzích. Nejen prostřednictvím renomovaných zahraničních veletrhů cestovního ruchu. Opravdu si nestačí jenom říkat, že máme krásný kraj, krásné město, krásné lázně, ale je třeba je prezentovat a prosazovat jejich hospodářské zájmy při všech možných příležitostech. Na Karlovarský kraj je třeba neustále poutat pozornost jako na destinaci, kam se (z našeho pohledu zejména) sluší létat. Objektivně pozitivní věcí pak je, že Česko nikdy nebylo spojeno s žádnými aférami a teroristickými útoky. Dá se říci, že ve světovém kontextu je Česká republika jakýmsi relativním „ostrovem klidu“, což se pozitivně projevilo i po jedenáctém září, kdy např. německá klientela zrušila téměř všechny zájezdy do Ameriky a řadu z nich přesměrovala do Karlových Varů. Takže Vary v roce 2001 zaznamenaly dvojnásobný příliv německých návštěvníků.

Vaše letiště má strategickou polohu, i je významné z hlediska lidí, z nichž mnozí rozhodují o tom, kde se bude investovat, protože velmi často cestují vlastními letadly.
Abychom si udělali trošičku obrázek o skladbě provozu na našem letišti, tak pravidelné linky tvoří zhruba pětasedmdesát procent leteckých výnosů na letišti Karlovy Vary. Zbylá čtvrtina je tvořena všeobecným letectvím, a to jak létáním pro zábavu, kdy např. do Karlových Varů přiletí na víkend rodina z Německa, tak byznys lety, které tvoří převážnou většinu z této čtvrtiny. Co mne mrzí je, že lidé z Karlovarského kraje (který má zhruba tři sta tisíc obyvatel) karlovarské letiště vnímají především jako příletové a odletové pro lázeňské hosty. Byl bych moc rád, aby se to do budoucna změnilo, aby obyvatelé tohoto regionu v brzké době mohli začít využívat výhody svého letiště a létali odsud na služební cesty či na dovolené k moři tak, jako je to dnes již běžné z Prahy, Brna, Ostravy a Pardubic.








www.csl.cz