Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Kapverdské souostroví

Kapverdské souostroví vzniklo sopečnou činností, EXIM tours cílevědomou


Cabo Verde, Kapverdské souostroví, zcela správně česky nazývané ostrovy Zeleného mysu, jsou souborem devíti větších a řady malých ostrovů uprostřed rovníkového Atlantiku. Nejbližší pevninou je pobřeží afrického Senegalu, vzdálené 500 km. Vzhledem k poloze v jižních pasátových mořích jsou ostrovy ideálním místem odpočinku u stále teplého oceánu. Poloha jižnější než například Dominikánská republika či Jamaika zaručuje teplé a stálé počasí. Kapverdské souostroví vzniklo sopečnou činností. Zdejší příroda je nádherná a jen málo dotčená moderní civilizací. Jde o atraktivní, teprve v posledních letech pro mezinárodní turistiku objevenou prázdninovou destinaci, nabízející odpočinek na krásných plážích ostrovů Sal, Boa Vista nebo Maio. Věnovat se tu lze i poznání rozmanité přírody a bujné tropické vegetace na ostrovech Santo Antao nebo Bravo, z něhož je krásný pohled na stále činnou sopku na ostrově Fogo, vysokou přes 2800 metrů, dominující souostroví. Naopak již dávno vyhaslé jsou krátery na ostrově Sao Vicente s kosmopolitním a kulturním hlavním městem Mindelo. Administrativním centrem Kapverdského souostroví je město Praia na největším ostrově Santiago. Právě o zdejší pevnost se s Portugalci celá staletí přetahovali piráti, z nichž největší proslulosti dosáhl Sir Francis Drake. Kulturně jsou ostrovy mimořádnou směsicí brazilských, portugalských, afrických a antilských vlivů. Zdejší obyvatelé mají mimořádný cit pro kombinaci karibské lehkosti bytí, brazilského stylu zábavy, africké ležérnosti a portugalské systematičnosti. Koloniální tradice se mísí s rodovými a etnickými vlivy a spoluvytvářejí kouzelnou směs pro návštěvníky s myslí otevřenou novým vjemům. Podnebí je suché tropické, teplotně velmi stálé s nevyhraněnými ročními obdobími. Nevýrazné období dešťů bývá zpravidla mezi srpnem a říjnem. Oficiálním jazykem je tu portugalština, ale většina místního obyvatelstva hovoří kreolštinou – směsicí místních a převzatých evropských výrazů. Na ostrově Sal působí rezidentní delegát cestovní kanceláře EXIM tours, který jejím klientům poskytuje servis, obvyklý i v jeho dalších destinacích.

Ostrov Sal
je turistickým centrem země s mezinárodním letištěm. Na jihu ostrova u nádherné pláže v přívětivé zátoce leží původně rybářská vesnička, dnes spíše turistické městečko, Santa Maria. Zdejší hotely snesou srovnání v mezinárodním měřítku. Ostrov Sal návštěvníkům nabízí výběr zábavy a vodních sportů. Je rájem pro milovníky potápění, windsurfingu i rybaření. Velkou atrakcí jsou projížďky terénními vozítky či parasailing a kitesurfing. V restauracích a barech hraje večer živá hudba. Ve vyhlášené diskotéce Pirata (dvojčeti proslulé diskotéky z brazilské Fortalezy) je zážitkem strávit noc při karibských a latinskoamerických rytmech. Voda jezera ve zdejším solném dole má léčivé účinky, srovnatelné s Mrtvým mořem. Večeře v rybích restauracích nebo nákup tradičních rukodělných suvenýrů bývá zážitkem. Křišťálově průzračné vody oceánu a bělostné pláže lze bezpochyby srovnávat s nejkrásnějšími plážemi Karibiku. Jsou vyhledávány turisty z celého světa. Ti si zpravidla Kapverdy zamilovávají hned po první návštěvě a trvale se na ně vracejí.

Klima

Měsíc březen duben květen červen
Teplota vzduchu (°C) 24 24 26 27
Teplota vody (°C) 23 24 24 25

Časový posun: 2 hodiny (v době platnosti letního času v ČR 3 hodiny)
Doba letu: 8 hodin
Měna: kapverdské Escudo (CVE)
Směnný kurz k 1.2.2006: 1 € = 110,265 CVE
Kreditní karty: použití omezeno jen na některé velké hotely
Cestovní doklady: cestovní pas, platný minimálně 6 měsíců po datu ukončení pobytu + vstupní vízum (obstará CK EXIM tours)

Rozhovor s výkonnou ředitelkou cestovní kanceláře EXIM tours paní Romanou Slížkovou jsem začal zmínkou o nové destinaci EXIM tours – Kapverdském souostroví.
Ano, naším záměrem je nabídnout klientům více destinací v období, kdy ještě nezačala sezona ve standardní letních destinacích, jako jsou Řecko, Španělsko či Turecko. Proto jsme volili Kapverdské ostrovy, které začneme létat koncem března 2006. Lety budou trvat do června 2006. Kapverdské ostrovy nejsou na českém trhu mezi zájemci o pobytové zájezdy moc známy. Nachází se jižněji než Dominikánská republika či Jamajka. Je na nich stabilní letní počasí.

Loni EXIM tours navýšil počet klientů o více než padesát tisíc. Nezpychli jste?
Ne. Klienti totiž nemají rádi namyšlené cestovky. Svou proklientsky vedenou obchodní politikou i konkrétními obchodními výhodami jim v maximální míře dáváme najevo, že jsme tu kvůli nim a díky jim, a ne obráceně. Tak si EXIM tours získává a zřejmě i zasluhuje opakovanou přízeň zákazníků. Tedy, není to pouze o dodržování obchodní etikety, ale také o ekonomické stránce. V obchodě se nehraje na hezká slova a úmysly, ale hlavně na výsledky. Z naší strany to znamená docilovat vysoce konkurenčního poměru ceny a kvality produktu. A hodnocení cestovní kanceláře EXIM tours ze strany klientů? Sám už jste naznačil. Zhruba třicetiprocentní meziroční nárůst v roce 2005 oproti roku 2004. Ačkoliv se EXIM tours v kategorii leteckých zájezdů stal jedničkou na českém trhu, ke klientům budeme stále přistupovat jako k lidem, kteří mají své potřeby, touhy i ekonomické možnosti, jež velmi často naplňování jejich tužeb limitují. Tomu přizpůsobujeme nabídku včetně cenotvorby zájezdů. Ty jsme pro letošní rok hodně obměnili. Český turista už od dovolené začíná očekávat nejenom to, že se někam podívá zásoben vlastními konzervami, chlebem a řízkem, ale preferuje leteckou dopravu a chce mít maximum služeb a pohodlí. A protože se evropské skupině cestovních kanceláří EXIM tours daří v pobytových místech získávat významné množstevní preference, daří se nám pro české zákazníky EXIM tours získávat za jimi akceptovatelné ceny hotely vyšších kategorií, jež nabízejí více aktivit včetně all inclusive. Naši základní cílovou skupinu tvoří pochopitelně rodiny s dětmi. Ony jsou klienty, kteří s EXIM tours létají nejvíce. Dokázali jsme pro ně udělat nabídku, kdy dítě, a to až do osmnácti let věku, s námi může absolvovat zájezd zcela zdarma.

Předpokládám, že za určitých podmínek…
Ano, za podmínky, že cestuje s oběma rodiči či alespoň dvěma dospělými lidmi, např. babičkou a dědečkem. U dalších dětí vícečlenných rodin pak záleží na konkrétním hotelu. Máme nabídky, kdy se druhé dítě leteckého pobytového zájezdu účastní pouze za cenu odpovídající ceně jeho charterové letecké přepravy. Tj. jakoby za letenku (u charterových linek totiž není přípustné prodávat letenky samostatně bez dalších služeb). Ono „zcela zdarma“ je vždy omezeno termíny a počty míst, které jsou pro tuto nabídku vyčleněny. I když však klienti tuto možnost promeškají, i tak pro ně máme cenově vysoce konkurenční nabídky kvalitních zájezdů.

Tak, a nyní bych prosil „letem světem“ o té nabídce. Představení letošních destinací EXIM tours. O Kapverdách jsme již hovořili. Co kdybychom začali vaší milovanou Krétou?
To, o čem jsem již hovořila, že se EXIM tours daří zajišťovat zákazníkům hotely vyšších kategorii za obvyklé ceny nižších, se projevilo i na tomto nádherném řeckém ostrově. Omezili jsme proto nabídky apartmánových kapacit na minimum a dvouhvězdičkové hotely už zde vůbec nenabízíme. K dnešnímu dni (6.2.2006) máme ze zájezdů na Krétu prodáno čtyřicet procent celoroční kapacity. U Řecka všeobecně zaznamenáváme větší zájem než v letech předchozích. Co se týká Turecka, i zde byl velmi dobrý náběh. Prodej pak malinko zpomalil v době, kdy v médiích probíhaly zprávy o tzv. „ptačí chřipce“. Následné oživení prodeje však nasvědčuje, že si klienti uvědomili, že jim v přímořských letoviscích nic nehrozí. Rezervace se vrátily na úroveň začátku ledna, což je velmi pozitivní. Věřím, že tento trend bude pokračovat. Oproti loňskému roku si velmi dobře vede Bulharsko, kde jsme také změnili kapacity směrem k hotelům vyšších kategorií, poskytujících více služeb a aktivit. I zde se tento záměr ukázal jako správný. Ve Španělsku jsme hotely vyšších kategorií nabízeli již v minulých letech a poptávka je zde stabilní. V Egyptě jsme v zimě otevřeli novou destinaci -Taba. Klienti, kteří tam již byli, dávají pozitivní reference, což se pozitivně odráží na rezervacích. Egypt je i letos u cestovní kanceláře EXIM tours destinací číslo jedna, společně s Tuniskem. Opět jsme zde rozšířili kapacity a omezujeme prodej hotelů, které sice měly pro český trh abnormálně nízké ceny, ale už neodpovídají tomu, co český turista potřebuje.

Co vaše zimní letní destinace?
Ty se EXIM tours také daří, a to zejména díky českému národnímu leteckému dopravci Českým aeroliniím. Loni v listopadu jsme ukončili první rok naší strategické spolupráce s ČSA. Nyní už jsme za první třetinou roku druhého. ČSA byly krok správným směrem. Klienti oceňují vysokou kvalitu služeb. Oceňují to, že letadla ČSA létají načas. Za rok a čtvrt, co s ČSA takto spolupracujeme, jsme zpoždění letů zaznamenali cca ve dvou třech případech, a to jen díky špatnému počasí. Takže klient, pokud dostane pokyny k odletu, že poletí v osm hodin ráno, si může být na devětadevadesát procent jistý, že v osm skutečně odletí. Ideálním a na českém trhu naprosto bezkonkurenčním dopravcem jsou ČSA také při letech do dálných destinací, kdy operují moderními stroji Airbus A-310, které poskytují vysokou míru komfortu. Klienti EXIM tours v loňské zimě vyzkoušeli možnost připlatit si tzv. „comfort class“, která kromě vyššího standardu služeb nabízí pohodlnější cestování v širokých sedačkách „business class“. V letošním roce je „comfort class“ již vyprodána, protože pasažéři rychle poznali, že na dálkové lety se jim to vyplatí. Oproti loňské zimě jsme své zaoceánské exotické destinace: Brazílii, Venezuelu – ostrov Isla Margarita a Kubu tuto zimu rozšířili o Dominikánskou republiku. Volba EXIM tours – charterové lety do dálných exotických destinací se ukázala jako obchodně velmi prozíravá, protože klienti zpravidla absolvují už dvě dovolené ročně a EXIM tours jim exotiku cenově zdostupnil tak, že si ji může dovolit průměrně situovaná rodina. Zkrátka létáme plně obsazeni.

Dosahování výrazně konkurenčních cen se jistě týká i poznávacích zájezdů…
Poznávací zájezd je trošku jiný než pobytový. Pozornost se musí věnovat více faktorům než „jen“ tomu, aby klient měl kde bydlet, jíst, koupat se, slunit… EXIM tours má tým vynikajících průvodců. Nejširší spektrum poznávacích zájezdů máme v Egyptě, kde jsme zřejmě nejlepší jak do skladby zájezdů, tak do šíře a servisu. Skutečnost, že na naše poznávací zájezdy jezdí více turistů než s ostatními cestovními kancelářemi, hraje pochopitelně roli i v ceně zájezdu, kterou hradí klient. Je samozřejmě něco jiného dělat jeden poznávací zájezd za měsíc pro dvacet lidí, a nebo dělat poznávací zájezdy týden co týden.

Výrazný podíl na úspěchu cestovní kanceláře EXIM tours mají provizní prodejci, kterých prý máte na půldruhého tisíce, a naopak, dovolím si mínit, že značný podíl na úspěchu řady z nich mají produkty cestovní kanceláře EXIM tours.
Provizní prodejci chtějí mít dobrý byznys a jistotu. A u EXIM tours je mají. Zvláště v menších aglomeracích jim jde o existenční kredit – dobré jméno. O to, že se jim po absolvování zájezdu vrátí spokojený, tudíž opakovaný klient. Kooperace s provizními prodejci je pro EXIM tours životně důležitá. Na toto téma jsme hovořili i na prezentacích našich katalogů, které jsme v průběhu letošního ledna pořádali v Praze, Brně a Ostravě. Prostřednictvím provizních prodejců jsme jen za loňský rok prodali více než sto dvacet tisíc pobytových a poznávacích leteckých zájezdů. I na zmiňovaných prezentacích jsem konstatovala, že si EXIM tours spolupráce s provizními prodejci nesmírně váží a že se snažíme, aby nebyla komplikovaná, ale transparentní a přínosná pro obě zúčastněné strany. EXIM tours provizním prodejcům skýtá to, co je pro ně zásadní. Jasná pravidla. Snadno srozumitelné popisy v katalozích. To, že se jim dostává přehledných informací. Dvakrát týdně mají provizní prodejci aktualizaci last minuts a non-stop možnost rezervovat on-line. Všechny aktuality EXIM tours jsou na webových stránkách. Mají možnost kdykoliv hovořit s call centrem, a nejenom s ním. I s jednotlivými destination supervisory. Myslím, že provizní prodejci oceňují i to, že v případě, mají-li potřebu mluvit s vedením EXIM tours, top management firmy je jim k dispozici. A nejenže jim naslouchá, ale jejich připomínky aplikuje v praxi.

www.eximtours.cz