Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Již rok odbavujeme British Airways

Rok s rokem se sešel a já se ptám obchodního ředitele společnosti Menzies Aviation (Czech), s.r.o. Ing. Ladislava Klimeše, co je u nich nového.
Rozšířil se počet našich klientů. Již rok odbavujeme British Airways. Získali jsme německý Condor – dceřinou společnost Lufthansy, švédskou FlyMe. Pravidelnou dopravu nám začal létat i Dannish Air Transport. Pokud jde o náš podíl na handlingovém trhu v rámci Letiště Praha-Ruzyně pro třetí strany, máme tu podle počtu odbavených cestujících pětačtyřicet procent za loňský rok. Jsme tu největší. Dvě zbývající handlingové společnosti mají pro třetí strany dohromady pětapadesátipro­centní podíl. V oblasti carga pak máme osmdesát procent.

S otevřením letištního terminálu Sever 2 se zvětšil nejen objem handlingových služeb, ale i prostory pro jejich poskytování.
Rozšíření pražského letiště zprovozněním terminálu Sever 2 pro nás i pro další handlingové společnosti znamenalo, že při stávajících výnosech se nám významně zvedly náklady. To, co jsme předtím byli schopni obsloužit z jednoho místa a s určitým počtem lidí a techniky, musíme dělat z více míst. Některé funkce se kvůli tomu zdvojují a i provozní zázemí musíme mít dvakrát. Už jen kvůli velikým vzdálenostem mezi terminály – což je pěšky až dvacet minut.

Nicméně vaše hospodářské výsledky ilustrují, že se Menzies daří. Daří se také tak letecké dopravě celkově?
Boom, který byl v Praze v letech 2003 až 2004, už je asi za námi. Nyní se již vezeme na jím vzedmuté vlně v počtu cestujících i letadel. Přírůstky, jež bylo možné zaznamenat ještě loni (např. dynamika růstu cestujících procházejících letištěm) v řádu desítek procent, jsou nyní v řádu jednotek procent. Nízkonákladové letecké společnosti z Velké Británie částečně omezují provoz na původních linkách, které několik let využívaly, a otevírají nové. Celkový počet spojů z Velké Británie je menší, než byl před rokem či dvěma lety. Žádný nový dopravce typu Delta Airlies nebo Qantas, který by chtěl létat do Prahy, se tady neobjevuje. To je nevýhoda, kterou má Praha oproti Vídni. Některé znalecké agentury, jež se zabývají průzkumy trhu, stále porovnávají Prahu s Vídní, ale zapomínají se podívat na tyto trhy zblízka. Nyní již Praha nemá v tak veliké míře z čeho brát a její dynamika má charakter obvyklý v ostatních zavedených evropských destinacích.

Co se u vás událo výjimečného? V jednom z prvních našich interview jsme např. hovořili o tom, že přes vás šlo stádo antilop. Kdo letos?
Hodně výjimečnou záležitostí byl enormní provozní nápor v souvislosti s konáním Final Four, jež se koncem dubna tohoto roku uskutečnilo v pražské Sazka aréně. Finále poháru mistrů evropských zemí v basketbale k nám do Prahy přivedlo mimořádné množství charterů především z Izraele a Španělska. V jednu chvíli tady dokonce byla největší koncentrace izraelských letadel hned po Tel Avivu.

www.menziesaviation.cz