Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Je tady dobrý život

Kancelář šéfa obchodu Shell Aviation pro východní, střední a jižní Evropu pana Davida Greena se nachází v Praze na letišti. Z Česka tak (není-li zrovna v dotyčných zemích) řídí týmy Shell Aviation v Česku, Itálii, Německu, Polsku, Portugalsku, Rakousku, Rumunsku, Řecku, ve Španělsku, Švýcarsku a v Turecku.
Pane Greene, kolik má Shell Aviation takovýchto teritoriálních uskupení?

V podstatě pět: Evropu, Severní Ameriku, Jižní Ameriku, Afriku a Střední Východ a Východ. Evropa sama je pak rozdělena na dva obchodní týmy: jeden je pro západní a severní Evropu a druhý pro jižní, východní a střední Evropu. V Aviation jsem sedm měsíců. Předtím jsem působil jako obchodní poradce v Shell centru v Londýně. Tři roky jsem pracoval ve filiálkách Shell po celém světě. Tu dva měsíce, tam šest. Bylo to velmi zajímavé, protože v té době nás v Shell centru na našem oddělení bylo kolem padesáti zaměstnanců pětatřiceti národností.

Ale česky jste z nich mluvil pouze vy. Co vás vedlo k tomu učit se zrovna náš jazyk?
Byl jsem zvědavý na zemi, jejíž piloti nám za druhé světové války tolik pomohli v bitvě o Británii. (Moc se mi proto líbil film „Tmavomodrý svět“.) Ale nejen to mne motivovalo navštívit vaši zemi. Od roku 1992 jsem žil a pracoval v Opavě. Mým prvním zaměstnáním hned po univerzitě bylo místo učitele anglického jazyka na tamním gymnáziu. V té době tam ale moc lidí anglicky nemluvilo. Jídelní lístky a takové věci, všechno bylo pouze v češtině. Takže mi nezbývalo nic jiného než se učit česky. Našel jsem tam řadu kamarádů, díky nimž jsem se stále zdokonaloval. V té době jsem měl bezkonkurenčně nejnižší plat, co jsem kdy v životě pobíral, ale život tam byl báječný. Lidé jsou tam poněkud jiní než tady v Praze. Mají se rádi a dělají spousty dobrých věcí. Narodil jsem se sice na Kypru, kde byl v té době otec u Royal Air Force, po rodičích jsem ale Velšan. Lidé ve Slezsku jsou hodně podobní lidem ve Walesu. Angličané jsou jakoby Češi v Česku a Slezany je možné porovnat s Velšany v Británii. Lidé tam jsou více spjati se zemí, s místem, v němž žijí. Je tam klidnější život. Je pro mne nepochopitelné, že spousta Čechů chce žít někde jinde. Na tzv. Západě nebo v Americe. Podle mého názoru život a životní styl v České republice vůbec není špatný. Je tady dobrý život.

Británie je kolébkou sportu. Jaký jste dělal vy?
Na univerzitě jsem hrál rugby. V tom již ale, a to ani rekreačně, vzhledem k povolání, spojenému s neustálým cestováním, nemohu pokračovat. Chodím tedy běhat a do posilovny. Domnívám se, že tady v Praze máte asi osm rugbyových týmů. Vím, že v Praze a v Brně se rugby hraje na docela slušné úrovni. Občas se jdu podívat na zápasy.

Letecká doprava celosvětově stagnuje.
Ano, v Evropě jsou objemy výkonů o zhruba patnáct procent nižší než loni. Je zajímavé, že vzdor tomuto celoevropskému poklesu Česká republika stále zaznamenává pozitivní dynamiku včetně jejího dopravce ČSA. Podle mého názoru jsou České aerolinie jednou z nejlepších společností v Evropě. Pokud si mohu vybrat, rád letím s ČSA. Mají kvalitní letadlovou flotilu, velmi příjemný palubní personál a většinou velmi dobrý catering. A navíc, na jejich palubách mohu hovořit česky. Patříte mezi několik málo evropských zemí, které nemají tak velké problémy jako tzv. vyspělejší země, např. Francie, Velká Británie nebo Německo.
Nejen celosvětová stagnace letecké dopravy, projevující se globálně nižšími objemy odběrů leteckého paliva a maziv, tvrdě postihuje Shell Aviation. Trápí nás ještě další problém, a to kurz dolaru vůči euru. Dlouhodobé kontrakty se zákazníky totiž máme uzavřeny v dolarech, ale vstupy hradíme v eurech. Naše náklady se tak v souvislosti s enormním posílením eura vůči americkému dolaru zvýšily o dvacet procent.

Poslední dobou do Česka (na letiště Praha-Ruzyně), a to zejména z Velké Británie, přivážejí nízkonákladoví letečtí dopravci desetitisíce turistů týdně. Co podle vás tyto lidi do Česka přitahuje?
Reference. Velmi mnoho lidí z Velké Británie již Česko navštívilo. Už proto, že zde máte řadu architektonických i urbanistických skvostů. Domnívám se, že obrovský zájem o návštěvu Prahy a České republiky způsobují osobní svědectví. Pro poddané Jejího Veličenstva je v Česku příjemně a docela levně. Velmi dobře se zde vaří, máte vynikající pivo a zdejší lidé se k nám chovají vstřícně a vesměs s pochopením. Je fakt, že s nízkonákladovými společnostmi cestují zejména příslušníci nižších příjmových skupin a mládež. Velmi často se k vám vydávají povyrazit celé skupiny, a někdy to bývá poněkud hlučné.

Ale i tito lidé s sebou do Česka přivážejí peníze a utrácejí je v daleko větší míře než trvalí obyvatelé. Ostatně, po dobu pobytu se zahraniční návštěvníci stávají našimi hosty a je na české straně, aby se k nim chovala, jak si zaslouží, včetně péče o jejich bezpečnost a pořádek. Těžko si představit, že by britští bobyové s taktem a kultivovaně, a přitom nekompromisně, nezvládli rozjařený dav.
Ano, ale totéž dnes už platí také o vašich strážnících. Za dobu, co jezdím do Česka, čeští policisté udělali obrovský posun vpřed. Před deseti lety se mi zdálo, že se nás cizinců jakoby bojí. Na nikoho z nás se nesmáli, neměli snahu nám poradit, pokud jsme bloudili, nepomáhali, pokud jsme zlobili, báli se zasáhnout. Opravdu se to úžasně zlepšilo. Špičkové schopnosti vašich bezpečnostních složek ilustruje vysoce profesionálně zvládnuté výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky v září 2000 a pražského summitu NATO v loňském roce. U těchto akcí, provázených masovými protesty proti tzv. globalizaci a spojených s násilím, se nachází přímé srovnání se zabezpečením průběhu obdobných kongresů v tzv. vyspělejších zemích. A mají se od vás i co učit.

Hovoříme spolu v pátek 13. (června), což je datum, kdy se v Česku prvním dnem koná referendum o vstupu do Evropské unie. Proč by Česko mělo nebo nemělo být členem Evropské unie?
Je mnoho důvodů pro i proti. Nicméně se domnívám, že pozitiva převažují. Pokud se Česko stane členem Evropské unie, spousta věcí se pohne daleko rychleji kupředu. Bude k vám více investováno. Lidé budou cestovat ještě volněji. Co se mi teď hodně nelíbí, jsou neskutečně dlouhá čekání na pasovou kontrolu na ruzyňském letišti. Česko, a zejména Praha, která je čím dál významnější leteckou destinací, láká obrovské množství lidí. Pokud odpadnou celní a pasové bariéry, bude se k vám bude jezdit daleko pohodověji a v daleko větší míře, což se jistě odrazí i v posílení zahraničního inkasa z cestovního ruchu.






www.shell.cz





www.shell.com/aviation