Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Jak se v Česku buduje impérium

Každý, kdo se svým názorem přiblíží pravdě víc než ti druzí,

má většinu jediného hlasu.

Henry David Thoreau, 1817 – 1862

Anthony James Denny vstoupil před deseti lety na český trh s revoluční myšlenkou – vykupovat vozy za hotové a následně je prodávat. Za pár let vybudoval supermarket s ojetými vozy. Bilance za loňský rok prý předčila i jeho očekávání: přes třiatřicet tisíc prodaných automobilů. 

V tabulce nejúspěšnějších prodejců automobilů na českém trhu se již několik let drží na první příčce Škodovka, druhému místu vládne autobazar AAA Auto. Až třetí patří značkovým dovozcům zahraničních automobilů. Avšak ani celkový součet všech vozů prodaných za rok značkovými dovozci nedosahuje objemu ročního prodeje AAA Auto. Ředitele pro komunikaci společnosti Automobile Group, a.s., provozující síť autobazarů AAA Auto, Ing. Romana Šuberta jsem se proto zeptal, co jim v době, kdy má řada autobazarů existenční problémy, umožnilo vybudovat firmu zaměstnávající zhruba tisícovku lidí a kdo byl u jejího zrodu.
Společnost založil Australan Anthony James Denny. Rozhodl se uvést v praxi tehdy revoluční myšlenku – vykupovat vozy za hotové a následně je prodávat. Zcela vyloučil komisní výkup a prodej. Startovací pozici měl tehdy naprosto ideální. Počátkem devadesátých let totiž všechny autobazary vypadaly podobně. Malé prostory, udusaná hlína, pár ojetin, unimobuňka a pes na řetězu. Pan Denny začínal v roce 1992 s malým autobazarem a postupem času vybudoval toto impérium. Dnes již nehovoříme o autobazaru, ale o supermarketu s ojetými vozy. Ve třech prodejních bazarech a deseti výkupních pobočkách nabízíme sedmnáct set vozů denně. V loňském roce jsme prodali přes třiatřicet tisíc automobilů s obratem přes pět miliard korun a v letošním předpokládáme, že bychom mohli prodat přes čtyřicet tisíc. Obrat by měl překročit hranici šesti miliard. Druhý největší autobazar na českém trhu se pohybuje někde na čtvrtině našeho obratu. AAA Auto je v současné době nejúspěšnějším autobazarem na světě v prodeji vozů z jednoho místa. Začínáme se rozrůstat i v počtu zaměstnanců. Dnes jich ve firmě působí už přes tisíc, což je personálně docela oříšek. Firma je však vhodně strukturovaná. Na klíčových pozicích je poměrně silně zastoupen zahraniční management. Týdně obdržíme v průměru kolem osmi set životopisů. Jednou jsme však za stejné období obdrželi i rekordních 1220. Lidé u nás procházejí pětistupňovým vstupním procesem. Teprve pak mohou být přijati.

Není váš obchodní úspěch umocněn tak trochu i tím, že je Česko zaslíbenou zemí ojetých vozů?
Jak ilustruje úspěšnost ostatních autobazarů, jenom tím to nebude. Máte však pravdu, celkový stav vozového parku v České republice je téměř katastrofální. Průměrný věk aut je asi čtrnáct let. Jezdí zde zhruba tři sta padesát tisíc stodvacítek a stopětek. Současná legislativa ale příliš nenapomáhá tomu, aby se věk vozů ozdravil. Domníváme se, že nejlepším způsobem, jak současný stav korigovat, by bylo přijetí původního zákona, který dovoloval dovoz vozů pouze do pěti let stáří. Je ale fakt, že řada lidí v Česku nemá na to, aby si koupila nové auto. Zbylá část, která finanční prostředky má, zase velmi zvažuje, zda je pro ni výhodné, aby během prvního roku přišla o zhruba třicet procent hodnoty vozu jenom tím, že si jej pořídí nový. Mnoho lidí se už poučilo a ví, že je výhodnější pořídit si zhruba tři roky starý vůz vyšší kategorie, než investovat stejnou částku do nového střední třídy.

Je jaro, začátek motoristické sezóny. Jak se to projevuje u vás?
U nás je jaro už od začátku roku. Pokud jde o nárůst prodeje za první čtvrtletí letošního roku, jsme o dvacet devět procent výš, než v loňském rekordním roce. Obrat narostl o pětatřicet procent. Z toho lze usuzovat, že si lidé pořizují kvalitnější auta než loni. Naše autobazary mají jedno z největších call center. Pracuje zde více než sto dvacet lidí, sedm dní v týdnu, od rána do večera. Poslední údaje hovoří o pětatřiceti tisících hovorech týdně. Nejhlavnější sezóna nás přitom teprve čeká. V červnu chceme otevřít čtvrtý autobazar v Ústí nad Labem, kde bychom mohli prodávat sto až sto padesát vozů týdně.

Jaké má zákazník jistoty při nákupu ve třech áčkách?
Kupující mají nad rámec klasických výhod (jako je cena) možnost prohlédnout si vůz za asistence mechanika, zkontrolovat s právníky všechny smlouvy a jako jediní jim nabízíme i doživotní záruku na legální původ vozu. Kdyby se kdykoliv v budoucnu zjistilo, že byl vůz předmětem krádeže nebo leasingového podvodu (přestože vše při výkupu vozidla důkladně kontrolujeme), vracíme zákazníkovi plnou částku. Uplatňujeme všechny možné varianty financování. Od příjmu platby v hotovosti přes dva typy úvěrů, čtyři typy leasingu a protiúčet až po zpětný leasing. Kompletní prodej nebo nákup vozidla je možné zvládnout zhruba za hodinu. Záleží na komplikovanosti a v případě úvěrů či leasingů i na bonitě klienta.

Co čeká člověka, který vám nabídne auto k odprodeji?
Při tak velkém obratu vozů si můžeme dovolit poskytovat relativně vysoké výkupní ceny. Pracujeme s nižší marží, než je běžné. Nakupujme kolem třiceti procent aut, která jsou nám nabízena. Přímo v autobazarech máme dílny pro výkupní i předprodejní servis. Všechna auta čistíme, leštíme a myjeme.

Proč pouze zhruba třetinu nabízených vozů?
Bedlivě dbáme na to, aby byla ve slušném stavu a měla v pořádku dokumentaci. Mnohá tímto sítem neprojdou. Jindy se třeba nedohodneme na výkupní ceně. Je-li auto v perfektním stavu a prodávající za něj chce více peněz, většinou ho koupíme. Kvalita námi nabízených vozů je vyšší než v ostatních bazarech. Vyplývá to i z našich interních průzkumů, při kterých pravidelně monitorujeme ceny a kvalitu nabízeného zboží ve všech ostatních autobazarech.

Co auta, která neodkoupíte?
Ta z trhu bohužel nezmizí. Lidé je většinou nabídnou do komise v jiném autobazaru. Často jsou prodávána i prostřednictvím inzerátů v novinách nebo na internetu.

Jak byste specifikoval vašeho zákazníka?
Člověk, který se rozhodl pro ojetý vůz, nemá zpravidla jasnou představu o modelu, síle ani ročníku vozu, který by chtěl. Většinou k nám přichází s tím, že si chce vybrat podle aktuální nabídky. Pokud si zákazník nevybere v pondělí, může přijít druhý den a vybere si. Autobazary totiž denně doplňujeme novými kousky, takže je z čeho volit. Velká koncentrace vozů a jejich široký výběr jsou pro zákazníky hrozně důležité. Největší poptávka je již tradičně v sekci škodovek. Mezi nejprodávanější vozy patří Felicie, na druhém místě je pak Fabia a na třetím Octavia.


www.aaaauto.cz