Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Pivovary Staropramen a.s.

Objem prodaného piva (2009) 3,02 mil. hl
Pozice na trhu (2009) 2
Podíl na trhu (2009) 15 %
Pivovary Staropramen a Ostravar
Počet zaměstnanců více než 700
Staropramen v zahraničí ve více než 30 zemích
Největší trhy Německo, Velká Británie, Švédsko, Slovensko, Ukrajina, Rusko
Hlavní značka Staropramen
České značky Braník, Ostravar, Velvet, Vratislav, Měšťan
Mezinárodní značky Stella Artois, Hoegaarden, Leffe
Gastronomický koncept Staropramen Potrefená husa
Filosofie firmy Být partnerem v podnikání

Jak makroekonomické prostředí ovlivňuje konzumaci

Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen a.s. Ing. Zbyněk Kovář se narodil v Žatci. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze se specializací finance. Profesní kariéru zahájil ve firmě Arthur Andersen. Do společnosti Pivovary Staropramen nastoupil v roce 2000. Před nástupem na pozici generálního ředitele prošel různými pozicemi v odděleních financí, marketingu, trade marketingu a zejména obchodu. Absolvoval Global Exchange Program v Brazílii. Jeho nejoblíbenější značky piva jsou Staropramen, Stella Artois a Ostravar.
Pane řediteli, čím si vaše piva zasluhují tak velký podíl na českém trhu?
Piva produkovaná našimi pivovary jsou oblíbená už 140 let. Dlouhodobě jsme druhým největším producentem piva v České republice. Je to dané zkušenostmi a invencí lidí, kteří pro Pivovary Staropramen pracují v kombinaci s léty prověřenými recepturami, z nichž na počátku vycházíme i u zcela nových produktů. Ty nám zásadním způsobem pomáhají udržet si oblibu u spotřebitelů, protože do každodenní spotřeby vnášejí něco nového. Kreativita našich zaměstnanců nám umožňuje přicházet s inovacemi, jakou byla letos například Staropramen jedenáctka. Ta i přesto, že není v našem odvětví revolucí, je v mnoha ohledech unikátní.

Pivovary Staropramen jsou generálním partnerem Asociace hotelů a restaurací ČR. Na její výroční konferenci 25. a 26. listopadu 2010 budete hovořit o vývoji makroekonomického prostředí a jeho vlivu na gastronomii.
To, o čem bych rád hovořil, je, jakým způsobem současné makroekonomické prostředí ovlivňuje konzumaci piva. Můj příspěvek bude obsahovat jak dnes populární téma ekonomické krize, tak také dlouhodobé spotřebitelské trendy. Existují trendy, které se díky krizi zrychlují. Jeden z nich se hodně dotýká oborů, v nichž členové Asociace hotelů a restaurací působí – hotelnictví a pohostinství. Roste domácí spotřeba na úkor útraty v gastronomickém segmentu. Dnes přibývá lidí, kteří mají o něco méně peněz a více přemýšlejí, za co je utratí. A tito konzumenti piva nám utíkají z restaurací a hospod a stále více konzumují pivo doma. To má vliv na výkony celého gastronomického odvětví. Jedním ze způsobů, jak tyto lidi motivovat, aby se do hospod a restaurací vrátili, je přinášet novinky a inovace. Proto na trh přicházíme s novými pivy, jako je již zmíněná Staropramen jedenáctka či třeba točený nealkoholický Staropramen. To jsou produkty, které akcentujeme, aby pomohly zejména gastronomickému segmentu. Tyto inovace trh oživují, lákají stávající spotřebitele a přinášejí mu spotřebitele nové, a tedy nové tržby našim partnerům v pohostinství.

Když je zlá doba, tak se pije, když je dobře, tak se také pije…
Pokud se podíváme na historii trhu piva v České republice, tak bez ohledu na to, zda šla ekonomika nahoru nebo stagnovala, spotřeba piva na hlavu se nějakým zásadním způsobem neměnila. Pohybovala se kolem 160 litrů na hlavu a rok. České hospodářství za posledních patnáct let prošlo několika turbulentními obdobími, kdy nezaměstnanost šla nahoru nebo dolů, avšak na spotřebu piva to nemělo žádný zásadní dopad. Už v druhé půlce loňského roku a především letos jsme však zaznamenali, že spotřeba na hlavu klesá způsobem, který historie nepamatuje. V loňském roce to byl propad na zhruba 150 l na hlavu a letos pokles pokračuje. Jsme přesvědčeni, že je to dáno dopadem makroekonomických negativních vlivů na peněženky spotřebitelů. Protože pokud se podíváme, za co spotřebitelé utrácejí, vidíme, že logicky daleko víc za nezbytné výdaje, což jsou např. splátky hypoték, energie, nájem atd. Zkrátka položky, které jsou v onom pomyslném nákupním koši nezbytnější. A protože nemají větší příjmy, na zbytné výdaje se jim dostává méně peněz. A bohužel, pivo i návštěva restaurací patří mezi ty, které mají v jejich spotřebním koši nižší priority. Pokud se podívám na pivo ve srovnání s jinými nápojovými kategoriemi, je vidět, že v České republice je pořád prioritou, a mezi tzv. zbytnými výdaji je tím nejvíce nezbytným. A přestože pokles spotřeby piva není tak velký jako u jiných nápojových kategorií, rozhodně je markantně větší, než kdy byl za posledních patnáct let.

Vaše akciová společnost je významným exportérem piva. Jedním z největších v Česku.
Ano, pohybujeme se mezi druhou a třetí příčkou. Odstup mezi prvními třemi hráči není nijak veliký. Avšak také oblast exportu poznamenalo hospodářské zpomalení na trzích, kam tradičně vyvážíme, což je západní Evropa. Kompenzovali jsme to růstem na jiných trzích, např. na Ukrajině nebo v Rusku, kde se nám daří růst. Ale ne proto, že by rostly tamní trhy, ale proto, že značka Staropramen má na těchto trzích velký růstový potenciál.

Co ti, kdo umí pivo udělat, a nebo i zkazit?
Stále platí, že sládek pivo vaří a hospodský ho dělá. Segment pohostinství, hotelů a restaurací je tak pro naše odvětví nejvýznamnější. Platí to ohledně celkové poptávky po našich značkách. To, abyste si nějaké pivo koupil v maloobchodní prodejně, hodně určuje zkušenost a reference z restaurace či hospody. I v této době proto naše investice hodně směrujeme do tohoto segmentu, abychom společně nedopustili další pokles a naopak podpořili růst. Jedna z těchto investic se třeba týká tankového piva, u kterého rádi říkáme, že je nejčerstvější široko daleko, protože je nepasterované. Je to pivo, u něhož dochází k minimální manipulaci. Vozí ho čerstvé z pivovaru a je výborně uskladněno. Proto je tak oblíbené u spotřebitelů. Díky přehledům výkonů pak vidíme, že tam, kde se nám společně s partnery podařilo tankovou hospodu postavit nebo přebudovat, roste zájem o naše značky a dochází k nárůstu výtoče.