Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S viceprezidentem ČSA pro provoz Ing. Jiřím Posem jsme se během
léta potkali několikrát. Naposledy v polovině září, kdy jsem s ním
dělal rozhovor pro Všudybyl. Pane viceprezidente, počty odbavených
pasažérů na mezinárodním letišti Praha – Ruzyně lámou rekordy,
přičemž na tomto stavu má výrazný podíl český národní dopravce.
Co se týče objemu cestujících, kteří procházejí letištěm
Praha-Ruzyně, strategickým záměrem ČSA je mít na tom
pětapadesátiprocentní podíl, přičemž se dnes k této hranici
blížíme. Se zájmem sledujeme zdejší bezprecedentní nárůst provozu,
v němž se všem zúčastněným subjektům, včetně České správy
letišť, daří úspěšně zvládat objemy počtu cestujících, které
překračují původní projektovanou terminálovou kapacitu o 30 %.
Z pohledu externí spolupráce s Českou správou letišť musím konstatovat,
že její kvalita neustále roste. Našli jsme společnou řeč v oblasti
koordinace provozu vlajkového dopravce a provozu na letišti vůbec, a je to ku
prospěchu všech, počínaje odbavením u přepážek. Právě důraz na
uživatelský komfort pasažérů i jejich snadnou orientaci umožňuje
zvládat ony obrovské objemy cestujících v provozních špičkách.
Společně s Českou správou letišť v rámci spolupráce na ploše
například připravujeme pro turbovrtulová letadla vyjíždění ze stojánek
bez cizí pomoci na revers. To nám ušetří pracovníky a prostředky na
„push back“, případně šetří technický stav letadel při otáčení na
místě. V konečném výsledku to umožní České správě letišť přidat
další dvě stojánky v parkovací zóně turbovrtulových letadel.
Pravidelnost provozu je jednou z priorit letecké dopravy. Je
potěšitelné, že i v této oblasti si České aerolinie dlouhodobě drží
čelní postavení.
V rámci sdružení evropských dopravců je v současné době monitorováno
čtyřiadvacet společností. Mj. aspektů se vyhodnocuje kategorie bez
zpoždění do 15 minut, přičemž v tomto parametru máme za červenec
87,2 % odletů bez zpoždění, což reprezentuje páté místo v Evropě
z celkem 26 sledovaných dopravců. Je třeba dodat, že asi jen patnáct
procent zpoždění je způsobeno interními vlivy, pětaosmdesát procent vlivy
vnějšími, zejména řízením letového provozu a počasím. V červenci
jsme vykázali 5230 odletů, což představuje meziroční nárůst provozu
o 23,6 %.
To, co letecké dopravce na pražském letišti limituje přes řadu
účinných kroků České správy letišť, je absence paralelní dráhy.
Vzhledem ke strategii ČSA se ukazuje, že v nepříliš vzdálené budoucnosti
začne být pro rozvoj naší společnosti dráhová kapacita pražského
letiště opravdu limitující. Pečlivě proto sledujeme přípravy
směřující k výstavbě druhé dráhy. V tomto jsme zcela v souladu se
záměry České správy letišť a projekt podporujeme. Ve stávajícím
mezidobí pak společně s Českou správou letišť a Řízením letového
provozu České republiky hledáme možné rezervy v racionalizaci a
optimalizaci postupů v přiblížení, při odletech i při pohybu po ploše
tak, aby se ze stávajícího dráhového systému dařila těžit jeho
maximální hodinová kapacita.
Do kompetence viceprezidenta ČSA pro provoz spadá handling, catering
i palubní služby, zkrátka oblasti, v nichž jsou pasažéři
v bezprostředním kontaktu s personálem. Právě díky personálu jsou
České aerolinie jednou z nejpříznivěji vnímaných evropských leteckých
společností.
Proklientsky orientovaná služba je naší prioritou a jedním ze
strategických cílů. ČSA chtějí i nadále zůstat standardní leteckou
společností – síťovým dopravcem. Tento směr nastavuje i členství
ČSA v alianci SkyTeam. Je to o standardním servisu pro ekonomickou třídu a
nadstandardním pro obchodní. V nově strukturovaném marketingu ČSA se
tvoří produktový tým a do konce roku bychom jako pilotní projekt měli být
schopni definovat produkt pro byznys cestujícího v celém spektru přepravy.
Počínaje prodejem letenek přes odbavení na výchozím letišti až po
služby na palubě a na cílovém letišti.
Enormní růst zájmu o leteckou přepravu klade velké nároky na personál.
Otázkou je, kde jsou limity meziročního zvyšování naturální
produktivity, abychom se v určité fázi nedostali do konfliktu s kvalitou.
Proto jsme se rozhodli investovat do velmi sofistikovaného software na
plánování zdrojů, pracovníků i mechanizačních prostředků. Jeho
základem je letový řád a optimalizační modul, který ukazuje, jakého
počtu pracovníků je třeba, v jakém rozložení v reálném čase.
Počítáme, že nám pro příští rok pomůže nastavit počet lidí,
prostředků a jejich řízení. Zejména pak po otevření terminálu Sever 2,
díky němuž významně vzrostou transportní vzdálenosti mezi jednotlivými
pozicemi.
Pane viceprezidente, potkali jsme se i při slavnostním podpisu
tříleté smlouvy v oblasti charterové přepravy mezi českou cestovní
kanceláří EXIM Tours a českým vlajkovým dopravcem. ČSA v rámci jejího
plnění začnou létat dálkové destinace i na charterech. Já osobně mám
dálkové lety spojeny mj. s několikerým východem slunce, několikerými
snídaněmi i s několikerými večeřemi, podle toho, jestli jsme letěli na
východ nebo na západ. Bude to obdobné i v rámci charterových letů ČSA
na Kubu či do Brazílie?
Jedním z resumé, jež vyplynulo z pracovních jednání mezi vedeními ČSA
a akciové společnosti Exim Tours je, že se budeme snažit definovat i pro
nás nový produkt charterové dálkové přepravy. Doposud jsme provozovali
charterovou přepravu na úsecích s délkou letu do čtyř hodin, nicméně
příležitost na osmi až devítihodinovém letu je úplně jiná. Budeme se
snažit připravit kvalitní palubní servis tak, aby image značky ČSA na
charterových letech netrpěla nižším standardem ve srovnání s lety
pravidelné přepravy. Myslím, že se všichni účastníci dálkových letů
mohou těšit na kvalitu palubních služeb.
Tržby Českých aerolinií nejsou generovány pouze leteckou přepravou
osob a zboží, ale také službami, jež prodáváte jiným leteckým
společnostem, a např. v oblasti cateringu nejen jim.
Letošní rok považujeme za velmi úspěšný. Na úseku cateringu se nám
podařilo bezproblémově zajistit přepravu speciálu s vojáky mezi USA a
Kuvajtem. Nově pak získat velké renomované klienty Korean Air a TAP Air
Portugal. Zejména Korean Air v kategorii dálkové přepravy je vysoce
náročný zákazník. Příprava jídel pro jejich Jumbo pro tři sta osmdesát
lidí v širokém sortimentu včetně korejských specialit trvá deset až
dvanáct hodin. Nadále našimi klienty zůstává také 18 dalších
společností, včetně renomovaných British Airways, Air France, SAS a
Lufthansa Regional.
V oblasti handlingu je konkurenční boj ještě tvrdší. Ale i tam je pro
ČSA dosavadní průběh letošního roku úspěšný. Obdobně jako
u cateringu i zde mezi novými zákazníky máme Korean Air. Dále Saudi
Arabian Airlines a v brzké době budeme zajišťovat služby i pro AeroSvit.
Z celkového provozu na pražském letišti, zjednodušeně řečeno,
zajišťujeme handling pro sedm letadel z deseti a vyrobíme osm jídel
z deseti dodaných na paluby letedel.