Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Hospitality & Tourism Summit 2008

Z příspěvku předsedy představenstva a generálního ředitele Euroagentur Hotels & Travel a.s. Viliama Siveka

Rád bych řekl pár slov o tom, jak vidím české hotelnictví v návaznosti na rostoucí konkurenci. Podnikám v několika regionech včetně Prahy a tématiku, o které budu hovořit, vnímám jak z pohledu hoteliéra, tak i incomingové agentury. Euroagentur Hotels & Travel a.s. do Česka ročně přiveze na půl milionu hostů. Hodně jezdíme po světě a lákáme turisty do naší krásné země. Často slyšíme: „Přijedeme, ale nabídněte nám program delší než jen tři dny. Ale to bývá, snad vyjma lázeňství, začarovaný kruh. Když je atraktivní program, ne vždy je kvalitní hotel. Když máme kvalitní hotel, pokulhává program. A aby se to nepletlo, když se skloubí zajímavá programová nabídka s kvalitním hotelem, pak to svým rozhodnutím dokáží zkazit úředníci, jako např. v Hradci Králové, kde provozuji hotel U královny Elišky. Krásný objekt, jenž mnohokrát hostil význačné státní delegace, je díky rozhodnutí magistrátu v důsledku vytvoření parkovacích zón rázem bez parkoviště. Čtyřhvězdičkovému hotelu s kongresovým zázemím, bazénem a silnou gastronomií tak ze dne na den klesly tržby za ubytování o víc než 50 %.

O uzavírání smluvních podmínek ví každý hoteliér své. Možná, že některé z vás tato činnost baví. Já bych okamžiky, kdy jednám s partnery o cenách, raději vymazal z diáře. Stává se pravidlem, že se při nich dozvídám, jak ten či onen hotel dal o mnoho nižší ceny. Nezřídka se nás zahraniční partner snaží přesvědčit tím, že mává již uzavřenými smlouvami s konkurencí.
Minulý týden jsem měl jednání s představiteli silného německého touroperátora ITS, kterého na českém trhu zastupujeme. V minulosti k nám dovážel až 40 tisíc lidí ročně. Je zaměřen na rodiny s dětmi. Dávali nám školení, jakou strategii prodeje máme volit. Samozřejmě šlo o velmi nízké nákupní ceny, ke kterým si ITS dává 35% marži jako každý jiný zahraniční touroperátor. Zmíním však požadované extrakty. Pamatujeme dobu, kdy byla každá jednadvacátá osoba zdarma. Není to tak dlouho. Dnes jsou mimo dvacátou první osobu zcela běžně zdarma i děti do sedmnácti let. Pro letošní rok zároveň platí, že v případě, kdy je rodina doprovázena babičkou či dědečkem, poskytne jim hotel zdarma samostatný pokoj.

Za posledních pět let vzrostla konkurence v Praze mnohonásobně. Už dávno neplatí, že když máš konkurenci, sílíš. Opak je pravdou. Jinak si nemohu vysvětlit nabídky čtyřhvězdičkových hotelů, které se pohybují hluboko pod úrovní nákladů. Např. ta, kterou pro jistotu ocituji celou: „Vážení obchodní přátelé, chtěli bychom vás tímto informovat o speciální nabídce na únor. S potěšením vám nabízím informace pro vaše skupiny či individuály, které můžete upgradovat i z nižší hotelové kategorie. Singl pokoj 25 EUR za noc, double pokoj 29 EUR, cena obsahuje snídani, DPH, ve všech pokojích je zdarma vysokorychlostní internet, parking bus zdarma, gratuita 15. osoba. Pokud máte i nižší budget pro vaše skupiny, neváhejte mne kontaktovat…“
Hezký! A nejeďte tam za ty peníze! Takovýchto nabídek bych mohl uvést víc. Jsme dokonce tak hloupí, že z některých hotelů touroperátorům posíláme denní seznam volné kapacity, a to dva měsíce dopředu. A tak se svět počátkem února dozví třeba to, že 18. března má hotel ze 120 pokojů volných osmdesát, 19. března 113 atd. Také tak silně cítíte nebezpečí, které je vyvoláváno snahou zoufalců obsadit svůj hotel stůj co stůj? Převedeme-li citovanou nabídku do čísel: 29 EUR za pokoj, tj. 14,5 EUR za osobu, tj. v přepočtu 362,– Kč. To jsou 4 krabičky cigaret nebo jeden balík kancelářského papíru nebo deset šamponů na vlasy nebo 50 rolí toaletního papíru. Kolik zbude hotelu, když odečteme náklady na snídaně, mzdy, prádlo, energii, poplatky za televize a rozhlas a 9 % DPH? A za kolik může prodávat postel tříhvězdičkový hotel, když hotel o čtyřech hvězdách s pěší vzdáleností od centra Prahy se prodává za takovouto almužnu?

Je pravdou, že v Praze je nás již opravdu hodně, ale také, že si hotelový byznys dokážeme kazit sami a někdy i za vydatné pomoci nelogických nařízení našich úředníků. O ekonomickém významu incomingové turistiky z Ruska víme všichni. Stačí se podívat na statistiky, na průměrnou dobu pobytu ruských turistů a to, jak velkou částku za den v Česku utratí. Připočteme-li k tomu počet obyvatel Ruska, stoupající životní úroveň, jistý hlad po poznávání nových zemí a stále vnímanou jakousi slovanskou vzájemnost, nepřekvapí nás, že státní agentura CzechTourism v této zemi vyvíjí vysoce účinnou systematickou činnost. V současné době mimo marketingových aktivit a prezentací na stěžejních veletrzích připravuje i vlak, který pojede od města k městu s cílem zvát ruské cestovní kanceláře k návštěvě České republiky. Hezké. A mohlo by to být nejen hezké, ale pro bilanci českého zahraničního obchodu i velmi přínosné. Vždyť v loňském roce vstoupila v Rusku v platnost tolik potřebná nová právní úprava o rozdělení cestovních kanceláří na prodejce zájezdů a jejich organizátory – touroperátory. Okruh ruských subjektů, s kterými má smysl jednat o přímé spolupráci, se zúžil z desítek tisíc na čtyři tisíce touroperátorů, kteří mohou na základě ruských zákonů zajišťovat služby pro své klienty v zahraničí. Podle ruských zákonů ano, nikoliv podle českých podmínek. Touroperátor, který chce pro své klienty zajistit komplexní aranžmá – včetně turistických víz – totiž musí být akreditován českým konzulátem v Rusku. Mohu prohlásit, že administrativní obstrukce, které jsou prováděny v zájmu úzké skupiny touroperátorů a chapadla této lobbistické chobotnice sahající prostřednictvím akreditační licence až do České republiky, přeměňují tržní prostředí v monopol několika subjektů. Uvedu příklad, jak to rapidně sníží cenu dosahovanou hotelovým zařízením. Akreditovaný ruský touroperátor má nasmlouvaný kontingent pokojů. Čím větší objem, tím víc tlačí na snížení cen, což je logické. Potud vše OK. Se stejným hotelem má nasmlouvané ceny jiný ruský nebo český touroperátor. Má to však háček. Hromadná víza dostane pouze ten, kdo má akreditaci přidělenou českým konzulátem v Moskvě. Akreditovaný touroperátor řekne: „My vám ta víza zajistíme, ale ubytování vezmete přes nás.“ A výsledek? Akreditovaná firma úspěšně plní svoji kapsu a vše spěje k tomu, že nás, hoteliéry, příští rok díky velkým objemům touroperátor stlačí k ještě nižším cenám. České incomingové agentuře, chce-li být úspěšná ve vlastní zemi, nezbývá nic jiného, než si ve Velké zemi založit zastoupení. A co na to Ministerstvo zahraničí ČR? To dává své jasné stanovisko najevo tím, že dalo pokyn zredukovat počet akreditovaných cestovních kanceláří na Ukrajině ze sto dvaceti subjektů na 42 a v Ruské federaci jejich počet nerozšiřovat vzdor tomu, že s ní Českou republiku začala spojovat řada nových leteckých linek.