Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Hornický vláček v Příbrami - Březových Horách

Hornické muzeum Příbram zprovoznilo 16. září 2006 ojedinělou technickou zajímavost a atrakci pro děti i dospělé – novou trasu hornického vláčku v Březových Horách. Žádné jiné hornické muzeum u nás totiž nepřepravuje návštěvníky z jednoho dolu do druhého, navíc jízda vláčkem kromě neobvyklého zážitku ze samotného způsobu přepravy umožňuje také netradiční výhledy na přitažlivé panorama pohoří Brd. Po více než sedmdesáti letech jde o první nově vybudovanou úzkokolejnou trať pro přepravu osob po veřejné komunikaci. Svým způsobem se jedná o rekonstrukci úzkorozchodné železniční průmyslové dráhy, která zde existovala v roce 1884 a sloužila k přepravě stříbrné a olověné rudy z Ševčinského dolu do nedaleké úpravny u dolu Vojtěch. Okolo roku 1900 však tato úzkokolejka z provozních důvodů zanikla. Záměr zrekonstruovat tuto povrchovou trať důlního vláčku jako turistickou atrakci přibližující návštěvníkům historickou dopravu horníků, vytěžených surovin i hlušiny se zrodil roku 2001. Realizace projektu proběhla v letech 2004–2006 a slavnostní otevření se uskutečnilo 16. září 2006 při příležitosti 10. mezinárodního setkání hornických měst v Příbrami. V první etapě byl vystavěn úsek trati v délce zhruba 230 metrů vedoucí z nádvoří Ševčinského dolu přes obnovený most a dále ulicí Pod Struhami k portálu Ševčinské štoly. Na tento realizovaný úsek by pak měla v budoucnosti navázat další část trati, vedoucí přímo Ševčinskou štolou pod ulicí Husovou do areálu dolu Vojtěch, který je rovněž součástí Hornického muzea Příbram. Důležitou součástí stavby byla obnova mostu přes ulici Pod Kovárnami. Z původního mostku z 80. let 19. století, který sloužil bývalé důlní drážce, se dochovaly jen opěry s kamennými konzolami. Naproti tomu k vlastní nosné konstrukci se nenašla žádná spolehlivá výkresová ani fotografická dokumentace. Po konzultacích byla navržena nová ocelová příhradová konstrukce, citlivě zapadající do industriálního prostředí.
Vozový park tvoří jedna akumulátorová lokomotiva typu Metallist německé výroby a dva důlní vozy pro přepravu mužstva přezdívané „Pullman“, které pojmou celkem 24 cestujících. Tato technika se používala v hornictví od 70. let 20. století do současnosti. Stavební řešení celku i detailů bylo inspirováno především dochovanou průmyslovou architekturou a významně přispělo k přirozenému působení celé novostavby trati a k jejímu architektonickému zapojení do historického prostředí Ševčinského dolu a Březových Hor. Hornický vláček, v dnešní době unikátní technické dílo, jistě přispěje k rozvoji cestovního ruchu v podbrdském regionu a do Hornického muzea Příbram přiláká další návštěvníky.
Foto: Roman Abušinov



www.muzeum-pribram.cz