Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Hornické muzeum Příbram zprovoznilo 16. září 2006 ojedinělou
technickou zajímavost a atrakci pro děti i dospělé – novou trasu
hornického vláčku v Březových Horách. Žádné jiné hornické muzeum
u nás totiž nepřepravuje návštěvníky z jednoho dolu do druhého, navíc
jízda vláčkem kromě neobvyklého zážitku ze samotného způsobu přepravy
umožňuje také netradiční výhledy na přitažlivé panorama pohoří Brd.
Po více než sedmdesáti letech jde o první nově vybudovanou úzkokolejnou
trať pro přepravu osob po veřejné komunikaci. Svým způsobem se jedná
o rekonstrukci úzkorozchodné železniční průmyslové dráhy, která zde
existovala v roce 1884 a sloužila k přepravě stříbrné a olověné rudy
z Ševčinského dolu do nedaleké úpravny u dolu Vojtěch. Okolo roku
1900 však tato úzkokolejka z provozních důvodů zanikla. Záměr
zrekonstruovat tuto povrchovou trať důlního vláčku jako turistickou atrakci
přibližující návštěvníkům historickou dopravu horníků, vytěžených
surovin i hlušiny se zrodil roku 2001. Realizace projektu proběhla v letech
2004–2006 a slavnostní otevření se uskutečnilo 16. září 2006 při
příležitosti 10. mezinárodního setkání hornických měst v Příbrami.
V první etapě byl vystavěn úsek trati v délce zhruba 230 metrů vedoucí
z nádvoří Ševčinského dolu přes obnovený most a dále ulicí Pod
Struhami k portálu Ševčinské štoly. Na tento realizovaný úsek by pak
měla v budoucnosti navázat další část trati, vedoucí přímo
Ševčinskou štolou pod ulicí Husovou do areálu dolu Vojtěch, který je
rovněž součástí Hornického muzea Příbram. Důležitou součástí stavby
byla obnova mostu přes ulici Pod Kovárnami. Z původního mostku z 80. let
19. století, který sloužil bývalé důlní drážce, se dochovaly jen
opěry s kamennými konzolami. Naproti tomu k vlastní nosné konstrukci se
nenašla žádná spolehlivá výkresová ani fotografická dokumentace. Po
konzultacích byla navržena nová ocelová příhradová konstrukce, citlivě
zapadající do industriálního prostředí.
Vozový park tvoří jedna akumulátorová lokomotiva typu Metallist německé
výroby a dva důlní vozy pro přepravu mužstva přezdívané „Pullman“,
které pojmou celkem 24 cestujících. Tato technika se používala
v hornictví od 70. let 20. století do současnosti. Stavební řešení
celku i detailů bylo inspirováno především dochovanou průmyslovou
architekturou a významně přispělo k přirozenému působení celé
novostavby trati a k jejímu architektonickému zapojení do historického
prostředí Ševčinského dolu a Březových Hor. Hornický vláček,
v dnešní době unikátní technické dílo, jistě přispěje k rozvoji
cestovního ruchu v podbrdském regionu a do Hornického muzea Příbram
přiláká další návštěvníky.
Foto: Roman Abušinov