Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně prochází generální opravou

Ing. Jiří Kraus

je členem představenstva a výkonným ředitelem divize Rozvoj a správa majetku. Na Letišti Praha působí od 15. 12. 1997 v oblastech elektro-energetických systémů a investiční výstavby (např. Terminál 2). Jako ředitel divize Rozvoj a správa majetku je odpovědný za oblast správy majetku, investic a životního prostředí. Do Letiště Praha přišel ze společnosti Poldi Kladno.

Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně označená RWY 06/24 v současné době prochází generální opravou. Od 15. května do 8. srpna 2012 probíhá první etapa této rozsáhlé opravy. Na podrobnosti jsme se zeptali Jiřího Krause, člena představenstva a výkonného ředitele Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku.
Hned na začátku bych si chtěl ujasnit, proč není možné s generální opravou počkat až po stavbě plánované paralelní dráhy a prozatím pokračovat pouze v pravidelných údržbách?
To by byl z mého pohledu optimální stav, nicméně musím být realistou. Původně se předpokládalo uvedení paralelní dráhy do provozu v roce 2008. K tomu však nedošlo, protože se zdrželo projednávání dokumentace vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). S ohledem na technický stav hlavní dráhy už není možné déle čekat na to, až bude paralelní dráha v provozu. Současný stav projektu paralelní dráhy je takový, že jsme v loňském roce získali kladné stanovisko k dokumentaci EIA, a tím se hodně posunuli dopředu. Dál pokračujeme v jeho přípravě, aktuálně např. vybíráme zpracovatele projektové dokumentace potřebné pro územní rozhodnutí a následné stavební povolení. Nicméně nepředpokládám, že by nová dráha šla do provozu dříve než v roce 2017. Stávající hlavní dráha je v provozu od roku 1963, tedy 49 let. To pro představu znamená, že je o 8 let starší než první úsek dálnice D1. Za dobu, co je hlavní dráha provozována, na ní přistálo více než 3 miliony letadel. Její stav je zkrátka takový, že pravidelné dvou až třítýdenní jarní a podzimní údržby a opravy už nestačí. Jsme si vědomi toho, že to pro obyvatele některých částí Prahy a Kladenska není příjemná zpráva, protože v tomto období musíme používat vedlejší dráhu RWY 12/30 směřující na jedné straně na části Prahy 6 a dále Řepy, Zličín a Stodůlky a na té druhé na Kladno. Nicméně bych chtěl zdůraznit, že Letiště Praha i v období generální opravy zajistilo provoz tak, aby se v maximální možné míře využívala zkrácená hlavní dráha.

Jak je hlavní dráha RWY 06/24 dlouhá a jak dlouhý úsek opravujete letos?
Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně je dlouhá 3 715 metrů. V letošním roce probíhá generální oprava 900 metrů dlouhého úseku na západním konci, a to v její plné šíři 60 metrů. Současně s tím proběhla od 15. do 30. května 2012 údržba zbývající části dráhy. Nyní až do 8. srpna máme kromě vedlejší dráhy RWY 12/30 k dispozici pro provoz i část hlavní dráhy ve zkrácené délce 2 500 metrů. Tato délka a hlavně skutečnost, že z důvodu stavebních prací není možné využívat radionavigační systém pro přesné přiblížení letadel na zkrácenou hlavní dráhu, sice neumožňuje vrátit veškerý provoz na RWY 06/24, dovolí však realizovat z RWY 06/24 až 75?% odletů. To významným způsobem snižuje hlukové dopady generální opravy na oblast Prahy a Kladna.

Mohl byste nám přiblížit, co vše se během první etapy generální opravy bude dělat?
Zcela vybouráváme 900 metrů stávající vozovky, kterou nahradíme novými vrstvami. Pro ilustraci – nákladní auta po demolici odvezou téměř 70 tisíc tun materiálu a nový povrch bude tvořen zhruba stejným množstvím cementobetonu. Současně s tím byla z dráhy vyjmuta všechna světelná návěstidla vizuálního navigačního systému a ta budou následně instalována zpět do nové vozovky. Návěstidla osové světelné soustavy budou nahrazena novými, a to svítícími v obou směrech dráhy (stávající svítí jen ve směru RWY 24).
To samozřejmě pozitivně přispěje k bezpečnosti provozu letadel ve směru RWY 06, zvláště pak ve složitých meteorologických podmínkách. Dále v průběhu této etapy projde generální opravou i část pojezdového systému, konkrétně 150 metrů pojezdové dráhy F, která slouží k nájezdu na RWY 06/24. Řízení letového provozu provede výměnu radionavigačního zařízení ILS pro přesné přiblížení letadel, které umožňuje letadlům přistávat i při dohlednosti 50 metrů. Hlavní dráha se v tomto rozsahu neuzavírá každý den, je tedy nutné tuto příležitost maximálně využít. První etapa bude ukončena 8. srpna a RWY 06/24 bude opětovně zprovozněna.

Co se děje s vybouraným materiálem? Jaké jsou dopady na životní prostředí?
Převážná většina vybouraného materiálu se drtí na speciálních strojích a vzniká tzv. „recyklát“, který se následně využívá jako podkladní vrstva pro komunikace, parkoviště apod. Právě tento způsob nakládání s vybouraným betonem je šetrnější k životnímu prostředí, protože odpadá přeprava materiálu a skládkování. K drcení dochází vedle staveniště dráhy. Na tomto místě bych se chtěl zastavit i u dalších aktivit Letiště Praha, které mají za cíl přispět k lepšímu životnímu prostředí. Mezi nejvýznamnější aktivity patří program iniciovaný Mezinárodní radou letišť (ACI), do kterého jsou zapojeny desítky evropských letišť. Jedná se o program Airport Carbon Accreditation – tedy program nulové uhlíkové stopy, který vede provozovatele letiště k omezování produkce skleníkových plynů postupnými kroky, např. efektivnějším využitím energií. Letiště Praha má zavedený systém energetického managementu se zaváděním alternativních zdrojů, provozními a organizačními opatřeními. V první fázi se omezují emise u vlastních zdrojů, které provozovatel letiště přímo řídí, v další fázi u zdrojů ostatních uživatelů letiště (zejména leteckých společností). Snižování emisí skleníkových plynů je úzce spojeno s hledáním úspor, nebo jinak řečeno se zefektivňováním využití energie, takže kromě pozitivního vlivu na životní prostředí dochází i k pozitivním dopadům na ekonomiku.

Je termín generální opravy fixní, nebo se může stát, že skončíte s pracemi dříve?
Harmonogram prací je stanoven tak, že veškeré práce budou hotové do 
8. srpna 2012. Nerad bych populisticky sliboval nějaký dřívější termín.

Jak dlouho budou trvat pravidelné jarní a podzimní údržby po generální opravě?
Po realizaci celé generální opravy budou pravidelné jarní a podzimní údržby trvat pouze tři až pět dní místo dosavadních dvou až tří týdnů, což vidím jako jeden z pozitivních přínosů opravy především pro městské části a okolní obce, které byly a v dalších etapách budou provozem dotčeny.