Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Ředitele odboru PR a propagace agentury CzechTrade pana Aleše
Řiháčka jsem se v souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání
Všudybylu, kterým je kongresová turistika, zeptal, jakou roli v rámci
plnění poslání České agentury na podporu obchodu přisuzuje veletržním a
kongresovým účastem českých podnikatelských subjektů
v zahraničí.
Omezím se na účast českých firem na zahraničních veletrzích a
výstavách, protože to je oblast, se kterou má CzechTrade velmi bohaté
zkušenosti. Podpora účasti malých a středních firem na odborných
veletrzích v zahraničí patří mezi základní služby naší agentury.
Obecně se dá rozhodně konstatovat, že prezentace na prestižním oborovém
veletrhu v zemi obchodního zájmu je nedílnou součástí strategie
proniknutí na daný trh. Účast, při které si firma nechá postavit stánek,
vystaví své produkty nebo katalogy a čeká, kdo se na stánku zastaví, jsou
většinou vyhozené peníze. Důležité je dát o sobě vědět, nejlépe
tak, že si firma ještě před vlastní účastí na veletrhu vytipuje vhodné
obchodní partnery, osloví je, domluví na veletrhu jednání atd. Na každou
prezentaci v zahraničí, ať už na veletrhu nebo přímo u obchodního
partnera, je důležité se předem velmi dobře připravit a vyslat tam
kompetentního zástupce. Zahraniční partner se totiž většinou nespokojí
jen se základními povšechnými informacemi. Na své konkrétní dotazy chce
na místě konkrétní odpovědi, nikoliv informaci o tom, že mu je zašlete
během příštích týdnů.
Jak může menším a někdy i větším firmám, které mají málo
zkušeností s prezentací v zahraničí, CzechTrade pomoci?
Škála služeb je široká. Jednak jsou spojené s přímou účastí na
odborných veletrzích, a to v podobě společné prezentace CzechTrade a
zástupců klientských firem, nebo tzv. katalogové prezentace, kdy na
zahraničním veletrhu CzechTrade zastupuje své klienty. Klienty nejvíce
ceněná služba CzechTrade ale spočívá v práci rozsáhlé sítě jejích
zahraničních kanceláří, které jsou po celém světě. Ta souvisí
s přípravou „útoku“ na zvolený trh. Zahraniční kancelář CzechTrade
je schopna provést marketingový průzkum v dané zemi, ověření zájmu
o konkrétní produkt, vytipovat a oslovit vhodné potenciální partnery,
domluvit obchodní jednání a asistovat při něm, případně zorganizovat
prezentaci pro vybraný okruh zahraničních firem.
Má značka Česká republika v zahraničí dobrý zvuk?
Tady je jednoznačná odpověď poměrně problematická. Jsou teritoria, kde
o České republice v životě neslyšeli. Země, kde znají dobře některé
naše výrobky, případně významné osobnosti, ale netuší, že jsou
z Česka. Jsou země, které o existenci České republiky vědí, ale
nedokáží ji geograficky zařadit. Státy, kde nechápavě kroutí hlavou nad
pojmem Česko nebo Česká republika, ale při zmínce o Československu se jim
paměť vrací a hovoří s respektem o složitých technologiích, strojích
a investičních celcích, které u nich dost často dodneška pracují. Jsou
i trhy, kde jsou některé tradiční obchodní značky přímým synonymem pro
Českou republiku. Trhy, kde má Česká republika velmi dobrý zvuk a je
respektovanou demokratickou zemí s rychlým ekonomickým růstem. Pro hodně
států, resp. jejich obyvatel, si ale ještě dlouho poneseme nálepku
postkomunistického státu. Podle nedávné ankety magazínu Exportér a
Hospodářské komory ČR mezi českými podnikateli není image České
republiky ve světě moc dobrá. Přesto však více než 40 procent z nich
uvádí, že jim pomohla při podnikatelských aktivitách v zahraničí.
S pověstí českých výrobků je to podobné jako se samotnou Českou
republikou. V některých zemích jsou české výrobky (především
strojírenské) považovány za velmi kvalitní a spolehlivé, a patří proto
do vyšší cenové kategorie. V západních má naopak české zboží často
punc levnějšího, a tedy ne tak vysoce kvalitního. Zkrátka a dobře,
v propagaci značky Česká republika a v budování její image máme ještě
hodně co dohánět. A je to věcí nás všech. Každý Čech je
v zahraničí reprezentantem své země, ať už podnikatel, turista, umělec,
sportovec nebo politik. Pověst České republiky v zahraničí bude taková,
jakou si ji uděláme. Co se týče role státu, ze všeho nejdůležitější
zřejmě je koordinace všech složek, které se na prezentaci v zahraničí
podílejí. Kvalitní personální obsazení státních institucí ve světě a
především jasná koncepce.
Hlavní město Praha se hlasováním svého zastupitelstva rozhodlo
kandidovat na pořádání letních olympijských her v roce 2016. Umocní,
nebo neumocní podle vás kandidatura Prahy aktivity českých
exportérů?
Osobně bych rovnítko mezi kandidaturu na pořádání olympijských her a
růst exportu z České republiky nestavěl. To se ukáže, až k tomu
skutečně dojde. Třeba budeme překvapeni. Pokud by ale Praze záměr vyšel,
a Česká republika by zvládla hry připravit a úspěšně zorganizovat, pak
by to jistě byla velmi masivní propagace Česka v zahraničí. Ekonomické
aspekty takového podniku ponechávám stranou, protože to musí posoudit
někdo jiný a stejně to bude vždy do jisté míry sázka do loterie.