Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Důležité je dát o sobě vědět

Ředitele odboru PR a propagace agentury CzechTrade pana Aleše Řiháčka jsem se v souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu, kterým je kongresová turistika, zeptal, jakou roli v rámci plnění poslání České agentury na podporu obchodu přisuzuje veletržním a kongresovým účastem českých podnikatelských subjektů v zahraničí.
Omezím se na účast českých firem na zahraničních veletrzích a výstavách, protože to je oblast, se kterou má CzechTrade velmi bohaté zkušenosti. Podpora účasti malých a středních firem na odborných veletrzích v zahraničí patří mezi základní služby naší agentury. Obecně se dá rozhodně konstatovat, že prezentace na prestižním oborovém veletrhu v zemi obchodního zájmu je nedílnou součástí strategie proniknutí na daný trh. Účast, při které si firma nechá postavit stánek, vystaví své produkty nebo katalogy a čeká, kdo se na stánku zastaví, jsou většinou vyhozené peníze. Důležité je dát o sobě vědět, nejlépe tak, že si firma ještě před vlastní účastí na veletrhu vytipuje vhodné obchodní partnery, osloví je, domluví na veletrhu jednání atd. Na každou prezentaci v zahraničí, ať už na veletrhu nebo přímo u obchodního partnera, je důležité se předem velmi dobře připravit a vyslat tam kompetentního zástupce. Zahraniční partner se totiž většinou nespokojí jen se základními povšechnými informacemi. Na své konkrétní dotazy chce na místě konkrétní odpovědi, nikoliv informaci o tom, že mu je zašlete během příštích týdnů.

Jak může menším a někdy i větším firmám, které mají málo zkušeností s prezentací v zahraničí, CzechTrade pomoci?
Škála služeb je široká. Jednak jsou spojené s přímou účastí na odborných veletrzích, a to v podobě společné prezentace CzechTrade a zástupců klientských firem, nebo tzv. katalogové prezentace, kdy na zahraničním veletrhu CzechTrade zastupuje své klienty. Klienty nejvíce ceněná služba CzechTrade ale spočívá v práci rozsáhlé sítě jejích zahraničních kanceláří, které jsou po celém světě. Ta souvisí s přípravou „útoku“ na zvolený trh. Zahraniční kancelář CzechTrade je schopna provést marketingový průzkum v dané zemi, ověření zájmu o konkrétní produkt, vytipovat a oslovit vhodné potenciální partnery, domluvit obchodní jednání a asistovat při něm, případně zorganizovat prezentaci pro vybraný okruh zahraničních firem.

Má značka Česká republika v zahraničí dobrý zvuk?
Tady je jednoznačná odpověď poměrně problematická. Jsou teritoria, kde o České republice v životě neslyšeli. Země, kde znají dobře některé naše výrobky, případně významné osobnosti, ale netuší, že jsou z Česka. Jsou země, které o existenci České republiky vědí, ale nedokáží ji geograficky zařadit. Státy, kde nechápavě kroutí hlavou nad pojmem Česko nebo Česká republika, ale při zmínce o Československu se jim paměť vrací a hovoří s respektem o složitých technologiích, strojích a investičních celcích, které u nich dost často dodneška pracují. Jsou i trhy, kde jsou některé tradiční obchodní značky přímým synonymem pro Českou republiku. Trhy, kde má Česká republika velmi dobrý zvuk a je respektovanou demokratickou zemí s rychlým ekonomickým růstem. Pro hodně států, resp. jejich obyvatel, si ale ještě dlouho poneseme nálepku postkomunistického státu. Podle nedávné ankety magazínu Exportér a Hospodářské komory ČR mezi českými podnikateli není image České republiky ve světě moc dobrá. Přesto však více než 40 procent z nich uvádí, že jim pomohla při podnikatelských aktivitách v zahraničí. S pověstí českých výrobků je to podobné jako se samotnou Českou republikou. V některých zemích jsou české výrobky (především strojírenské) považovány za velmi kvalitní a spolehlivé, a patří proto do vyšší cenové kategorie. V západních má naopak české zboží často punc levnějšího, a tedy ne tak vysoce kvalitního. Zkrátka a dobře, v propagaci značky Česká republika a v budování její image máme ještě hodně co dohánět. A je to věcí nás všech. Každý Čech je v zahraničí reprezentantem své země, ať už podnikatel, turista, umělec, sportovec nebo politik. Pověst České republiky v zahraničí bude taková, jakou si ji uděláme. Co se týče role státu, ze všeho nejdůležitější zřejmě je koordinace všech složek, které se na prezentaci v zahraničí podílejí. Kvalitní personální obsazení státních institucí ve světě a především jasná koncepce.

Hlavní město Praha se hlasováním svého zastupitelstva rozhodlo kandidovat na pořádání letních olympijských her v roce 2016. Umocní, nebo neumocní podle vás kandidatura Prahy aktivity českých exportérů?
Osobně bych rovnítko mezi kandidaturu na pořádání olympijských her a růst exportu z České republiky nestavěl. To se ukáže, až k tomu skutečně dojde. Třeba budeme překvapeni. Pokud by ale Praze záměr vyšel, a Česká republika by zvládla hry připravit a úspěšně zorganizovat, pak by to jistě byla velmi masivní propagace Česka v zahraničí. Ekonomické aspekty takového podniku ponechávám stranou, protože to musí posoudit někdo jiný a stejně to bude vždy do jisté míry sázka do loterie.

www.czechtrade.cz