Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Destinační management v praxi

Laik žasne a ptá se
Termín destinační management se stává hantýrkou, za kterou se skrývá profesionalizace, organizace a řízení cestovního ruchu dané destinace. Teoretici hovoří spíše o managementu destinace. Laik žasne a ptá se, jak si sáhnout na management destinace? Je to živý organizmus? Odpověď je ano! Je to systém řízení realizovaný konkrétním subjektem pro rozvoj cestovního ruchu na daném území. A je velmi pružný a neměl by, díky své aktivitě, na sebe nechat sáhnout. Jaká je praxe? V každé části naší země jiná. Někde se jedná o systémové opatření, jinde o živelnost. Je třeba vítat v celém možném spektru obě formy, protože obě mohou přispět k dynamickému rozvoji cestovního ruchu dané oblasti. A jaká je současná situace?

Cestu tzv. „shora“
zvolily turistické regiony Severní Morava a Slezsko a Jižní Čechy. V případě regionu Severní Morava a Slezsko byla v rámci jeho strategie rozvoje cestovního ruchu jednoznačně stanovena priorita systémově řešit řízení cestovního ruchu. Moravskoslezský kraj hledal formou výběrového řízení subjekt, který by nejen erudovaně zvládl úkoly ze strategie, ale měl i podporu dalších subjektů v regionu, kterou by musel doložit jejich písemnými vyjádřeními. To se podařilo, a firma Enterprise, plc již dva roky velmi dobře plní své poslání. Vytvořila katalogy kongresového cestovního ruchu, světlo světa spatřila řada turistických produktů. V Beskydech jezdí skibusy a cyklobusy. Nyní se připravují i v Jeseníkách. Připravili řadu famtripů a presstripů. Intenzivně spolupracují s podnikateli. Organizují pravidelně konferenci cestovního ruchu. Průběžně komunikují s podnikateli. Poskytují servis různým sdružením při přípravě projektů. Pro vyšší čitelnost vznikla o.p.s. Destinační management Moravsko-Slezský a kraj jí každoročně na činnost finančně přispívá. Region Severní Morava a Slezsko hraje v tomto směru vůdčí roli v Česku a je příkladem ostatním.
Jižní Čechy zvolily cestu sdružení, které tvoří Jihočeský kraj, Jihočeská hospodářská komora a Svaz měst a obcí jižních Čech. V tomto regionu navázali na dlouholetou zkušenost Jihočeské centrály cestovního ruchu, kterou původně založilo dvanáct jihočeským měst. Došlo i k dělbě činnosti mezi Jihočeskou centrálou cestovního ruchu a Jihočeským krajem. Jihočeská centrála cestovního ruchu se stará o výstavy na území Česka, Jihočeský kraj v zahraničí. Jihočeská centrála cestovního ruchu připravuje turistické produkty, např. výlovy rybníků, připravila velmi zdařilou webovou prezentaci jižních Čech, která také v jedné sekci slouží odborné veřejnosti. Pravidelně komunikuje i s turistickými informačními centry. Stará se o přípravu lidských zdrojů a zajišťuje regionu prezentaci v médiích.

Způsobem tzv. „zdola“
vznikl destinační management např. na Sokolovsku. Nyní se již jeho aktivita rozšiřuje na celou oblast západočeského lázeňského trojúhelníku. Tato forma je o to pravdivější a věrohodnější, že vzniká z iniciativy podnikatelského subjektu. Za poslední rok se Sokolovsko výrazně zapsalo do povědomí našich turistů i odborné veřejnosti v cestovním ruchu. A že to u Sokolovska není lehké, jistě není třeba zdůrazňovat. Jednoznačně je třeba uvést i jméno ředitele společnosti, pana RNDr. Miroslava Vidláka, který nezapomíná ani na příhraniční spolupráci. Výrazným úspěchem je spolupráce destinační agentury s dalšími podnikatelskými subjekty, např. G. Benedikt Karlovy Vary – výrobcem hotelového porcelánu nebo Dopravním podnikem města Karlovy Vary. Úzká spolupráce byla navázána s památkovými objekty – zámky a hrady Loket, Kynžvart, Mostov a Bečov. Velmi výraznou pozitivní roli hraje součinnost s městem Sokolov.

Formu tzv. „přirozené autority“
lze považovat za třetí způsob ustavení destinačního managementu. Tím ale není třeba vyvolat asociaci se slovem nesystémová. Jedná se o případy, kdy je v dané oblasti či regionu akční jedno sdružení měst a obcí či jiná forma sdružení s prioritním zapojením subjektů veřejné správy. Příkladem jsou Sdružení Region Slovácko a Sdružení Český ráj. Ani jedno nečekalo, až mu někdo jiný připraví podmínky pro činnost, a konalo, resp. koná. I v tomto případě existuje rozdílný přístup řešení. Sdružení Český ráj směřuje výkon organizační činnosti na „úředníky“, v tomto případě měst Turnova a Jičína. Region Slovácko již tuto bariéru překonal a roli destinačního managementu tvoří management Regionu Slovácko a destinační agentura Avedon jako výkonný subjekt. Ten připravuje denní praktickou stránku propagace a prezentace regionu. Obě sdružení dosahují výrazných úspěchů na trhu cestovního ruchu a přilákala na svá území mnoho turistů.

I další regiony a oblasti začínají
řešit problematiku destinačního managementu. A to např. regiony Východní Čechy a Krkonoše či oblast střední Čechy – jihovýchod, Lednicko-Valtický areál a Moravský kras a okolí. I města Český Krumlov a Třebíč mají své destinační agentury. Lze předpokládat, že asi do dvou let bude odstraněna i tato překážka dynamického rozvoje v regionech – nedostatečné profesionální řízení a organizace cestovního ruchu.
Ing. Petr Kratochvíl, CzechTourism

Kontakty na destinační managementy:
Jihočeská centrála cestovního ruchu, Jitka Fatková – ředitelka, tel.: 386 358 727, mail: fatkova@jccr.cz
Destinační management Moravsko-Slezský, o.p.s., Ing. Michal Sládek – výkonný ředitel, tel.: 595 228 192, mail: michal.sladek@tourisms.cz
Region Slovácko, Mgr. Josef Hapák – tajemník, tel.: 572 540 303, mail: info@slovacko.cz
Sdružení Český ráj, Aleš Hozdecký – manažer sdružení, tel.: 481 366 255, mail: a.hozdecky@info.turnov.cz
Destinace Sokolovsko, o.p.s., RNDr. Miroslav Vidlák – ředitel, tel.: 352 605 600, mail: destinace-reditel@sokolovsko.cz





www.czechtourism.cz