Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































COOP, žádný pragocentrismus

S šéfem skupiny COOP, staronovým předsedou Svazu spotřebních družstev České republiky Ing. Zdeňkem Juračkou se potkáváme 22. října 2014 v Senátu České republiky ve Valdštejnském paláci pod Pražským hradem na předávání cen České chuťovky.
Pane předsedo, jak je v podhradí?
Dobře. COOPu se daří. Je řetězcem, který poslední tři roky vykazuje trvalý růst maloobchodního obratu, čímž se může pochlubit málokdo. Podporovatelem a sponzorem soutěže Česká chuťovka jsme především proto, že jako prodejci s největším podílem prodeje českých potravin v republice cítíme morální povinnost podporovat tyto aktivity. Je přirozené, že podporujeme české producenty. Na soutěži Česká chuťovka si vážím zejména toho, že je oceněním většinou drobných tuzemských výrobců, z nichž řada začínala v „garážových“ provozovnách. Vypracovali se vlastní pílí a kvalitou, navzdory leckdy nerovným podmínkám hospodářské soutěže.

To, že je Skupina COOP úspěšná, říká, že jste úspěšnými obchodníky. Cílem podnikání, natož obchodu, ať na platformě exportu, maloobchodu těžícího z kupní síly domácí populace a jejich mixu, tedy cestovního ruchu, je tvorba zisku. Proč se nechováte jako nadnárodní řetězce, jejichž marže těží z prodeje subvencovaného importovaného zboží?
To bychom sice mohli, ale ono je problematické už samo posuzování zboží z hlediska efektivity prodeje. Mnozí se domnívají, že pouze nízká cena importovaného zboží je devizou, která přináší peníze. Avšak COOP je systém, který je věrný prapůvodní zakladatelské filozofii, která začátkem minulého století ve Velké Británii stála u zrodu družstevních maloobchodních prodejen: zajišťovat odbyt pro místní produkci. Na tomto principu COOP dodnes staví základnu svého marketingu. Soustřeďujeme se na prodej kvalitního českého, zejména regionálního zboží. Ostatně od toho je odvozen i náš dlouholetý slogan „COOP – všechno dobré“. Zákazníci si toho velmi váží a rádi u nás nakupují. Samozřejmě, otázka ceny je stále „až na prvním místě“. Hodně spotřebitelů si nicméně uvědomuje rostoucí kvalitu české produkce, i když ji bohužel preferují hlavně proto, že mají špatné zkušenosti s dovozovým zbožím. Jejich motivací tedy není národní hrdost. Přitom zboží, které se v naší republice vyprodukuje a prodá, umožňuje udržet a popřípadě rozšiřovat počet pracovních míst a generuje finanční zdroje pro veřejné rozpočty na zvelebování naší vlasti.

Když se naší zemí toulám na kole, na běžkách nebo pěšky, téměř v každé obci nacházím prodejnu COOP. To je uživatelsky příjemné, protože jít na čundr do hypermarketu, to nemá styl.
Stále držíme dva tisíce osm set až dva tisíce devět set prodejen COOP. Nákupní centra jsou z hlediska ekonomiky samozřejmě efektivnější. Avšak skupina COOP drží i malé prodejny, které balancují na hranici ztráty. COOP je zavedený systém. Nechceme od této strategie ustupovat. Jsme tam, kde nás potřebují. Zkrátka žádný pragocentrismus, byť jsme i ve velkých městech, v Brně a Praze. Je spočítáno, že investice do obchodní obslužnosti venkova je pro stát a pro krajské a místní samosprávy výhodnější než investice do dopravní obslužnosti umožňující cestovat za běžnými nákupy a že se jim vyplácí. V tomto směru vycházíme vstříc spoustě obcí, z nichž mnohé tyto prodejny pomáhají financovat, protože je to pro ně efektivní.