Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Pivovary Staropramen a.s. jsou součástí přední pivovarnické společnosti světa InBev se sídlem v belgické Lovani. Tradice výroby jejích značek sahá až do roku 1366. InBev zaujímá první nebo druhou pozici na dvaceti klíčových trzích, což je více než jakákoliv jiná konkurenční společnost. V portfoliu má přes dvě stě pivních značek a pivovary ve třiceti zemích. Společnost Pivovary Staropramen a.s. je s patnáctipro­centním podílem na trhu druhým největším výrobcem piv v Česku. Provozuje dva pivovary. Smíchovský Staropramen a ostravský Ostravar. Piva vyrábí podle původních českých a moravskoslezských receptur s důrazem na prvotřídní suroviny. Je druhým největším českým exportérem piva a svou „vlajkovou loď“ – Staropramen – vyváží do třiceti zemí světa. Coby reprezentant rodiny InBev nabízí nejširší portfolio pivních značek v České republice. Celostátní značky Staropramen a Braník a regionální Ostravar, Měšťan a Vratislav doplňují originální pivní speciály. Sametový Velvet a tajemný Kelt. Těm, kteří rádi piva belgická, nabízí široký výběr ostatních značek InBev. Mezi nejvýznamnější patří ležák Stella Artois, speciály Hoegaarden či Leffe, které se liší barvou, chutí i podílem alkoholu. Na českém trhu se s nimi lze setkat v rámci unikátního gastronomického franšízového konceptu Staropramen – „Potrefená husa“a v dalších vybraných restauracích, hospůdkách, barech a hotelích. Pivovary Staropramen jsou spoluzakladatelem „Iniciativy zodpovědných pivovarů“.

Chceme spolupracovat na kultivaci českého gastronomického trhu

S obchodním ředitelem pro nezávislý trh společnosti Pivovary Staropramen a.s. Ing. Petrem Kovaříkem mne kdysi v rámci prezentace strategického partnerství Asociace hotelů a restaurací České republiky a Pivovarů Staropramen a.s. seznámil generální sekretář Asociace hotelů a restaurací České republiky Bc. Václav Stárek. Pane řediteli, navázání tohoto partnerství je pro obě strany přelomové. Jak dlouho trvalo, než jste se na něm dohodli?
O takto těsné spolupráci s Národní federací hotelů a restaurací České republiky a její nástupnickou organizací Asociací hotelů a restaurací České republiky jsme jednali víc než půldruhého roku. Pivovary Staropramen zejména proto, že řeší otázku, jak se dál profilovat na českém gastronomickém trhu a v rámci hotelnictví. Proto jsme při vámi zmiňované příležitosti prezentovali přednosti skupiny InBev, do níž patříme. Zejména pak to, co umíme lépe než kdokoliv další na českém trhu. To lze rozdělit do dvou základních oblastí. Za prvé spolu s vysoce jakostními českými pivy zajistit široké produktové portfolio, kterým pokrýváme všechny gastronomické segmenty, a za druhé naše znalosti gastronomie, protože vlastníme franšízový koncept „Potrefená husa“. Víceméně se jedná o synergii na platformě know-how. Čili nekupujeme si loga v tištěných a elektronických materiálech Asociace hotelů a restaurací České republiky, ale chceme s touto nejrenomovanější oborovou a profesní organizací průmyslu cestovního ruchu v České republice spolupracovat na kultivaci a rozvoji českého gastronomické­ho trhu.

V hotelích se lze setkat s řadou vámi dodávaných piv. Na pokojích v minibarech, ale i na barech, v restauracích, ve specifických klubech inspirujících se keltskými legendami apod.
Staropramen je naší hlavní značkou. Nicméně Pivovary Staropramen a.s. jsou široce rozkročeny přes většinu segmentů. Ze specifických piv v jejich rámci výrazně figuruje jednoznačný lídr mezi pivy pocházejícími ze zahraničí, prémiová Stella Artois. Patří sem i Hoegaarden – světlé pšeničné pivo a Leffe – tmavé belgické pivo, vhodné k některým typům jídla. Vámi zmiňovaný pokojový minibar by mohl obsahovat všechny tyto značky piv. Silnou pozici Stelly Artois v prémiovém segmentu umocňuje i unikátní stejnojmenné nealkoholické pivo s embosovanou lahví a v neposlední řadě unikátní sklenice a rituál točení piva. To se dá říci i o speciálech typu Hoegaarden a Leffe, mj. také s výrazně se vymykající prémiovou sklenicí. Staropramen by se v této exkluzivní společnosti mohl zdát trochu opomíjený. Ale v žádném případě není! Z českých značek je z nejprodávanějších piv v Evropě. Takže kdokoliv přijede ze zahraničí, tak Staropramen obvykle zná jako prémiové české pivo vysoké kvality.

Každoročně se účastním vyhlašování nejlepších piv České republiky, a tak bych se rád vrátil k nám do Slezska do Ostravaru.
Ano, Ostravar mj. loni získal mnoho ocenění, např. „Pivo České republiky“. O jeho kvalitách jsou přesvědčeni nejen odborníci, ale i široká spotřebitelská veřejnost, což je vidět na růstu značky v Moravskoslezském kraji. Pokud pojedete do Ostravy, uvidíte i ochutnáte, které že je tam nejlepší pivo. Pro mne je Ostravar – ostravská dvanáctka jednoznačně nejlepším v této kategorii.

Pane řediteli, vaše společnost obohatila český gastronomický trh o koncept „Potrefená husa“. Ostatně řada mých přátel, pokud zde hostí zahraničí delegace, je vodí právě do podniků tohoto řetězce. Hlavně prý proto, že nechtějí nic ponechávat náhodě, co se týče české image atraktivity prostředí, chování obsluhy a kvality podávaných jídel a nápojů. Kam podle vás z hlediska kultury pití piva gastronomie kráčí?
Jsme přesvědčeni, a je to vidět na trhu nejenom v Praze, že svět gastronomie je dnes daleko otevřenější než kdysi. V Česku je tak prostor i pro (s nadsázkou řečeno) pivní „setkání třetího druhu“, tedy pro jiné druhy piv zahraničního původu. Díky nim je trh daleko pestřejší. Nicméně v Česku ale bude i do budoucna dominovat tradiční české pivo. A „Potrefená husa“? Ta spojuje naše piva, unikátní design s moderním gastronomickým konceptem pro střední a mladší generaci. V době svého vzniku byl tento koncept naprosto unikátní a my jej i nadále zdokonalujeme.

Cestovní ruch je jediný byznys, který všem ostatním byznysům dokáže přivádět spotřebitele odjinud. Bohužel, co já vím, nejsou k dispozici statistiky, kolik piva turisté – cizinci vypijí na území Česka. Takže i jejich žízeň na naše českomoravskos­lezské hlavy včetně těch kojeneckých. Také díky nim si Česko drží čelnou světovou pozici ve spotřebě piva na obyvatele. Už proto, že české pivo je díky své kvalitě a ceně jedním z výrazných turistických magnetů.
Z nám dostupných statistik vyplývá, že posledních pár let se spotřeba piva v Česku nesnižuje, ale ani nezvyšuje. Odchylky nejsou větší než plus mínus pět procent. Mohli bychom tak hovořit o každoroční stabilní úrovni konzumace piva. Ani my nemáme celkové směrodatné údaje, jaký vliv mají na spotřebu piva v Česku turisté. Avšak vzhledem k tomu, že jich je rok od roku víc, spekuluji, že se každým rokem na spotřebě piva podílejí výrazněji. Pokud ale porovnáme spotřebu piva na hlavu v České republice a dalšího státu za námi, jsme o zhruba dvacet procent nad ním. I kdybychom odečetli všechny turisty a zahraniční návštěvníky, budeme asi v tomto směru i nadále ve světě dominovat. Mimochodem, má-li kdo byznys založený na turistech, je pro něj Staropramen vítaná značka také proto, že Staropramen znají v Británii, Anglii, Německu, Rusku a i jinde na světě jako pivo, které se na tamních trzích profiluje obdobným způsobem jako na českém belgická Stella Artois. Čili, mít Staropramen v hotelu, penzionu nebo restauraci dává podniku v očích zahraničního hosta punc mezinárodní kvality.

O tom, že Dánové pijí jako Dánové, jsem se přesvědčil nejen na trajektech mezi Německem a Dánskem, ale i u vás 1. dubna loňského roku v Paspově sále Staropramenu v Praze na Smíchově na country zábavě Scandinavian Country Clubu (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový vyhledávač: „Dánové tleskali Caramelle“). A co pili jako Dánové? Tak jako já Staropramen.
Vůbec se jim nedivím. Paspův sál pro tyto účely pronajímáme velmi rádi. Je oblíbeným místem motivačních a dalších programů nejen pro zahraniční hosty, ale i pro účastníky firemních a společenských akcí. V této souvislosti by bylo dobré dodat, že jsme znovuotevřeli restauraci „Na Verandách“ a sjednotili ji pod koncept „Potrefená husa“. Je ve stejném místě jako Paspův sál, jen o patro níž v přízemí. Kromě toho funguje na Smíchově i Návštěvnické centrum Staropramen, které zajišťuje exkurze. Zájem o prohlídky rok od roku stoupá, a tak je potřeba se objednat, protože kapacita prohlídkového okruhu bývá dlouho dopředu naplněna.

Nejednou jsem si s sebou na cestu vlakem do Rumunska bral Staropramen.
Tak to jste dělal dobře. Ale i kdybyste jej nevezl… Jsme součástí velké mezinárodní firmy a své pivovary máme i v této části Evropské unie. Značky vždy rád doporučím, nicméně: Staropramen je Staropramen!