Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
1997 – založení firmy VINICOLA s.r.o. a zahájení dodávek vín slovenské společnosti AGRO- MOVINO, a.s. Velký Krtíš a chilské firmy VIŇA TARAPACÁ.
1998 – začátek distribuce vín BOLAND KELDER z Jihoafrické republiky.
1999 – rozšíření dovozové nabídky o německá vína z Falce
WINZERVEREIN DEIDESHEIM a o alsaská společnosti CAVE D'OBERNAI.
2000 – rozšíření sortimentu o australská vína z Nového Jižního
Walesu TYRELL'S WINES a o novozélandská MANSION HOUSE BAY z oblasti
Marlborough.
2001 – zahájen dovoz vín z oblasti Mendoza v Argentině společnosti
NIETO SENETINER, z oblasti Baja Kalifornia z Mexika od firmy L.A. CETTO a
z oblasti San Jose v Uruguayi od místního největšího vinařství
IRURTIA.
2002 – dovoz španělských vín MATAROMERA z oblasti Ribera del Duero,
rakouských firmy HAUSER z oblasti Weinviertel, zahájení importu chilských
vín z vinařství VIŇA MAR z údolí Casablanca a tokajských výrobce
CHATEAU VINIČKY ze slovenské části tokajské oblasti.
2003 – sortiment rozšířen o argentinská vína MICHEL TORINO z oblasti
Cafayate ve státě Salta, z vinic v nadmořských výškách 1700 –
2300 m.
2004 – zahájení dovozu vín z Grand Premier Crupoloh lucemburského
vinařství BERNARD MASSARD.
2005 – začátek distribuce australských vín z údolí Barossa od firmy
GRAND BURGE a novozélandských společnosti SAINT CLAIR z oblasti Marlborough
na Jižním ostrově. Dále byl sortiment doplněn o vína z Kalifornie od
vinařství Mario Andretti (bývalého šampióna F1).
2006 – začátek dovozu vína z Libanonu od společnosti CLOS ST.THOMAS
z údolí Bekaa a vína typu sherry od španělských výrobců BODEGAS M.GIL
LUQUE a LOPEZ HERMANOS. Dále vín sdružení francouzských družstevních
vinařských podniků OVS Paříž pod obchodní značkou CHAMARRÉ.
2007 – zahájení dovozu jihoafrických vín společnosti Excelsior.
S majitelem a generálním ředitelem podniku Vinicola s.r.o. Ing.
Karlem Průšou, CSc. se potkáváme při příležitosti přípravy desátého
vydání Všudybylu, jehož hlavním tématem je gastronomie. Pane inženýre,
Vinicola je asi největším, a když ne, tak jedním z největších
importérů vín z nejvzdálenějších vinařských oblastí do České
republiky. Nicméně rozhovor začneme tím, že vás loni oslovilo sdružení
francouzských družstevních vinařských podniků, které se pod značkou
Chamarré rozhodlo vstoupit na český trh.
Ano, svůj sortiment jsme od loňska rozšířili i o jeho produkty. Pod
značkou Chamarré dodává nejen na český a další evropské trhy, ale také
na americký a má snahu expandovat i do ostatního světa. Jedná se
o sdružení zhruba padesáti družstevních vinařských podniků, které
mají vinice ve všech produkčních oblastech Francie. V Bordeaux, Burgundsku,
na Korsice aj., jež dohromady zabírají kolem osmnácti tisíc hektarů, což
je zhruba celková plocha všech vinic České republiky. Značka Chamarré
zahrnuje pět řad vín. Od základní sélection přes reservy až po gran
reservy. Od většiny francouzských vín se odlišují svou čitelností. Na
etiketě jsou uváděny odrůdy, ze kterých je víno vyrobeno. Vína nižších
řad jsou určena do obchodních řetězců a vyšších pro gastronomii a
privátní klientelu. Toto francouzské sdružení se sídlem v Paříži má
maximální zájem propagovat svá vína i na českém trhu. Proto sází na
degustace, reklamní akce a prezentace v tisku. Kampaň už běžela v našich
časopisech, určených širokému portfoliu spotřebitelů. Spolupráci
s časopisem Všudybyl a Ligou pro cestovní ruch bereme jako jednu z forem
prosazování této značky vůči profesionálům cestovního ruchu a
příznivcům kvalitních vín.
Proč jste se rozhodl obchodovat s vínem?
To vyplynulo z podstaty. Žiji na jižní Moravě. Na vysoké škole jsem
studoval kvasné technologie a jako první, jediné a stálé povolání jsem si
vybral práci s vínem. Pracuji s ním po celý život a mám jej rád i jako
konzument. Baví mne objevovat další chuti, vinařské oblasti, nové
výsadby, odrůdy a vše, co s ním souvisí.
Pane řediteli, podstatnou část vín dovážíte až z opačné strany
zemského glóbu. To z hlediska uchování jeho kvality v procesu přepravy
rozhodně nemůže být jednoduchá záležitost.
Co se týče dálných mimoevropských destinací, specializujeme se na dovoz
vín zejména z tzv. Nového světa, např. z Kalifornie, Chile, Argentiny,
Austrálie, Nového Zélandu a také z Jihoafrické republiky, odkud jeho cesta
trvá měsíc až půldruhého měsíce. Námi dovážená vína nezřídka
překračují rovník. A i když jsou klimatické změny, jimiž zásilky
procházejí, podstatné, doposud se nestalo, že bychom měli problém
s kvalitou. Vysvětluji si to mj. tím, že vína dovážíme ze zemí, kde
hrozny dozrávají na vysoké cukernatosti. Tím pádem mají vyšší obsah
alkoholu, mezi 13,5 až 14 %. Alkohol je velmi dobrý stabilizační
prostředek. Všechna námi dovážená vína jsou tzv. suchá, mají
minimální zbytkový cukr, takže v nich nemá co prokvášet. Tato kombinace
spolu s kvalifikovaným šetrným zacházením během přepravy zajišťuje
stabilitu jejich vysoké jakosti. U červených vín je také významným
stabilizačním faktorem vysoký obsah třísloviny.
Víno se pro řadu lidí stalo vstupenkou do lepší společnosti,
platformou pro stylizování se do rolí jeho milovníků a znalců.
Na tom nevidím nic špatného. Naopak. I to je to impulz jak s kvalitními
víny začít. Také díky tomuto trendu se na českém trhu výrazně
rozšířila nabídka v širokém spektru. Od stolních vín až po ta
nejkvalitnější. K tomu přispěla i Vinicola. Potěšující je také to,
že pod tlakem dovozců došlo k výraznému zlepšení kvality vín
tuzemských producentů. Určitě je dobře, že řada lidí vínům začíná
rozumět a dokáže odlišit dobré od špatného. Ze statistických šetření,
která máme k dispozici, vyplývá, že spotřeba kvalitních vín roste na
úkor vlastnostmi i cenou laciných. Vždy jsem tvrdil, že víno je
nejušlechtilejší kvašením vznikající přírodní nápoj. Hroznová
šťáva zkvasí pouze působením přírody (kvasinky se do vinného moštu ani
nemusí přidávat), vysedimentuje a vyčistí se. Zásah člověka do tohoto
procesu může být minimální. Pouze posbírat hrozny, vymačkat z nich
šťávu, nechat přírodu konat a pak konzumovat.
Mnoho mých přátel a obchodních partnerů má vlastní archiv vín a
tvrdí, že to jsou dobře investované peníze, které se jim výrazně
zhodnocují.
Řada vín ležením nabývá nejen na kvalitě, plnosti a vyrovnanosti, ale
i na ceně. Každý ročník je trochu jiný a někdy jedinečný. Tento
způsob zhodnocování peněz má jedno podstatné úskalí. Otevřením lahve a
vypitím vína se jeho peněžní hodnota mění v zážitkovou, pomíjivou.
A tak je otázka, zdali je u superkvalitních drahých vín, opředených
pověstí, vůbec žádoucí láhev otevírat. Každé víno ale má v určité
etapě své existence vrchol, kdy jsou jeho kvalitativní znaky nejlepší, po
němž nastává už pouze pokles. Proto je třeba pravidelně sledovat jeho
vývoj a prochutnávat jej. Vystihnout dobu, kdy je rozumnější víno prodat
nebo zkonzumovat. Tedy o další důvod více, proč si od každého
kvalitního vína pořizovat víc lahví.
Dodáváte sběratelům pro archivaci i jiná než vámi běžně
dovážená vína?
Nejen sběratelům. Většina producentů, s nimiž Vinicola spolupracuje, má
několik jakostních řad. Od běžných vín až po špičku vysoce drahých
kvalitních vín. A i tyto dovedeme nabídnout. Jsou to především vína
červená, která v zemích, odkud je dovážíme, mají přece jen lepší
podmínky než tuzemské červené odrůdy, a tedy i obrovský potenciál ke
zrání, k ležení. Jsme schopni nabídnout i vína odrůd, které u nás
nejsou běžně rozšířené. Třeba Syrah, Malbec, Pinotage a další
specifická vína, která mají v zemích svého původu nejlepší podmínky,
jako například v Chile Carmenere, a jsou pověstné tím, že tam dosahují
vynikajících kvalit.
Na území Česka působí spousta filiálek zahraničních firem a ve
vysokých manažerských funkcích nemálo cizinců ze zemí s vinařskou
tradicí. Řada, a to nejen zahraničních firem, se vůči svým obchodním
partnerům propaguje vlastními řadami vín. Dodáváte takovéto reklamní
předměty? Popř. umíte dovézt klienty poptávaná vína z konkrétních
zemí?
Ano, i ta, která nemáme ve svém standardním dovozovém portfoliu.
A postaráme se i o ambaláž. Lahve jsme schopni doopatřit etiketami
zákazníků, dát je do nosičů s logem objednatele apod. Velmi dobře jsou
v této nabídce úspěšná í špičková vína již zmiňovaného
francouzského sdružení Chamarré.
Když jsem zjara ve vaší vinotéce na Malém rynku v Praze slavil
narozeniny, nejeden ze zvaných hostů si tam při odchodu od vás kupoval víno
na doma.
Pražskou vinotéku bereme jako místo prezentace portfolia námi dovážených
vín. Pořídili jsme si ji, aby si lidé na základě ochutnávky mohli víno
vybrat a rovnou na místě koupit. Určité skladové zásoby proto držíme
přímo v této vinotéce. Pokud by se ukázaly nedostatečné, máme
velkosklad v Břeclavi. Do druhého dne jsme schopni uspokojit poptávku
zákazníka a vybrané víno dopravit na požadované místo, tedy nejen
do Prahy.
O kvalitě vámi obchodovaných vín svědčí řada ocenění.
To ale není pouze naše zásluha. Sláva patří především sklepmistrům a
producentům vín. My můžeme za to, že jsme si vybrali kvalitní dodavatele,
jejichž vína jsou v Česku úspěšná v konkurenci tuzemských výrobců
vín a ostatních dovozců.