Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Český Krtek je jednička

Moravská ústředna Brno, družstvo umělecké výroby, je firmou se stabilní pozicí na tuzemském i zahraničním trhu. Byla založena v roce 1909 jako sdružení drobných výrobců dárkových a uměleckých předmětů z Moravy a Slezska. Jejími hlavními obory jsou výroba textilních a plyšových hraček, maňásků, maňásků v kornoutu, masek, reklamních a dárkových předmětů. Nabízí kompletní servis v oboru reklamních a propagačních výrobků spojený s návrhem a realizací firemních maskotů a reklamních kostýmů. Všechny její výrobky splňují české i mezinárodní normy a předpisy.

V minulém Všudybylu v povídání si s panem Jaroslavem Štolbou v článku nazvaném „Sean Connery, Bruce Willis a ti druzí“ (str. 8–11) meditujeme nad tématy, jako jsou vlast, národní hrdost, kreativita českých lidí, šíření slávy Česka. Ostatně k jedné ze svých největších zakázek se jeho firma dostala právě díky světové proslulosti českého tvůrce Jiřího Trnky, neboť poradce ománského sultána Kabúse znal a miloval Trnkovy animované filmy natolik, že chtěl, aby do výběrového řízení na stodesetiminutové megashow pro sultána Kabúse v den jeho narozenin byla zařazena společnost i z oné podivuhodné země, která dala světu Jiřího Trnku.
Rozhovor s paní Janou Malou, předsedkyní družstva Moravská ústředna Brno, tímto připomenutím nezačínám jen tak, ale protože proslulost českých animovaných filmů v obrovské míře pomáhá i jejich byznysu, který je také o šíření povědomí o podivuhodné zemi v srdci Evropy. Moravská ústředna Brno šíří slávu Česka nejen tím, že sama vyváží do celého světa, ale její hračky, suvenýry a propagační předměty (protože právě přání a radost dětí bývají největší motivací rodičů) opouštějí Českou republiku v zavazadlech zahraničních turistů.

O Moravské ústředně je známo, že vyrábí pravé české hračky. Vytýčili jsme si základní cíl, a to, že zůstaneme u ruční výroby pravých českých figurek, jež mají svůj styl, který se podstatně liší od konkurence na Dálném východě. Naším vývozním artiklem jsou hlavně maňásky a kornouty, v nichž se odráží přívětivost. Výraz obdobných hraček z dálného východu bývá totiž přísný až zlý. Abychom si udrželi a získávali zákazníky, kteří nakupují naše zboží v zahraničí, ale i poptávku turistů navštěvujících Česko, neustále inovujeme nabídkové kolekce představujících hrdiny díky českým animátorům světově známých pohádek. Vyrábíme ale i postavičky, které jsou známy z animovaných seriálů a pohádek dané země, do níž je pak exportujeme.

Ze všech stran se na obyvatele Česka valí levné rychloobrátkové zboží včetně hraček. Jak tomu čelíte?
Držíme se zásady produkovat kvalitní českou hračku. A drželi jsme se jí i začátkem devadesátých let, kdy jsme stáli před rozhodnutím, zda půjdeme cestou, která by tenkrát pro nás byla ekonomicky zajímavá, jít do hraček levných. Tím momentem bychom se ovšem museli srovnávat s hračkami, které se do Česka začaly valit z Dálného východu. Rozhodli jsme se pokračovat v nastoleném trendu a ještě více rozšířili spolupráci s českými autory populárních postaviček známých z knih a televizních obrazovek. Dá se konstatovat, že dnes spolupracujeme se všemi nejznámějšími. S panem Milerem, panem Smetanou, panem Jiránkem, paní Pilařovou, paní Dubskou a dalšími. Když si vezmeme postavu Krtka, protože český Krteček je jednička, tak přes Krtečka jsme se dostali až na Tchaj-wan – čili na výsostné území naší konkurence, do Japonska, do německy hovořících zemí atd. Tzn. že se nám česká inspirace vyplácí. V obchodě se zřetelně ukazuje, co má a nemá trvalejší či trvalou hodnotu. Přijde nějaká módní zahraniční figurka, díky níž máme útlum, ovšem netrvá to dlouho a její boom je pryč, a lidé se vrací k naší české hračce. Vždy nás na zahraničních veletrzích těší konstatování našich obchodních partnerů: vždyť ten Krteček nebo ten Vochomůrka s Křemílkem, vždyť to je tak milé, že se tím přijde na zcela jiné myšlenky. České hračce proto budeme věrni i nadále.







www.mubrno.cz